Viikkouutiset

Toimittajalta: Jess, ei tarvinnut puhua kenellekään!

Kaupoissa ei kohta ole enää henkilökuntaa. Lataat vain kännykkäsovelluksen, jolla ovi aukeaa, keräät ostokset ja lähdet. Tavaroiden hinta veloitetaan automaattisesti luottokortiltasi.

Automaattikaupan avaamisesta kerrottiin vähän aikaa sitten. Näkemäni uutispätkä tuli tietysti ison veden takaa, mutta samantapaista löytyy lähempääkin. Olen asioinut kaupassa, jossa ainoan työntekijän tärkein tehtävä oli varmistaa, että tuotteet tulivat piipatuiksi kassajärjestelmään matkalla ulos. Maksamisen hoidin automaatin kanssa asioiden. Kauppahenkilö katsoi, että tein sen. Tuon kaupan teknologia oli sen verran vanhanaikaista, että siihen varmistamiseen tarvittiin vielä ihminen.

Uusinta uutta ovat nämä vielä automaattisemmat kaupat.

Amerikankaupan asiakas, jota uutispätkässä haastateltiin, oli tyytyväinen. Ostosten teko kesti 30 sekuntia, eikä kenenkään kanssa tarvinnut puhua.

Onhan se kiusallista, jos on käynyt samassa kaupassa pitkään ja henkilökunta tuntee ja tervehtii. Siinähän voi joutua kiusaukseen puhua jonkun kanssa. Se ei ole tehokasta.

Puhelimessa puhuminenkin on vähentynyt, ja tutkijan mukaan se johtuu laiskuudesta. Puhelu kuluttaa enemmän aivoenergiaa kuin muu viestittely. Puhumisessa on sekin huono puoli, että välillä joutuu kuuntelemaan. Kas kun se toinenkin haluaa puhua. Sille ei voi puhua kun se puhuu. Ei semmoinen kuunteleminen ole tehokasta.

Pienen hetken mietin, että mihinkähän sen automaattikaupan asiakas sen säästyneen ajan käyttää. Ehkä somettaa kavereilleen, että ”kävin ostaa superfuudii”.

JAN PIPPINGSKÖLD

Kirjoittaja on Viikkouutisten tuottaja.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viikkouutiset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat