Viikko

Kirkonmäeltä: Nyt on auttamisen aika

Ensi vuonna alamme päivystämään myös chatissa. Sen kautta tavoitamme taas erilaisia ihmisiä, Minna Kotajärvi kertoo.

Kirkon Palveleva puhelin palvelee erilaisia soittajia ja antaa nimetöntä keskusteluapua sitä tarvitseville. Aivan tavalliset ihmiset kaipaavat keskustelua. Erityisesti yksinäisyys saa monet tarttumaan luuriin.

Palvelevan puhelimen vapaaehtoiset ja kirkon työntekijät vastaavat yli 66 000 puheluun vuodessa. Soittajan rinnalla ollaan yhden puhelun ajan.

– Jokaisessa puhelussa ollaan siinä hetkessä auttamassa. Olemme siinä ja nyt ihmistä varten, kertoo Järvenpään seurakunnassa Palvelevaa puhelinta koordinoiva Minna Kotajärvi.

Moni saattaa pelätä hankalia puheluita ja pitää niitä esteenä muutoin kiinnostavalle auttamistyölle. Puhelimeen vastatessaan ei voi koskaan tietää, mitä asiaa soittajalla on. Pääsääntöisesti ihmiset puhuvat ihan tavallisista asioista.

– Vaikeitakaan puheluita ei tarvitse pelätä. Kaikki vapaaehtoiset koulutetaan tehtävään huolella, eikä ketään jätetä yksin.

Koulutuksen jälkeen vapaaehtoinen sitoutuu vastaamaan puhelimeen nimettömänä kerran kuukaudessa, päivystysrupeama kestää kolme tuntia ilta-aikaan. Valtakunnalliseen puhelimeen tulee puheluita kello 18-01 välillä tasaiseen tahtiin.

Marille (nimi muutettu) kypsyttely auttamisesta muhi pitkään mielessä.

– Mietin asiaa varmaan kaksi vuotta. Minulla oli kuitenkin vahva tahtotila auttaa, koska olin itsekin saanut apua, hän kuvailee.

Päivystyskoulutuksen Mari koki hyvin käytännönläheisenä ja monipuolisena. Nyt hän on toiminut vapaaehtoisena puolitoista vuotta, osallistunut työnohjaukseen ja jatkokoulutuksiin. Työnohjausryhmässä jaetaan kuukausittain murheet ja ilot.

– Puheluja ei tarvitse jäädä yksin pohtimaan, ne eivät ole kertaakaan jääneet ”yöhön”.

Monille juuri tuosta ryhmästä on tullut oma yhteisö, joka kannattelee yli vaikeiden puheluiden.

– Siellä saan levollisen olon. Ryhmä on elämäni ensimmäinen kannustava ja sydämellinen työryhmä, kertoo johtotehtävissä toimiva Mari, joka on kokenut työelämän raadollisuuden.

Mari toivoo, että tähän auttamistyöhön lähtevät ”ne ihmiset, joilla on aito tahto olla läsnä”. Tässä tehtävässä pitää pystyä kuuntelemaan ja kyetä ottamaan jokainen ihminen tosissaan.

– Jokainen puhelu on tärkeä. Minusta on hienoa saada siinä hetkessä ihmisen luottamus. Pääsen kuulemaan ripauksen toisen ihmisen elämästä. Päivystysillan jälkeen minulla on sellainen olo, että oma ”huolivuoreni” on murentunut pieniksi hiekkamurusiksi.

Päivystävä puhelin

Tulisitko Sinä Palvelevan puhelimen päivystäväksi?

Palvelevan puhelimen päivystäjäksi etsitään henkilöitä. joilla on halua, kykyä ja aikaa kohdata ahdinkotilanteessa olevia lähimmäisiä. Päivystäjän tehtäviin kuuluu päivystysvuoro ja työnohjaus n. kerran kuukaudessa sekä täydennyskoulutus 4-6 päivää vuodessa.

Seuraava päivystäjille tarkoitettu kurssi alkaa tammikuussa 2019. Lisätiedot ja ilmoittautuminen 30.11. mennessä Minna Kotajärvi p. 040 7293807, [email protected].

Palveleva puhelin

0400 22 11 80

Auttava puhelin on avoinna

joka ilta klo 18 alkaen.

Pe ja la öinä -03 saakka,

muina päivinä klo 01 saakka.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viikko

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat