Paikalliset

Paljonko lomareissu kuormittaa ilmastoa? – Vaikutusten selvittäminen vaatii viitseliäisyyttä

Jos lentämisen päästöt ahdistavat, tarjolla on monta vaihtoehtoa, joilla voi kompensoida päästöjä maksamalla rahaa johonkin päästövähennyshankkeeseen. Päästövähennyksiä voi ostaa niihin erikoistuneiden palveluiden kautta. Samoilla sivustoilla voi perehtyä jopa lemmikkinsä hiilitassunjälkeen.

Lentoyhtiöllä voi olla tarjolla mahdollisuus ostaa koneeseen uusiutuvaa polttoainetta.

 

Päästövähennyksiä myyvällä sivustolla lennot voidaan ryhmitellä ja kompensaatio hinnoitella esimerkiksi sen mukaan, onko kohde Euroopassa vai kaukomailla. Jaottelu helpottaa päästövähennysten maksajan valinnan vaikeutta. Jos pitää laskemisesta, voi yrittää selvittää matkansa päästöt ja ostaa kompensointia vapaavalintaiselle hiilidioksidimäärälle.

 

Päästömäärän laskemisen apureita on verkko pullollaan. Yhden valikoiman laskureita löytää Finavian sivujen avulla.

Alkajaisiksi Finavia kertoo päästöistä kiinnostuneelle, että kansainvälinen lentomatkailu vastaa noin kahta prosenttia kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Finavia on koonnut matkailijan avuksi joukon suosittuja laskureita, jotka toimivat hiukan eri tavoin. Sivusto esittelee laskureita käyttäen esimerkkilentona yhdensuuntaista matkaa Helsingistä Tokioon. Helsinki-Vantaalta lennetään paljon Aasiaan: viime vuonna Japanin-reiteillä oli yhteensä 832 000 matkustajaa. Kiinaan lensi 659 000. Kiinaan on avattu uusia reittejä.

Osa laskureista perustuu julkisesti saatavilla oleviin tietoihin konetyypeistä ja niiden polttoaineenkulutuksesta, osa toteutuneiden lentojen tietoihin. Lentoyhtiöiden omat laskurit yleensä käyttävät yhtiön omia tietoja polttoaineenkulutuksesta sekä matkustajien ja rahdin määristä jo lennetyillä lennoilla.

Laskureiden tulokset vaihtelevat paljon. Esimerkiksi Helsinki-Tokio-lennon hiilidioksidipäästöiksi viisi laskuria antaa viisi erilaista tulosta. Alhaisin on 279,9 kiloa hiilidioksidia matkustajaa kohden ja korkein 660.

 

Laskennan hankaluuden on huomannut myös Suomen Luonnossuojeluliiton viestintäpäällikkö Matti Nieminen.

– Se on pitkälti keskiarvolaskentaa. Kaikki laskurit eivät ota huomioon esimerkiksi eri konetyyppejä tai sitä että korkealla tapahtuva päästö vaikuttaa eri tavalla kuin maan tasalla tapahtuva, hän pohtii.

– Uskon, että esimerkiksi Finnair tuntee oman kalustonsa, hän viittaa lentoyhtiöiden laskureihin, jotka perustuvat niiden omiin tietoihin muun muassa polttoaineenkulutuksesta.

 

Päästöjen kompensoimiseen on tarjolla vaihtoehtoja, mutta niidenkin vertaileminen vaatii vaivannäköä. Mistä kuluttaja tietää, mihin rahat kannattaa laittaa?

– Turvautuisin luotettuihin, hyvämaineisiin toimijoihin, Matti Nieminen sanoo. Hän suosittelee myös tutkimaan kompensaatiolaskuria ja selvittämään kuka sen taustalla on.

– Kannattaa katsoa useampaa ennen kuin tekee päätöksen.

Päästövähennysten kauppa on uudehko markkina, joka on vielä muotoutumassa.

Nieminen muistuttaa myös kompensaatioajattelun haasteesta ylipäätään. Jos vain maksetaan kompensaatiomaksuja ja jatketaan lentämistä kuten ennenkin, lentämisen päästöt eivät vähene. Ensisijainen vaihtoehto on hänen mukaansa se, että vähennetään päästöjen syntymistä vähentämällä lentämistä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Näin paljon yhden ihmisen Thaimaan-lomalennot tuottavat hiilidioksidipäästöjä – katso vertailu henkilöautoon29.5.2019 06.15
Lentomatkojen kompensointi on vielä harvinaista – Kompensaatiomaksuilla voi esimerkiksi tukea aurinkovoimaloita6.11.2019 21.15
Lentomatkustajien määrä jatkoi nousuaan Finavian lentokentillä – moni lentoasema pyörii silti kannattamattomana10.1.2020 16.34

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat