Viikko

Sosiaalisessa mediassa ollaan kuin tädin olohuoneessa

LUENTO Yleisöluento tarjoaa perustietoa kuluttajan uudesta toimintaympäristöstä.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling opastaa kuluttajia sosiaalisen median tarjoamaan uuteen toimintaympäristöön.

Oletko tullut ajatelleeksi, että profiilisi sosiaalisessa mediassa on kuin naapurin tädin olohuone? Molemmissa on säännöt, jotka tilan haltija on määritellyt. Tädin olohuoneeseen ei ehkä ole asiaa paljain jaloin, kun taas toisen tädin luona paljaat varpaat ovat ihan ookoo. Samoin jokainen voi määrätä omassa someprofiilissaan esimerkiksi sen, saako kommenteissa kiroilla vai lentääkö pahasuinen heti ulos.

– Sosiaalisessa mediassa ollaan itse toimijoina, ei passiivisina vastaanottajina. Jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa siihen millaiset koodit sinne muodostuvat, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling sanoo.

Eri profiileissa voidaan siis elellä eri sääntöjen mukaan, niin kuin eri olohuoneissakin. Yhdessä saa vähän melskata, toisessa ollaan suu supussa.

– Alusta, jolla toimitaan, on kuin valtio, jolla on omat lakinsa. Esimerkiksi Facebookilla on omat sääntönsä ikärajoista ja muusta.

Beurling pitää torstaina Järvenpäässä luennon, jonka otsikkona on Kuluttajana sosiaalisessa mediassa.

– Luento on tarkoitettu ihmisille, jotka tarvitsevat perustietoa sosiaalisesta mediasta. Käydään yhdessä läpi sosiaalisen median sanastoa, suosituimpia sovelluksia ja sitä, miten moni sosiaalista mediaa käyttää.

95 prosenttia 16–24-vuotiaista on rekisteröitynyt ainakin yhden sosiaalisen median palvelun käyttäjiksi. Nettiä käyttää useita kertoja päivässä 73 prosenttia suomalaisista.

– Pohditaan myös sitä, miten sosiaalinen media eroaa perinteisestä mediasta, jossa on tässä journalistisia juttuja ja tuossa mainoksia. Sosiaalisessa mediassa rajat eivät ole yhtä selviä. Puhutaan esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnista: tunnettu henkilö hehkuttaa jotakin asiaa.

Kuluttajien toimintaympäristö onkin muuttunut täysin, ja uusiin tapoihin on hyvä kouluttaa ihmisiä. Muutos voi pelottaakin toisenlaiseen ympäristöön tottuneita.

– Emme halua pelotella ketään, Beurling sanoo. Hän muistuttaa myös siitä, että kenenkään ei ole pakko käyttää nettiä eikä olla somessa.

– Sen puolesta me Kuluttajaliittona taistelemme, että näin on jatkossakin.

Luennolla on tilaa myös kysymyksille ja keskustelulle.

– Sillä tavalla oppii parhaiten.

Array

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viikko

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat