Jasu teatterissaKeravalainen nuori mies käy katsomassa Keski-Uudenmaan teatteriesityksiä.

Yhtäkkiä yksi vieraista menehtyy täsmälleen kuin runossa

Epäilyksen varjo. Vera Claythorne, vas. (Tiina Löytynoja), Emily Brent (Lotta Häkkinen) ja Philip Lombard (Mikko Moilanen). Eikä yksikään pelastunut

Kapina Oy

Järvenpää-talon Kellariteatterissa sai 2. helmikuuta 2019 ensi-iltansa Järvenpään teatterin mysteerinäytelmä Eikä yksikään pelastunut ja 21. marraskuuta lähtien ne jatkuivat samassa paikassa.

On vuosi 1939. Owenin herrasväki on lähettänyt kahdeksalle henkilölle kutsut saareensa lähelle Englannin rannikkoa.

Kun kaikki ovat saapuneet paikalle ja esitelleet toisensa, he ihmettelevät missä isäntäpari on. Ja mikä virka on noilla kymmenellä patsaalla takanreunuksella sekä sen yllä olevalla runolla?

Samassa alkaa kuulua gramofonista nauhoite, joka esittäytyy U. N. Oweniksi ja hän esittää jokaisesta paikallaolijasta vakavia syytöksiä. Kaikki ovat hämillään.

Kukaan vieraista ei ole itse asiassa koskaan tavannut koko Owenia. Palvelijoillekin oli annettu vain käskyt suoritettaviksi, eivätkä hekään ole ikinä tavanneet käskynantajaa. Mistä on kyse?

Yhtäkkiä yksi vieraista menehtyy nauttiessaan virvokkeita, täsmälleen samalla tavalla kuin siinä runossa ja yksi patsaista on kadonnut. Samalla heille alkaa paljastua kamala tosiasia: U. N. Owen on salanimi, hän on yksi saarella olijoista ja hänen aikomuksensa on tappaa heidät kaikki.

Agatha Christien alkuperäisteos on varmasti nimenä ja konseptina monelle tuttu tarina ja tämä näytelmä on sille erittäin uskollinen. Sovituksen ja ohjauksen on tehnyt hyvin ammattitaitoinen Kalle Tahkolahti. Koko näytelmä on sijoitettu Owenien olohuoneeseen ja tämä korostaa nousevaa klaustrofobian ja paranoian tunnetta.

Heti voi huomata, että puvustukseen ja lavastukseen on panostettu suuresti. Ilmassa on suurta 1930-luvun henkeä. Myös musiikki on hyvin sävellettyä ja tunnelmaan sopivaa.

Ääni- ja valotehosteet korostavat eristäytyneen saaren tuntua lokkien kirkunalla ja aaltojen pauhunalla.

Näyttelijätyö on jokaiselta kymmeneltä näyttelijältä erityisen vahvaa ja jokainen hahmo tuntuu ainutlaatuiselta ja erottuu joukosta. Näytelmä käsittelee myös syyllisyyden tunnetta ja moraalia. Se on paikoin, alkuperäisteokselle uskollisena, hyvinkin synkkä.

Katsojan mielenkiinto pysyy varmasti kokoajan, kiitos karismaattisten näyttelijäsuoritusten, vaikka olisi kirjan lukenutkin tai elokuvan nähnyt. Katsojan ei tarvitse olla Christie- tai dekkarifani siitä pitääkseen.

Eikä yksikään pelastunut sai ensi-iltansa Järvenpää-talon Kellariteatterissa 2.2.2019. Viimeiset esitykset ovat tammikuussa 2020. Esitykset vuonna 2019: 5.12.–18.12. 2020: 10.1.–19.1.

Jasu Keisa

Jasu Keisa on kriitikon urasta haaveileva 22-vuotias keravalainen, joka on syksyllä 2019 työkokeilussa Keski-Uudenmaan teatterilla.

Syksyn aikana Keisa käy katsomassa ainakin kymmenen näytelmää eri puolilla Keski-Uuttamaata.

Keisan arvosteluja julkaistaan syksyn aikana Keski-Uusimaa Viikko -lehdissä.

Kaikki arvostelut löytyvä myös osoitteesta www.keski-uusimaa.fi/jasuteatterissa.

Twitter: @jasukeisa

Jasu Keisan teatterisyksy 2019:

Homoäiti – Mik​ä mikä teatteri (Tuusula)

Sillan alta Espanjaan – Teatteri sisar (Jokela)

Tarpeettomia ihmisiä – Keski-Uudenmaan teatteri (Kerava)

Ronja Ryövärintytär – Järvenpään teatteri

Hevoshuijari – Keravan Ooppera

Muistilääke – Mikä mikä teatteri (Tuusula)

Papin perhe – Keravan teatteri

Peter Panin uudet seikkailut – Teatteri sisar (Jokela)

Mimmi Lehmän ja Variksen joulu – Keski-Uudenmaan teatteri (Kerava)

Eikä yksikään pelastunut – Järvenpään teatteri

Pullo Cavaa ja aurinkoa: Katalonian iloiset rouvat – Mikä mikä teatteri (Tuusula)

Jasu teatterissa

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet