Paikalliset

Kasvava trendi: seniorit ja lapsiperheet ostavat ruokaa verkosta – "Tilauksen tekeminen on niin helppoa, että moni ikäihminenkin sen oppii"

Jarkko Henriksson toimitti ruokaostokset Mirjam Saariolle. Saario kertoo, että tytär hoitaa tilauksen verkossa ja hän saa ruoat kotiin joka toinen viikko, se riittää, mutta jos on vieraita tulossa, niin sitten voi tarvita palvelua useammin.

Sauvo Jylhä

JÄRVENPÄÄ | Järvenpääläisen K-supermarket Pajalan kauppias Karri Himberg aloitti ruoan verkkokaupan lokakuussa ja on ilahtunut siitä, miten hyvin se on lähtenyt liikkeelle.

Hän kertoo, että palvelun käyttö kasvaa koko ajan.

– Ruokatoimituksia on tällä hetkellä satoja per viikko, kertoo Himberg, jonka mukaan joka viikko ruokakaupan toimituksia kokeilee noin sata uutta asiakasta. 

– Monet asiakkaat käyvät meillä paikan päällä ostoksilla, muuta kun aika on kortilla, niin tilaavat verkkokaupan kautta, kertoo Himberg.

Etenkin ikäihmisiä on paljon palvelun käyttäjissä.

– Heitä on vajaa puolet, hän arvioi.

Verkkokaupan toimitukset tehdään kahdesti päivässä, ensimmäinen ajo on iltapäivällä ja toinen illalla, se päättyy ilta kahdeksalta.

– Asiakas valitsee itselleen sopivan toimitusajan. Meillä puoleen yöhön mennessä tehdyt tilaukset ehtivät seuraavan päivän kuljetuksiin.

Kuljetuksesta huolehtii jakelufirma, jonka käyttämä ajoneuvokalusto pitää olla Eviran hyväksymää ja sellaisena katsastettua.

Senioreiden lisäksi palvelua käyttävät kiireiset lapsiperheet.

– Lapsiperheet käy mielellään itse kaupassa, mutta joskus verkkokauppa helpottaa heidänkin arkeaan, toteaa Himberg.

– Myös yritykset tilaavat elintarvikkeita esimerkiksi ruokahuollon tai taukohuoneen tarpeiden järjestämiseksi työpaikoilla.

– Kuljetusmaksu tuo heille säästöjä ja työntekijöiden panos ei mene muuhun ylimääräiseen.

K-supermarket Pajalan asiakaskuntaa on kaikissa kolmessa Keski-Uudenmaan kunnassa.

– Toimitamme ruokaa Järvenpään, Keravan ja Tuusulan postinumeroalueille.

Alueellisia eroja on.

Himberg kertoo, että Keravalla ostoksia kotiin tilaavissa on paljon lapsiperheitä, Järvenpäässä taas enemmän ikäihmisiä.

Tuusulassa on eroja kunnan eteläpään ja pohjoisosan osalta.

– Pohjois-Tuusulassa on seniorivoittoista asiakaskuntaa ja Hyrylässä lapsiperheitä, Himberg kertoo.

Ei siitä hinnasta kauppiaalle paljon jää, kun bensakin maksaa.

Yksi tyytyväinen ruoan verkkokaupan käyttäjä on järvenpääläinen eläkeläinen Mirjam Saario, joka tilaa ruoat kotiin joka toinen viikko, joskus useammin, jos on vaikka vieraita tulossa. Tytär tekee tilauksen, sillä Saario ei itse ole tietokoneen käyttäjä.

– Olen ollut tyytyväinen ja olen suositellut tätä tuttavillekin, sanoo Saario verkkopalvelusta.

Ostosten kotiintoimitus helpottaa arkea, sillä omin voimin kauppaan kulkeminen on Saariolle jo vaikeaa. Palveluliikennekään ei helpota häntä.

Kotiinkuljetuksen hinta ei hänen mielestään ole kallis. Palvelu maksaa 9,95 euroa.

– Sillä hinnalla tavarat kootaan ja tuodaan kotiin, ei siitä kauppiaalle paljon jää, kun bensakin maksaa, tietää Saario, jolla on itsellään pitkä kaupan alan kokemus myyjänä.

Jo toisella tilauskerralla verkko-ostaminen on todella nopeaa.

Karri Himberg kertoo kouluttavansa vanhushuollon työntekijöitä, joiden kautta tieto verkkokaupan käytänteistä menee ikäihmisille.

Moni ikäihminen selviää itsekin tilauksen tekemisestä, se on sen verran helppoa.

Ensimmäisellä kerralla rekisteröidytään. K-kaupassa syötetään myös plussakortin numero ja täytetään muut perustietokyselyt.

Siihen kuluu hetki aikaa, mutta jo toisella tilauskerralla verkko-ostaminen on Himbergin mukaan todella nopeaa.

– Vanhoja tilauksia voi käyttää pohjana ja verkkokauppaa voi käyttää jopa älypuhelimella.

Verkkokaupasta voi ostaa pääasiassa samat tuotteet kuin mitä on kaupan hyllyllä. Joitain rajoituksia kuitenkin on, eli tupakkatuotteita, tulitikkuja, Veikkauksen pelejä ja alkoholituotteita ei voi ostaa verkkokaupasta.

Anton&Anton laajentamassa ruokakassi-palvelua Porvooseen, Kirkkonummelle ja kehyskuntiin.

Ruoan verkkokaupan kasvu näkyy muuallakin. Esimerkiksi Helsingin Kruununhaassa ja Ullanlinnassa kauppoja pitävä Anton&Anton toimittaa asiakkaille ruokakasseja. Ruokakasseihin on mietittynä kolmen aterian ainekset ja reseptit valmiiksi. Toimitus on kerran viikossa ja ruokakassin voi myös noutaa myymälästä.

– Tällä hetkellä ruokaa toimitetaan pääkaupunkiseudulla, mutta olemme juuri lanseeraamassa lisää toimitusalueita. Ensin tuomme mukaan Porvoon ja Kirkkonummen. Sen jälkeen tuomme mahdollisesti mukaan muita kehyskuntia, sanoo digitaalisesta liiketoiminnasta ja ruokakassista vastaava Hanna Jokinen.

Ruokakassiliiketoiminta alkoi heillä vuonna 2012.

– Kysyntä on jatkuvassa kasvussa ja ollut jyrkässä nousussa viimeisenä kahtena vuonna, Jokinen kertoo ja lisää, että fokus on laadukkaissa raaka-aineissa, ruokakassi-palvelutarjoajista heillä on kasseissa eniten luomua.

– Liha on aina luomua ja kala MSC sertifioitua.

Volyymit ovat vielä maltillisia, mutta kasvu on tasaista ja nopeaa.

K-ryhmässä on panostettu ruoan verkkokauppaan viimeisen vuoden aikana merkittävästi, kertoo K-ryhmän palveluiden johtaja Jani Karotie.

– Tällä hetkellä yleisimpiä verkkokaupan asiakkaita ovat lapsiperheet, joita asiakkaista on noin kaksi kolmasosaa. Toisena tulevat eläkeläiset.

Karotien mukaan asiakasmäärä kasvaa jatkuvasti.  Myös palvelua tarjoavien kauppojen määrä kasvaa, kun mukaan liittyy uusia kauppiaita.

Tällä hetkellä mukana on jo yli 90 K-ruokakauppaa ympäri maata: kauppoja on Helsingistä Ivaloon. Ja lisää kauppoja on tulossa palvelun tarjoajiksi.

S-ryhmässäkin ruoan verkkokauppaa kehitetään.

– Volyymit ovat vielä maltillisia, mutta kasvu on tasaista ja nopeaa. Viime vuoden myynti kasvoi 40 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, sanoo kehityspäällikkö Jarkko Vippola SOK Vähittäiskaupasta.

Vippola arvioi, että kasvu jatkuu prosentuaalisesti vahvana jatkossakin.

–  Tarjonnan lisääntyessä kysyntäkin lisääntyy. Kuluttajien ostaessa yhä enemmän yleisesti verkkokaupoista, myös ajatus ruoan ostamisesta verkkokaupan kautta tuntuu luontevammalta.

Vippola uskoo, että ruoan verkkokaupan tuomaa arjen helpotusta aletaan arvostaa enenevässä määrin.

Oletko ostanut ruokaa verkosta?

En ole
65% (39 ääntä)
Olen
35% (21 ääntä)
Ääniä yhteensä: 60

K-supermarket Pajala

Karri Himberg toiminut kauppiaana joulukuusta 2011.

Henkilökuntaa 28.

Neliöitä 1450.

Myynti 13,5 milj. euroa.

Ruoan verkkokauppa alkoi lokakuussa. Verkkokaupan toimitukset tehdään kahdesti päivässä, iltapäivällä ja illalla. Asiakas valitsee itselleen sopivan toimitusajan. Puoleen yöhön mennessä tehdyt tilaukset ehtivät seuraavan päivän kuljetuksiin.

Huomioitavaa: tupakkatuotteita, Veikkauksen pelejä ja alkoholituotteita ei voi ostaa verkkokaupasta.

Kuljetuksesta huolehtii jakelufirma. Kuljetuksissa käytettävä kalusto on Eviran hyväksymää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Aamiaispussi ja kahvit mukaan Jokelan aseman kahviosta – myös psykoterapeutilla vastaanotto aseman tiloissa15.1.2018 14.46
Katso tuoreet kuvat kauppakeskuksen työmaalta: Karusellin sisätiloja rakennetaan jo – julkisivuun graafista betonia ja tähtikuvioita20.2.2018 05.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat