Puheenaihe

JYSK myi sijauspatjaa 21 kertaa peräkkäin ”rajoitetun ajan” – Nyt mätkähti 100 000 euron ukaasi valvojalta

JYSK:n myymälä. Kuvituskuva.

Riina Haapala

Kuluttaja-asiamies on määrännyt huonekaluyritys Jyskille harhaanjohtavan tarjousmarkkinoinnin kiellon sekä 100 000 euron uhkasakon, sillä yhtiö ei ole kuunnellut kuluttaja-asiamiehen aiempaa ohjeistusta lopettaa vastaavanlainen markkinointi.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Jysk on markkinoinut tarjoustuotteen olevan tarjolla tietyllä hinnalla rajoitetun ajan. Tosiasiassa samaa tuotetta on myyty samaan tai lähes samaan alennetuksi ilmoitettuun hintaan yhtäjaksoisesti kuukaudesta toiseen. Määräaikaisia tarjouksia on ketjutettu niin, että "normaalihinta" ei ole ollut voimassa käytännössä koskaan.

Esimerkiksi Wellpur-sijauspatjaa on markkinoitu määräajoin voimassaolevin tarjouksin 21 kertaa peräkkäin elokuusta 2017 helmikuuhun 2018.

Prosenttien ja vertailuhintojen avulla kuluttajille on luotu kuva, että "tarjoushinnat" ovat hyviä tarjouksia.

– Kuluttaja-asiamies on seurannut huonekalualan markkinointia tehostetusti elokuusta 2016 lähtien. Vaikka kuluttaja-asiamies on määrännyt yksittäisille yrityksille kieltoja, seuranta on osoittanut, että huonekalujen markkinoinnissa käytetään yhä alennuksiin viittaavia perättömiä ilmaisuja. Viemme harhaanjohtavaa tarjousmarkkinointia koskevat asiat määrätietoisesti markkinaoikeuteen, jotta markkinat toimivat reilusti sekä kuluttajien että kilpailun näkökulmasta, kertoo kuluttaja-asiamies Antti Neimala.

Jysk ei ole ainoa huonekaluyritys, joka markkinoi tuotteitaan lainvastaisesti. Viime lokakuussa Finsoffat Oy:lle, Kruunukaluste Oy:lle, Stemma Oy:lle ja Vepsäläinen Oy:lle määrättiin myös samanlainen markkinointikielto ja 100 000 euron uhkasakko. Sama ilmiö on näkyvissä myös urheiluvälinealalla.

Kuluttaja-asiamies on puuttunut hiljattain myös silmälasien markkinointiin. Sille tulleissa valituksissa kummastellaan muun muassa silmälaseissa olevia eroja, jotka eivät käy ilmi mainoksista.

Jos kiellon saanut yritys jatkaa kiellosta huolimatta lainvastaista markkinointia, kuluttaja-asiamies voi hakea markkinaoikeudesta uhkasakon maksuunpanoa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat