Oppilaat koodikerhossa: "Vitsi tää on kivaa!"

Oskari Liikanen (vas.), Hugo Santanen ja Lari Forsström ovat samalla luokalla ja ovat käyneet yhdessä koodikerhossa. Liikanen teki pelin, jota voi pelata kaksi pelaajaa.

Anne Koski

Aura Liikanen (vas.) ja Moona Immonen kertovat, että kerhossa on ollut todella kivaa.

Anne Koski

Vanhemmat muistivat lahjoilla kerhon vetäjiä Darren Trofimczukia ja Johanna Santasta.

Anne Koski

Viimeisellä kerralla oppilaat saivat myös todistukset kerhosta.

Anne Koski

ILMIÖ Kaksi vanhempaa ryhtyi opettamaan koululaisille koodausta. Oppilaat koodaavat nyt myös kotona.

Vihtakadun ala-asteella on tänä syksynä pidetty koodikerhoa 3.–6.-luokkalaisille. Kerhoa pitää kaksi vanhempaa, Darren Trofimczuk ja Johanna Santanen.

Trofimczuk on tehnyt kaiken kerhon materiaalin, idea taas tuli alun perin Santaselta.

– Olen itse ollut kiinnostunut aiheesta ja yllättynyt siitä, miten helppokäyttöisiä työkaluja on löytynyt, Santanen kertoo.

On helppo huomata, miten ohjaajien innostus on tarttunut oppilaisiin.

– Nykyään koodaan kotonakin, 12-vuotias Aura Liikanen kertoo.

Liikanen ja Moona Immonen, 10, ovat tyytyväisiä siihen, että opetus on ollut perusteellista.

– On päässyt kunnolla tutustumaan siihen, millaista koodaaminen on, sillä tämä oli meille ihan uusi juttu.

Kun Liikanen kuuli kurssista, hän ajatteli heti, että kerhoon on päästävä. Lisäksi äiti löysi hänelle koodaamisesta kertovan kirjan.

– Vitsi tää on kivaa, ajattelin kun kerho alkoi. Voisin tulevaisuudessa tehdä koodaamista työkseni, Liikanen pohtii.

Kerhossa on käytetty Scratch-ohjelmaa. Ohjelma opettaa muun muassa käskyjen antamista ja loogista ajattelua.

Ennen kerhoa Santanen oli näyttänyt ohjelmaa jonkin verran omille ala-asteikäisille lapsilleen.

Keväällä hän laittoi koulun Facebook-sivuille viestin kerho-ajatuksesta.

– Darrenin vaimo tarttui viestiin heti. Darren on ihan ammattilainen, hän on ollut aikaisemmin yrittäjänä tällä alalla, ja työskentelee tällä hetkellä Porvoossa ammattikorkeakoulussa, Santanen kertoo.

Trofimczuk puhuu äidinkielenään englantia, joten kerho on samalla antanut koululaisille pienimuotoisen kielikylvyn.

– Alusta asti oli selvää, että koska Darren puhuu englantia, minun roolini on olla enemmän kielenkääntäjä. Jossain vaiheessa kuitenkin huomasin, että lapset ymmärtävät aika hyvin, koska kaikki opiskelevat jo englantia, Santanen kertoo.

Kymmenen viikkoa kestäneen kerhon viimeisellä kerralla vietettiin päättäjäisiä.

Lapset saivat valita, tekevätkö he kerhotyönä oman pelin, animaation tai tarinan. Suurin osa päätyi tekemään pelin.

Pelin tekeminen aloitettiin laatimalla kirjallinen suunnitelma. Kun työ eteni, kerholaiset pääsivät myös testaamaan toistensa pelejä.

Oskari Liikanen, 10, Hugo Santanen, 10, ja Lari Forsström, 10, näyttävät tekemiään pelejä.

– Aika moni teki ampumispelin, Liikanen kertoo.

Poikien mielestä juuri pelien tekeminen on ollut kivointa kerhossa.

Viimeisellä kerralla myös vanhemmat ja opettajat oli kutsuttu tutustumaan kerhoon. Kiitoksena siitä, että ohjaajat ovat käyttäneet paljon omaa aikaansa kerhon pitämiseen, vanhemmat muistivat heitä lahjoin.

Kerhossa käytetty materiaali on internetissä kaikkien saatavilla.

– Jos esimerkiksi jossakin toisessa koulussa olisi kiinnostusta hyödyntää niitä, Santanen vinkkaa.

Kerhossa on käynyt parikymmentä lasta. Jatkoakin on pohdittu, sillä oppilaat ovat toivoneet sitä.

Materiaalit löytyvät osoitteesta www.dtrofimczuk.co.uk otsikon Computer Club alta.

Written by:

Anne Koski

Ota yhteyttä