17.9.2011 - 06.30

Bussiliikenteen loputtomat tappiot

Bussiliikenteestä veronmaksajille lankeavat miljoonatappiot hirvittävät helsinkiläisiä kuntapoliitikkoja, mutta tappioita maksetaan niin Tampereella ja Turussa kuin jokseenkin kaikkialla, missä kunnat vastaavat joukkoliikenteen järjestelyistä.

Helsingin kaupungin bussiyhtiö onkin jälleen konkurssitilassa ja korvia myöten veloissa. Vuoden alussa annettu liki 6 miljoonan euron pääomaruiske on käytetty loppuun, ja tappio tulee olemaan viitisen miljoonaa euroa.

Sillä summalla helsinkiläiset veronmaksajat avustavat bussimatkustajia, joista osa on luonnollisestikin espoolaisia ja vantaalaisia.

Veronmaksajien rahaa on pumpattu yhtiöön vuosi vuoden jälkeen, ja uutta rahaa tarvitaan taas vähintään 5 miljoonaa euroa viimeistään ensi vuoden tammikuussa ennen seuraava kilpailutusta, koska konkurssikypsälle yhtiölle ei liikennöintiä voi antaa.

Näinä vihreän ajattelun aikoina joukkoliikenteellä on vahva poliittinen myötätuuli kaikkialla, mutta kuinka tappiollista se saa olla? Matkustusmuodoista edullisin on metro, jonka kulut matkustajakilometriä kohden ovat vain 6 senttiä, kun rakennuskustannuksia ei lasketa.

Junan vastaava kulu on 11 senttiä ja bussin 22 senttiä. Ympäristöihmisten suosikki, raitiovaunu on kallein, 40 senttiä matkustajaa kohden ilman kiskojen rakennuskustannuksia.

Ekologisesti parhaaksi ylistetty raitioliikenne tuottaa suurimmat tappiot. Yksikään poliitikko ei silti uskalla sitä arvostella.

Vaikka raitiovaunut kulkevat puolityhjinä, uusia kiskoja rakennetaan vuosittain 10 – 20 miljoonalla eurolla. Näitä miljoonia ei lasketa liikenteen kuluiksi eikä satojen miljoonien kustannuksia näillä tuotoilla koskaan pystytä kattamaan. Vetoaminen katujen rakentamiseen on ymmärrettävää, mutta niillä on sentään muutakin liikennettä.

Tappiot syntyvät kunnallisen bussiyhtiön verisestä kilpailusta yksityisten bussiyhtiöiden kanssa. Siksi bussitkin ovat kuin suoraan vanhasta Leningradista. Kolmesta suuresta bussiyhtiöstä kaksi on ulkomaalaisia, joiden tappioita omistajat ovat maksaneet. Niiden kerrotaan nyt valittaneen EU-tuomioistuimeen Helsingin bussiyhtiön harrastamasta alihinnoittelusta ja sen saamasta pääomatuesta.

Kaupungin bussiyhtiö joutuu alihinnoittelemaan tarjouksensa, koska muuten se ei pärjäisi kilpailussa ja koko liikenne jäisi yksityisille yhtiöille. Ja kun se alihinnoittelee, joutuvat muutkin polkemaan hintoja.

Jotta siltä vältyttäisiin, Helsingin bussiyhtiö pitäisi kovalla kädellä saneerata tai nostaa lippujen hintoja. Sitäkö kuntapoliitikot pelkäävät?

Ranskassa vasemmiston hallitsema Nizzan kaupunki kilpailuttaa bussit, raitiovaunut ja roskakuljetukset 30 vuoden sopimuksin. Se antaa voittajalle pitkänjänteisyyttä kalustohankintoihin enemmän kuin muutaman vuoden välein vaihtuvat sopimukset.

En tiedä, kuinka tappiollista liikenne siellä on, mutta ainakin bussit ovat hyväkuntoisia ja bussiliput ovat halvempia kuin Suomessa.

Johannes Koroma

Kirjoittaja on työtä tekevä eläkeläinen. johannes.koroma@welho.com