Hyvinvointi

Tuusulalaiskeksintö paljastaa työkaverin tunteet

Fiilismittaria käyttää jo yli 2 500 suomalaista.

Tunnemittaus auttaa parantamaan työilmapiiriä, Fiilismittarin kehittänyt Mikko Ruokojoki sanoo. – Ihmiset voivat paremmin ja muutoksia saadaan vietyä läpi nopeammin.

Sauvo Jylhä

TUUSULA | Takatalvi iskee, liikenne tökkii ja myöhästyt töistä. Kuvittele, jos työkaverisi voisi tietää yhdellä napinpainalluksella, miltä sinusta tuntuu.

2 500 suomalaista voi, koska heillä on käytössään tuusulalaisen Mikko Ruokojoen kehittämä Fiilismittari. Sen idea on yksinkertainen: työntekijä painaa jotakin kolmesta naamakuvasta töihin tultuaan.

Tieto tulee heti työkavereiden ja työnantajan näkyville. Fiilistä voi halutessaan kommentoida tai kertoa sen anonyymisti.

Fiilismittaria käyttävät nyt muun muassa Liikennevirasto ja Helsingin kaupungin palvelukeskus. Palvelun laajentaminen terveydenhuoltoalalle on myös pohdinnassa.

Mitä järkeä tunteiden näkyväksi tekemisessä työpaikalla sitten on? Paljonkin, Ruokojoki kertoo.

– Työntekijöiden ei tarvitse olla rohkeita kertoakseen, että jokin on pielessä, jos saman voi tehdä helpolla mittauksella.

Ruokojoen mukaan jokaisen yritysjohtajan tulisi olla perillä siitä, mitä kahvipöytäkeskusteluissa puhutaan. Nyt niin ei ole.

– Monien tutkimusten mukaan johto saa tietää vain noin 20 prosenttia siitä, mitä organisaatiossa tapahtuu. Reaaliaikainen tunnefeedi tuo kahvipöytäkeskusteluista tutut tunteet johdonkin tietoon.

– Tällöin työntekijälläkin on olo, että häntä kuunnellaan ja vastaamisesta on jotain hyötyä, Ruokojoki sanoo.

Suomi petraa kilpailukykyään ja tuottavuuttaan. Työhyvinvoinnilla on siinä iso rooli.

Huono johtaminen voi maksaa yritykselle miljoonia, kertoo työeläkeyhtiö Ilmarisen ja tutkimusyhtiö Evalua Internationalin tuore tutkimus. Siinä tarkasteltiin keskisuuren suomalaisen pörssiyrityksen johtamista ja kannattavuutta.

Motivoituneet työntekijät tuovat menestystä.

Hyvin johdetut yksiköt takoivat tulosta, huonosti johdetut alisuoriutuivat. Puutteita oli johtamisen perusasioissa kuten oikeudenmukaisessa kohtelussa.

Johtaja johtaa ihmisiä ja ihmisiä vievät paitsi järki myös tunteet. Tunne motivoi työntekoon – tai sitten ei, yrittäjä huomauttaa.

– Uskomme, että motivoituneet työntekijät saavat yrityksen menestymään. Kuulluksi tuleminen ja omaan työhön vaikuttaminen lisää motivaatiota ja sitouttaa työntekijöitä, Mikko Ruokojoki sanoo.

Fiilismittari pyrkii ulkomaille

Fiilismittari on tuusulalaisen Nomenal Oy:n kehittämä sovellus.

Se mittaa tunteita työpaikalla reaaliaikaisesti.

Palvelua käyttää tällä hetkellä yli 15 organisaatiota ja yli 2 500 työntekijää päivittäin.

Fiilismittari oli mukana Slushissa viime vuoden lopulla sekä äskettäin Work Goes Happy -työhyvinvointitapahtumassa.

Yritys on mukana Kasvu Open -yrittäjyyskilpailussa.

Fiilismittaria viedään ulkomaille Vibemetrics-nimellä.

Yritys tarjoaa myös kiinteistöihin ja energianseurantaan liittyviä mobiilipalveluita.

Toimitusjohtaja Mikko Ruokojoki asuu Tuusulassa.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Hyvinvointi

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat