Viikko

Unikoulussa matkataan unettomuuden taakse

Lapset valvottavat. Neljän lapsen äitinä Karita Palomäki tietää, millaista katkonainen uni on. Kuopus Helmi on varsinainen yökyöpeli, mutta onneksi Palomäki tietää nyt, kuinka katkenneen unen saa jatkumaan.

Taina Joutsen

- Aikuisten unikoulussa lähdemme tutkimaan mitä meissä tapahtuu silloin, kun emme saa nukuttua. Käymme läpi kehon, mielen ja ympäristön, kertoo Karita Palomäki.

Syy unettomuuteen voi hänen mukaansa löytyä esimerkiksi kehon jännityksestä, pakkoajatuksista tai yksinkertaisesti huonosta sängystä.

- Myös masennus aiheuttaa unettomuutta, mutta sitä ei aina tunnisteta, vaan lääkäri määrää unilääkettä. Ensin pitäisi kuitenkin hoitaa masennusta, Palomäki sanoo.

Pitkittynyt stressi sekä sosiaalisista vaatimuksista johtuva myöhäinen internetin käyttö voivat vaikuttaa uneen, samoin iltaan painottuva raskas liikunta. Jännittävät televisio-ohjelmat ja tietokonepelit voivat nekin siirtää unen tulemista.

- Tutkimalla itseämme pääsemme kiinni siihen isoon juttuun unettomuuden takana. Sen jälkeen lähdemme etsimään hyvää tapaa nukkua. Jokaisella on kuitenkin muistikuva hyvästä nukahtamisesta. Kurssilla pyrimme asettamaan kullekin omat tavoitteet, joihin keskittyä uniongelmassa.

Unikoulussa hyvää tapaa nukkua haetaan rentoutus-, mielikuva- ja kehontietoisuusharjoitusten avulla. Myös mahdolliset ajatuskehät, jotka estävät unen tulemisen, otetaan käsittelyyn.

- Jos huomaa ajatuskehiä, pelkkä niiden olemassolon hyväksyminenkin helpottaa tilannetta. Jos ne yrittää kieltää, tilanne usein vaikeutuu. Toivon, että unikouluun saadaan luottamuksellinen ilmapiiri, jossa ajatuskehiä voidaan myös lähteä purkamaan.

Kotiin vietäväksi Palomaki aikoo antaa muutamia vinkkejä, joita toivoo unikoululaisten kokeilevan. Hän suosittelee myös uni- ja tunnepäiväkirjoja, mutta korostaa vapaaehtoisuutta.

- Toivoisin, että ihmiset aktivoituisivat miettimään, mikä itselle sopii.

Alkuyön uni tärkein

Palomäen mukaan kyse on uniongelmasta, jos nukkumisessa on ollut vaikeuksia yli kolmen kuukauden ajan viikottain. Ongelmia ovat yöherääminen, nukahtamisongelmat tai oma tunne siitä, että uni on ollut pinnallista.

- Alkuyön uni on tärkein, sillä se on syvin univaihe. Silloin aivot pääsevät palautumaan päivän rasituksista, Palomäki sanoo.

Aikuiselle sopiva unen määrä on 6,5-8,5 tuntia. Liika nukkuminen ei sekään ole hyvä terveydelle. Toisaalta taas on ihmisiä, jotka selviävät hyvin kolmen tunnin yöunella.

- Unen tarve on hyvin yksilöllistä. Tärkeää on oma tuntemus siitä, että on nukkunut riittävästi.

Liian vähäinen tai huonolaatuinen uni lisää riskiä sairastua metaboliseen oireyhtymään ja sitä kautta kakkostyypin diabetekseen. Myös sydän- ja verenkiertoelinten sairauksien riski kasvaa. Väsyneenä ihminen on altis tapaturmille.

Työfysioterapeutti ja rentoutus- ja stressinhallinnen ohjaaja Karita Palomäki aloittaa ensi lauantaina aikuisten unikoulun Tuusulassa. Kurssin järjestää Tuusulan kansalaisopisto. ”Eikö uni tule - apua aikuisten unikoulusta”-kurssi alkaa la 19. maaliskuuta ja jatkuu su 20. maaliskuuta sekä la 26.maaliskuuta. Unikouluun pääsee vielä mukaan ilmoittautumalla kansalaisopistoon. Kurssin hinta on 30 euroa.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viikko

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat