Viikko

Koska saadaan olut- ja makkarajäätelö?

HERKUT Suomalaiset eivät ole makutottumuksiltaan konservatiivisia, sanoo jäätelömestari.

Uusia makuja halutaan heti kokeilla.

Iiro Vaniala

Suomen on vallannut vuosi toisensa jälkeen runsastuva jäätelötarjonta: lukuisat valmistajat puskevat nyt kauppoihin mitä erilaisimpia jäätelömakuja. Uutuusmakujen toivotaan valloittavan asiakkaiden sydämet – ja saavan heidät himoitsemaan uutta tuotetta.

Aivan selvästi uusia makuja halutaan heti kokeilla.

Esimerkiksi Valio lanseerasi alkuvuodesta jäätelöaltaisiin koko joukon erikoisia uutuusmakuja: porkkanakakku, mansikka-basilika, salmiakki-chili ja mustikka-ruis.

Helsingin Kauppiaat on puolestaan luonut esimerkin yllättävistä mauista, joiden kanssa jäätelö sopii erinomaisesti. HK:n kotisivuilla tarjotaan suomalaisille reseptiä, jossa jäätelöön on yhdistetty rapeaa pekonia.

Helsingin Kontulassa viitisen vuotta kylmiä herkkuja valmistaneen Kolmen Kaverin Jäätelön toimitusjohtaja Heikki Huotari paljastaa yllättävän tosiasian: esimerkiksi olut-, makkara- ja Koskenkorva-jäätelöt ovat täysin kelvollisia tuotteita vaikkapa kesän 2019 hittijäätelöiksi.

– Jäätelöitä tehtäessä ei oikeastaan ole olemassa ruoka-ainetta, jota ei voisi yhdistää jäätelöihin. Se toki pitää muistaa, että kun jäätelössä on runsaasti kermaa, silloin makujen kanssa pitää olla tarkkana – muutoin jäätelöstä voi tulla tunkkaista, eikä sellaista kukaan halua, Huotari kertoo.

Tänä keväänä myös turkulainen Bad Santa -yritys alkaa valmistaa alkoholipitoista liköörijäätelöä. Tuote sai valmistus- ja vientiluvan maaliskuussa voimaan tulleen uuden alkoholilain myötä.

Jäätelössä on alkoholia 3,8–4,7 prosenttia makuvaihtoehdosta riippuen. Se on siis yhtä vahvaa kuin yleisimmät kaupassa myytävät siiderit ja oluet. Eri makuina on salmiakkilakritsi, päärynä, hunajarommi ja viskikahvi.

Huotarin pikkutehtaassa Kontulassa on kokeiltu valmistaa pienissä erissä muun muassa shampanja- ja kuohuviinijäätelöitä. Olut- ja viinajäätelötkin onnistuvat – makunsa puolesta.

– Lisäksi tiedetään, että alkoholin jäätymispiste on erilainen kuin jäätelöllä. Jos jätski maustettaisiin oluella, jäisi nähtäväksi se, miten jäätelö pystyisi kasassa -18 asteessa, Huotari pohtii.

Suomalaiset eivät Huotarin mukaan ole makutottumuksiltaan mitenkään konservatiivisia, päin vastoin.

– Aivan selvästi uusia makuja halutaan heti kokeilla. Jos asiakkaat pitävät niistä, uutuutta ostetaan heti perään lisää ja näin on tottumus luotu. Oudompaakin jäätelömakua asiakas kokeilee parikin kertaa ennen kuin siirtyy takaisin tuttuun makuun.

Uusia makuja testataan Huotarin mukaan Kontulassa kaiken aikaa.

– Me ideoimme jatkuvasti uusia makuja, joita voisimme ottaa mukaan tuotantoon. Aluksi on mukana kymmenenkin uutuutta, joista karsitaan puolet – ja niistä ehkä yksi lähtee kohti tuotantoa, Huotari valaisee.

– Ensimmäinen koe-erä on vain puolisen litraa ja jos se vaikuttaa kehittämiskelpoiselta maulta, seuraava erä on suurempi, kunnes ollaankin jo valmiissa tuotantoerässä.

Kaikkein tärkeintä on se, että jäätelö on raikasta ja miellyttävää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viikko

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat