Paikalliset

Autoilija, tiedätkö mikä on pelastuskuja? – Keski-Uudenmaan pelastuslaitos muistuttaa hälytysajoneuvojen väistämisestä suositulla videolla

Autoilijat antoivat helmikuussa Turun moottoritiellä esimerkillisesti tietä pelastusajoneuvoille.

Juha Niitynpää

KESKI-UUSIMAA | Sininen valo välähtää auton peilin kautta. Paloauton sireeni voimistuu koko ajan sen lähestyessä. Ja sehän tulee vauhdilla. Pala nousee kurkkuun. Autoja on aamuruuhkassa useampikaistaisella tiellä niin edessä, takana kuin sivullakin.

Nyt pitäisi antaa tilaa. Tiedätkö miten?

Keski-Uudenmaan pelastuslaitos julkaisi Facebook-sivuillaan videon, joka opastaa, miten kannattaa väistää hälytysajoneuvoa useampikaistaisella tiellä.

– Tästä on ollut silloin tällöin puhetta, että tarttis tehdä jotain, toteaa palopäällikkö Juha Rajala.

Video löytyy jutun lopusta. Sitä on katsottu yli 55 000 kertaa, ja sen on kuvannut palomies Tomi Laaksonen Kehä kolmosella. Kehän lisäksi Rajala mainitsee myös Tuusulantien paikkana, jossa liikkuu niin paljon autoja, että se tuo oman haasteensa hälytysajoneuvojen väistämiseen.

– Onneksi tiet on saatu siihen kuntoon, että on enemmän tilaa väistää, hän sanoo.

Kun monikaistaisella tiellä ryhdytään väistämään hälytysajoneuvoja, sana pelastuskuja kuvaa hyvin sitä, mitä pitäisi tehdä. Ajoneuvo ajetaan oman kaistan reunaan tai pientareelle, jolloin keskelle jää hälytysajoneuvoille tilaa ohittaa.

– Ja silloin pitää muistaa laittaa vilkku päälle, jotta muut näkevät, mihin on lähdössä. Pelastusajoneuvossakin havaitaan, että se on huomattu, Rajala sanoo.

– Ja kun suunta on valittu, pitäisi pysyä päätöksessä. Joskus näkee tilanteita, joissa laitetaan vilkku oikealle, mutta yhtäkkiä päätetäänkin lähteä vasemmalle. Siinä syntyy turhia vaaratilanteita, hän lisää.

Kun auto on reunassa, tilannetta kannattaa tarkkailla peileistä ja odottaa, että kaikki hälytysajoneuvot ovat menneet ohi.

– Letka yritetään pitää mahdollisimman kiinteänä, mutta joskus hitaammat tukiyksiköt, kuten nostolava- ja säiliöautot saattavat jäädä jossakin vaiheessa jälkeen suuremman painon takia, Rajala muistuttaa.

– Hälytysajoneuvot pyrkivät pitämään tietyn ajolinjan, elokuvista tuttua poukkoilua autojen välissä pyritään välttämään viimeiseen asti, hän lisää.

 

 

Nykyautot ovat hyvin äänieristettyjä

Hälytysajoneuvojen huomioimiseen vaikuttaa monta asiaa.

– Esimerkiksi se, miten ihmiset ovat tottuneet tarkkailemaan peilejä ajaessaan, palopäällikkö Juha Rajala sanoo.

Pimeällä vilkkuvat valot kiinnittävät huomion jo pitkältä, mutta valoisalla eivät välttämättä.

– Pillit soivat aika kovaa, mutta toisaalta autotkin ovat nykyään aika hyvin äänieritettyjä, ja sitten saattaa olla radio päällä tai kuulokkeet korvilla. Ne blokkaavat omalta osaltaan äänimaailmaa, Rajala huomauttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Pelastusylijohtaja: kaikille ei määrätty hankittavaksi luotiliivejä – sekakäyttäjä tulee ensihoitajan työssä vastaan yhä useammin6.10.2017 10.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Keski-Uusimaa uudistuu

Tilaa entistä monipuolisempi verkkopalvelumme tarjoushintaan

VerkkoPlus 3kk vain 8,90 e/kk

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat