Paikalliset

Anna-Maija Rissaselle tarjoutui tilaisuus, johon oli ihan pakko tarttua – Taide vei vuodeksi Kiinaan

Anna-Maija Rissasen teos Laskuvesi odottaa pakattuna seuraavan näyttelyn ripustusta. Tällä teoksella tuli taidekilpailun voitto, josta alkoi matka kiinalaisen taiteen äärelle.

Jan Pippingsköld

Järvenpääläinen taiteilija Anna-Maija Rissanen lähti maanantaina kohti Kiinaa. Perillä odottavat Shanghain yliopiston kuvataideakatemian kansainvälinen jaosto, valtava kampus ja nelivuotiset tohtoriopinnot. Tieto mahdollisuudesta hakea tähän ohjelmaan tuli kesäkuussa, tutkimussuunnitelma valmistui ennätysvauhdilla, ja maanantaina lähti lento.

Anna-Maija Rissanen sanoo, että jos ei olisi tarttunut tähän mahdollisuuteen, hän olisi varmasti jälkikäteen harmitellut.

– Vuonna 2009 valmistuin taiteen maisteriksi kuninkaallisesta kuvataideakatemiasta Brysselissä ja osallistuin taidekilpailuun, jonka voitin, hän kertoo.

Voittopalkinto oli stipendi, joka piti käyttää omaa taiteen tekemistä edistävään tarkoitukseen. Rissanen päätyi siihen, että lähtee perehtymään Kiinan kuvataiteeseen.

– Kun valmistuin, monet sanoivat töistäni, että ne ovat jotenkin japanilaisia tai kiinalaisia. Olin hyvin hämmentynyt. Ryhdyin ottamaan selvää kiinalaisesta taiteesta ja olin entistä hämmentyneempi. Näyttelyitteni teemat olivat samoja kuin kiinalaisen taiteen peruselementit, esimerkiksi matka maisemaan.

– Taiteilijat, joiden teoksista eniten pidin, olivat kaikki opiskelleet samassa paikassa. Halusin sinne, ja selvisi, että se on arvosteltu oppilaitos.

Rissanen opiskeli Huangzhoun taideakatemiassa vuoden mittaisen koulutusohjelman, joka perehdytti Kiinan taiteen perusasioihin.

 

Tilaisuus hakeutua tohtoriopintoihin Kiinaan tuotti Anna-Maija Rissaselle ison elämänmuutoksen todella nopealla aikataululla.

– Kesäkuussa sain yhteydenoton, ja kahdessa ja puolessa viikossa piti kaapia kokoon tutkimussuunnitelma. Yleensä sitä tehdään kuukausia. Hakijoita oli viisi eri maista, ja korealainen hakija ja minut valittiin.

– Ensi vuosi oli jo suunniteltu. Nyt piti perua työt, lähettää sovittujen näyttelyiden teokset ja järjestää kaikki muu. Tunteet ovat olleet ristiriitaiset, mutta nyt olen innoissani.

 

Rissanen uskoo saavansa laadukasta opetusta, paljon tietoa ja uusia virikkeitä. Nelivuotiseksi suunnitelluista opinnoista ensimmäinen vuosi on oltava Shanghaissa, sen jälkeen opintoja voi viedä eteenpäin muuallakin.

– Kiinan valtion täysi apuraha kattaa opetuksen, asumisen ja päivärahan, ja sillä oli suuri merkitys.

Ensimmäisen vuoden opintoihin kuuluu muun muassa tutkimussuunnitelman hiomista, tutkijaprofessorien luentojen seuraamista ja omaa työskentelyä.

– Kansainvälinen jaosto on pääosin englanninkielinen, mutta osin opiskellaan kiinaksi, Rissanen kertoo.

Hän osaa kiinaa aiempien opintojensa ansiosta.

– Olen myös opiskellut kiinaa Helsingin yliopistossa kielitaidon ylläpitämiseksi.

– Kiinassa on kirjakieli ja eri maakunnissa puhuttavat murteet, jotka eroavat toisistaan.

– Kiinassa ihmisiä on valtavasti. Sen takia pitää olla kärsivällisyyttä. Siihen pitää myös varautua, että asiat tehdään tosiin kuin täällä.

Shanghai, johon Rissanen nyt matkusti, on 26 miljoonan asukkaan kaupunki.

 

Taiteilijana Anna-Maija Rissanen uskoo saavansa Kinasta uusia virikkeitä, ja niitä hän haluaakin.

– Varmasti tämä kokemus näkyy taiteessani ja muuttaa minua taiteilijana. Sitä toivonkin; haluan saada koko potentiaalini käyttöön.

– Kiinalaisuus näkyy varmasti töissäni, mutta en voi tehdä kiinalaista taidetta. Enhän ole kiinalainen. Olen hakeutunut rajamaastoon, hän pohdiskelee.

 

Anna-Maija Rissasen tutkimusaihe liittyy itämaiseen mustetaiteeseen, ja se avaa ymmärrystä itämaisesta perinteestä nykyajassa.

– Se lisää ymmärtämistä ja tuo sitä taidetta lähemmäs meitä.

Kiinalainen perinteinen taide on hyvin erilaista kuin länsimainen. Lännessä värillä on suurempi merkitys, kun kiinalainen perinne nojaa viivaan ja muotoon. Myös perspektiiviä kuvataan eri tavalla.

Kiinalaisessa perinteisessä taiteessa katsojalle tarjoutuu mahdollisuus tehdä matka maisemaan monitasoisten yksityiskohtien kautta. Sanatkin ovat toiset. Kun meillä katsotaan kuvaa, Kiinassa sitä luetaan. Vastaavasti meillä piirretään, Kiinassa kirjoitetaan kuvaa.

Kiinalaisessa taiteessa tärkeää on taiteilijan mielen hallinta, siveltimen hallinta ja se, että koko ajan tietää tarkasti mitä tekee. Lännessä ilmaisu on vapaampaa.

– Kiinassa arvostetaan nykyään perinteistä kiinalaista kuvataidetta hyvin paljon.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat