Onko yritys olemassa, jos se ei ole verkossa?

Vihtiläinen Anja Kadziolka perusti yrityksensä Vapaa Markkinointi Oy:n vuoden 2008 maaliskuussa. Hän luennoi Keravan opistolla muun muassa siitä, miten toimit sosiaalisessa mediassa ja luot mielikuvan itsestäsi osaajana.

Anja Kadziolkan kotialbumi

KYSYTTYÄ Anja Kadziolka kertoo, saiko hän Seppo Tiitiseltä apua listojen tekoon.

Yrittäjä ja digimarkkinointikouluttaja Anja Kadziolka, luennoit Keravan opistolla 8.9. aiheesta Erotu eduksesi verkossa. Jos yritys ei ole verkossa, onko se olemassa?

– No onhan se olemassa jos se on perustettu, mutta jos se ei ole verkossa, se ei ole asiakkaan silmissä olemassa. Kun asiakas etsii tietoa verkosta ja tuo yritys ei tule esiin potentiaalisena kysymyksiin vastaajana, niin on sama kuin sitä ei olisi olemassa.

– Sanoisin, että verkossa oleminenkaan ei riitä, vaan siellä täytyy tehdä aktiivisesti sisältömarkkinointia, jotta pääsisi esiin.

Olet kirjoittanut blogissasi, että listan rakentaminen on avain menestymiseen verkossa. Kysyitkö apua Seppo Tiitiseltä?

– Hahhah, veikkaan että Sepolla on toinen käsitys asiasta. En ole häntä tavannut. Kyse on siitä, että koska potentiaaliset asiakkaat ovat verkossa niin hajallaan, niin lista on se mihin heidät voi koota, jotta voisi sitten tehdä markkinointia oikeille ihmisille.

Miten yksityiset ihmiset erottuvat verkon virrasta edukseen. Kannattaako mainostaa Facebookissa aina, kun on auttanut mummon kadun yli?

– Mikä yksityisen ihmisen tavoitteena on verkossa? Miksi hän haluaa erottua verkossa ja missä valossa? Jos hän haluaa uuden uran, niin toki kannattaa nostaa esiin niitä juttuja missä on hyvä.

– Ja jos on hyvä saattamaan mummoja tien yli ja haluaa työpaikan siinä hommassa, niin toki. Silloin kannattaa. Toki verkossa täytyy olla tilannetajua ja ymmärtää, että ihmiset näkevät teeskentelyn läpi. On iso ero siinä tekeekö jotain aidosti vai yrittääkö olla jotain mitä ei ole.

Olet digimarkkinoinnin kouluttaja, Bisneskoulun ja Mamaonbis-yhteisön perustaja sekä kahden lapsen äiti ja yrittäjä. Anna yksi käytännön vinkki, joka on auttanut sinua selviämään ruuhkavuosista ja sekuntielämästä?

– Ehkä suurin tekijä on se, että saan tehdä sitä mitä haluan. Ja vaikka elämä on ylitsepääsemättömän kiireistä ja uuvuttavaa ajoittain, niin se on silti elämää. Ei ole valkoista ilman mustaa. Eli kun pääsee vaikeiden aikojen yli, tuntuu hyvät ajat sitäkin paremmilta ja ansaituilta. Elän, enkä vain suorita päivärutiineja ja seuraa toisten käskyjä. Vapaus tehdä sitä mitä haluan ja usko siihen, että kaikki vielä järjestyy, on se mikä on kantanut vaikeiden aikojen läpi. Mutta se ei ole käytännön vinkki.

– Käytännön vinkki on liikunta. Kun tuntuu ettei enää jaksa, niin kehon kautta voi pakottaa mielenkin voimaan paremmin. Käyn usein juoksemassa ja teen joogaa kotona. Lopulta löysin ratkaisuksi sekuntielämään sen, että koska kotona on jatkuva hässäkkä, töissä pitää yksinkertaistaa asioita, eli keskityn nyt vain Bisneskoulun kehittämiseen, en tee esimerkiksi konsultointia ja vapaaehtoistyötä ja sisällöntuotantoa.

– Keskittyminen siis. Se on käytännön ratkaisu. Mutta nythän näitä tuli jo kaksi...

Miten tunnistat yrittäjän kotilimbon?

– Se on sitä kun ei saa mitään valmiiksi, on jumissa. Kun tuntuu siltä, että polkee paikoillaan, ei pääse tekemään töitä vaikka sairaita lapsia hoitaessa tai juoksevien asioiden pyörteessä. Limbossa on avuton ja toivoton olo, kun on tuhansia ideoita ja tehtävää pitkä lista, mutta ei voi tehdä mitään sen hyväksi että pääsisi oikeasti toteuttamaan niitä.

– Silloin ei oma aika ole omassa hallussa, vaan jonkun muun. Silloin ei voi oikein muuta tehdä kuin odottaa että tilanne menee ohi. Laskea kymmeneen ja miettiä luovia ideoita miten pääsisi eteenpäin.

Monille verkostoituminen merkitsee lähinnä kirosanaa. Miksi se kuitenkin kannattaa?

– Mitä suuremmat verkostot, sitä paremmin saa itsensä ja viestinsä esiin. Mitä tahansa haluaa tehdä tulevaisuudessa niin se, että tuntee oikeat ihmiset tai että on todella laaja verkosto netissä, siis sosiaalisessa mediassa, voi tehdä haaveista, vaikka uudesta työpaikasta tai yrityksen käynnistämisestä totta huomattavasti nopeammin kuin ilman verkostoja.

– Mutta ei verkostoitumisen eteen tarvitse tehdä mitään epämiellyttävää. Sitä voi tehdä verkossa omalta kotikoneeltakin. Itse olen tutustunut Twitterin kautta moniin yrittäjiin. Verkostoituminen ei ole myymistä, eikä tyrkyttämistä, se on vain ihmisiin tutustumista. Ilman välitöntä tavoitetta. Kannattaa tutustua omanhenkisiin ihmisiin.

Lisää aiheesta

Miten pappi pysyy timminä, Tarja Seppänen?Mitä on tullut tehtyä, Hanna Pakarinen?
Written by:

Anne Koski

Ota yhteyttä