Paikalliset

Asiantuntija neuvoo: Mikä avuksi, kun uni ei tule?

Unettomuus voi hoitamattomana kroonistua. Usein takana on stressi, joka vie kyvyn rentoutua. Unettomalle sängystä tulee yksi stressitekijä lisää.

Rauhoittuminen ja rentoutuminen on unettomalle ensisijaisen tärkeää, sanoo Ulla Mersinli.

Mari Mäkinen
TUUSULA   |  Tuusulalainen Ulla Mersinli paiskoi 25 vuotta töitä matkailualalla. Päivät olivat pitkiä ja usein stressaavia. Kiireinen työ vei pitkin maailmaa, vauhdilla. Lopulta vakava sairaus pysäytti.

Se toi mukanaan unettomuuden, joka vaikutti kaikkiin elämän osa-alueisiin, työ mukaan lukien. Mersinli haki apua, mutta ainoaksi vaihtoehdoksi tarjottiin lääkehoitoa. Koska Mersinli ei halunnut lääkkeitä, hän alkoi etsiä muita keinoja. Vaihtoehtohoidot olivat kiinnostaneet aina, nyt ne tulivat entistä ajankohtaisemmiksi. Mersinli löysi itselleen avun joogasta ja rentoutumistekniikoista, ja niiden avulla hän paransi oman unettomuuden.

Unettomalle sänky on vain nukkumista ja rakastelua varten.

Samalla hän oivalsi, että voisi auttaa myös muita. Mersinli kouluttautui ensin shiatsu- ja vitaalishiatsuterapeutiksi sekä rentoutumisohjaajaksi, sitten NLP-ohjaajaksi ja kundaliinijooga-opettajaksi.

Nyt Mersinli ottaa vastaan asiakkaita, joista moni kärsii unettomuudesta. Syyt unettomuuteen ovat hyvin yksilöllisiä, mutta kaikkiin pätee sama lainalaisuus.

– Olemme kokonaisuus, ja kaikki mitä teemme päivän aikana ja elämässä yleensä, vaikuttavat uneen.

Jos nukahtaminen ja nukkuminen on vaikeaa, Mersinli kehottaa ensimmäisenä miettimään elintapojaan. Ruokavaliolla on suuri merkitys. Sen pitäisi olla terveellinen, kasvispainotteinen ja tasapainoinen.

– Omasta kehosta pitää huolehtia ja kuunnella sitä, onhan se meidän kulkuneuvomme.

Hän neuvoo myös tarkistamaan unihygieniansa. Se tarkoittaa sitä, että tiettyjen aina toistuvien rutiinien kautta keho opetetaan ymmärtämään, että kohta on aika mennä nukkumaan.

Myös huolipäiväkirja voi tuoda avun. Siihen kirjataan juuri ennen nukkumaan menoa huolet ja murheet. Näin niitä ei tarvitse enää yöllä miettiä. Jos kiire on kova ja muistettavaa paljon, Mersinli kehottaa kirjaamaan ylös myös seuraavan päivän tehtävät.

– Ja lopuksi kirjoitetaan paperille oman elämän positiiviset asiat. Näin hyvät asiat jäävät päällimmäiseksi mieleen.

Mersinli neuvoo pitämään kiinni viiden minuutin säännöstä; jos uni ei sinä aikana tule, noustaan ylös. Sänkyyn ei jäädä pyörimään, lukemaan tai katsomaan televisiota.

– Unettomuudesta kärsivälle sänky on vain nukkumista ja rakastelua varten.

Ylhäällä ollaan niin kauan, kunnes väsymyksen tunne tulee takaisin. Tätä jatketaan niin kauan, että uni lopulta tulee.

– Jokaisella se tulee jossakin vaiheessa. Keho ja mieli pitää kouluttaa ymmärtämään, että sänky on nukkumista varten.

Ulla Mersinli

Syntynyt Valtimossa.

Opiskeli matkailualaa Kaliforniassa.

Asuu Tuusulassa.

Perheeseen kuuluu puoliso, kaksi aikuista lasta ja parin kuukauden ikäinen lapsenlapsi.

Työskentelee Keravalla BMS-BodyMindSpirit-yrityksessään. Univalmentaja, NLP-practioner, suggest-rentoutusohjaaja, shiatsu- ja vitaalishiatsuterapeutti, kundaliinijooga- ja shaktitanssiopettaja.

Moni kokee Mersinlinin luo tullessaan tehneensä jo kaiken. Olo on vihainen ja toivoton. Uudet työkalut saattavat alkuun herättää jopa vastarintaa. – Jos haluaa muuttaa ulkoista, on lähdettävä sisältä. Jos omalle sisimmälle ei ole aikaa, se aiheuttaa stressiä. Oma sisin kaipaa huomiota ja ravintoa, hän tiivistää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat