Ohisalo STT:lle: Suomen kuusi suurinta kaupunkia tarvitsevat miljardin euron raideinvestointi- ja tukipaketin

"Kyse olisi uudesta elvytysrahasta, jotta talous lähtisi taas kohenemaan", sanoo vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo. Emmi Korhonen / LEHTIKUVA

STT

Vihreiden mielestä Suomen kuusi suurinta kaupunkia tarvitsevat yhteensä noin miljardin euron raideinvestointi- ja tukipaketin muun muassa joukkoliikenteen turvaamiseksi. Asiasta kertoo vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo STT:n haastattelussa.

Summasta noin puoli miljardia tarvittaisiin koronasta johtuvien lippu- ja verotulojen menetysten korvaamiseen ja toinen puoli raiteisiin ja muuhun joukkoliikenteen kehittämiseen, jotta hallituksen ilmastotavoite on mahdollista toteuttaa.

Ohisalon mukaan asiasta on keskusteltu hallituksen sisällä. Hänen tavoitteensa on, että päätöksissä päästään alkuun pian ja loputkin päätökset saataisiin tehtyä vielä tämän vuoden lisätalousarvioissa. Hallitus on linjaamassa neljännestä lisätalousarviosta lähiaikoina.

– Kyse olisi uudesta elvytysrahasta, jotta talous lähtisi taas kohenemaan. Infran rakentaminen lisää työllisyyttä, oli kyse sitten raiteista tai esimerkiksi pyörä- tai kävelyteistä. Parasta tässä tilanteessa olisi tietenkin panostaa hankkeisiin, joissa olisi mahdollista saada kuokka heti maahan.

Suurimmat kaupungit ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Tampere ja Turku.

– Joukkoliikenteen tilanne on akuutti, ja siinä täytyy päästä pian eteenpäin. Suuret kaupungit ovat kärsineet koronasta eniten, ja yksi iso kärsijä on joukkoliikenne. Lipputulojen ja kaupunkien verotulojen romahtaminen osuu joukkoliikenteeseen pahasti, Ohisalo sanoo.

Vihreät ei ole esityksensä kanssa yksin, sillä myös esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoi aiemmin viikolla, että esittää liikennöitsijöille korona-ahdingon takia lisää joukkoliikennetukea, koska vaatimus lisävuoroista tai vajaakäytöstä on heille kova. Molempia kuitenkin tarvitaan, jotta tungokselta liikennevälineissä vältytään.

Ilman joukkoliikenteen kehittämistä ei päästötavoitteeseen päästä

Vihreät on halunnut profiloitua hallituksessa kaupunkipuolueena. Ohisalo muistuttaa kuitenkin, että koko hallitus on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon.

– Joukkoliikenne on niin keskeinen osa, että ilman sitä me ei päästä päästötavoitteeseen. Tiettyä ehtoa tuen saamiselle on siinä, että kaupungin joukkoliikenne itsessään toimii ja että se tulee vähentämään myös päästöjä.

Hallitusohjelmaankin on kirjattu, että joukkoliikennekalusto pyritään vaihtamaan vähäpäästöisempään. Kaupungit voisivat käyttää vihreiden esittämää tukea esimerkiksi uusiin raitioteihin, joita on rakenteilla Tampereella ja suunnitteilla ainakin Turussa ja pääkaupunkiseudulla.

Ohisalo ei mainitse kaupungeissa meneillään olevia sisäisiä hankkeita nimeltä, koska niistä käydään parhaillaan neuvotteluita.

– Suurista kaupungeista löytyy useita hankkeita, hän vain sanoo.

Julkisuudessa on uusien raitioteiden lisäksi puhuttu ainakin Espoon kaupunkiradasta, jonka ratasuunnitelman voimassaoloaika jatkuu vuoden 2023 loppuun saakka. Sen kaksi eteläisintä raidetta olisi tiheän kaupunkijunaliikenteen käytössä ja kaksi pohjoisinta raidetta nopeamman lähiliikenteen ja Turun suunnan kaukoliikenteen käytössä.

EU-tuista odotetaan päätöksiä loppukesästä

Hallitus odottaa seuraavaksi EU-tukea pitkän aikavälin isoista raidehankkeista, kuten Turun tunnin junasta ja Suomi-radasta. Liikenneministeriöstä kerrotaan, että tukipäätöksiä olisi tulossa näillä näkymin loppukesästä.

Ohisalo uskoo, että komission ulostulo vihreästä elvytyspaketista lyö osaltaan vauhtia sille, että liikkuminen Euroopassa saadaan mahdollisimman pitkälle sähköistettyä vähäpäästöiseksi ja päästöttömäksi.

Väyläviraston selvitys Itä-Suomen junayhteyksien kehittämisestä valmistui torstaina. Sen mukaan nykyisten ratojen kehittäminen olisi kannattavinta, mutta uudet yhteydet Porvoon kautta toisivat kuitenkin suurimman hyödyn.

– Myös raiteiden korjausinvestoinnit ovat tärkeitä. Toimintavarmuus ja nopeus nykyisillä radoilla on turvattava, Ohisalo sanoo.

Vihreät on pitänyt esillä mahdollisuutta päästä yöjunalla Oulusta Tukholmaan, ja hallitusohjelmassakin luvataan toteuttaa sähköistys Kemistä Laurilan kautta Haaparantaan.

– Tämä on herättänyt paljon kiinnostusta. Ihmisten matkustusprioriteetit tuntuvat myös olevan murroksessa tässä ajassa.

Kyse ei ole pelkästään raiteista. Aktiiviseksi pyöräilijäksi tiedetyn Ohisalon oma unelma olisi pyöräbaana läpi Suomen Helsingistä pohjoiseen.

Ruuhkamaksut nopeasti mahdollisiksi

Vihreät rahoittaisivat joukkoliikenteen kehittämistä ja kevyen liikenteen väyliä myös suunnitteilla olevilla autoilijoiden ruuhkamaksuilla. Ohisalon mukaan puolueen tavoite on, että lainsäädäntö etenisi niin nopeasti kuin mahdollista ja tulisi voimaan vielä tällä hallituskaudella.

– Tärkeintä on, että saadaan kaupungeille mahdollistettua ruuhkamaksujen käyttäminen. Hallitusohjelmassa ruuhkamaksut on mukana, ja tällä hallituskaudella pitää saada se laki voimaan niin että kaupungit voivat sitten itsenäisesti tehdä päätöksiä.

Tarkoitus on mahdollistaa ruuhkamaksut vain alueilla, joissa voi valita jonkin muun vaihtoehdon kuin auton. Käytännössä ruuhkamaksujen käyttöönottoa on tutkittu pääkaupunkiseudulla, jossa selvityksiä on tehty vuosien varrella useita.

Ohisalo näkee asiassa vain hyviä puolia: kenenkään ei tarvitsisi seistä ruuhkissa, ilmanlaatu paranisi, päästöt vähenisivät ja ihmiset ehkä liikkuisivat enemmän, jos pyöräily ja kävely yleistyisivät. Hän uskoo, että esimerkiksi pääkaupunkiseudun kaupungit tarttuvat tilaisuuteen, kun se tulee mahdolliseksi.

– Ihan varmasti kaupunkien kannattaa edetä asiassa, moni varmasti näkee että siitä olisi hyötyä.

Hallituksessa on puolueita, jotka eivät tiettävästi ole olleet ruuhkamaksuista yhtä innostuneita, mutta Ohisalon mukaan kaikki hallitusohjelman kirjaukset ovat edelleen täysin voimassa, jos toisin ei ole sovittu.

– Nyt on puhuttu siitä, että hallitusohjelman talouspoliittiset kirjaukset saattavat mennä uusiksi. Niistä neuvotellaan varmasti vielä, mutta kaikki muu on aivan tavanomaisesti siellä edelleen.

---

Klo 15.47 päivitetty viimeisen väliotsikon jälkeen 3. kpl:n lausetta: Käytännössä ruuhkamaksujen käyttöönottoa on tutkittu pääkaupunkiseudulla, jossa selvityksiä on tehty vuosien varrella useita.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Kuljettaja menetti auton hallinnan Tuusulan Hämeentiellä – törmäsi liikennemerkkiin ja ajautui vastaantulevien kaistalle
  2. Henkilö: Raju polvivamma päätti järvenpääläisen Heli Takon, 21, kilpavoimistelu-uran – tie vei huipulle pukusuunnittelijaksi ja Nasan fyysikoksi: "Tekisin tätä ilmaiseksikin"
  3. Näköislehdessä tänään: Jukka Ylitalon autokokoelman arvo jo satojatuhansia – "Ensisijaisesti ostan näitä kiinnostuksen takia"
  4. Kunnan suunnitelmat rakentaa kerrostaloja pientaloalueen viereen sai asukkaat suunniltaan Tuusulassa – "Toiveitamme ei ole kuunneltu"
  5. Juniorijalkapalloilun suurkatselmukseen Helsinki Cupiin osallistuu alueelta 60 joukkuetta
  6. Jyväskylän yliopisto palauttaa uhanalaisia jokihelmisimpukoita jokiin
  7. Maailman tunnetuimpiin elokuvasäveltäjiin kuuluva Ennio Morricone on kuollut
  8. Aatu Rädystä ensimmäinen suomalainen ykkösvaraus? "Se olisi suuri kunnia"
  9. Tekstiviestit: Kiitos uudesta pyörätiestä
  10. Intiassa on nyt kolmanneksi eniten koronavirustartuntoja maailmassa
  11. Kansanedustaja Emma Kari sai kolmannen lapsensa
  12. IS: Televisiokuuluttaja Arja Tuomarila on kuollut 78-vuotiaana
  13. Poliisi tutkii Tampereen Haapalinnassa lauantaina sattunutta välikohtausta tappona – nelikymppinen mies sai surmansa
  14. Kiinnostaako klassikkoautoon sijoittaminen, mutta et halua törsätä jättisummia? Hyvän sijoitusauton voi saada jopa muutamalla tonnilla, vinkkaa asiantuntija – "En pelkäisi ostaa nyt Bemarin tai Mersun nuorempia sporttiversioita"
  15. Jaguar E-type, Cadillac Eldorado, Aston Martin... Sijoittajakonkari Jukka Ylitalo, 56, sijoittaa klassikkoautoihin – "Auton muotoja ja tekniikkaa voin tutkia ja ihailla tuntikaupalla"

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Keravan Prisman pahoinpitely on aiheuttanut "tunteikasta kirjoittelua sosiaalisessa mediassa"
  2. Nuori ajoi mopoautolla pylvääseen Järvenpäässä
  3. Tässä Keski-Uusimaan viikon luetuimmat jutut – miesjoukko piinaa huoltoaseman asiakkaita ja Järvenpään kaupungintalo puretaan
  4. Hyvinkäällä lauantaiyönä kuolemaan johtanut onnettomuus
  5. Arvokasta kulttuurihistoriaa konservoidaan esiin seinistä Järvenpäässä – "Hän on nyt pinnalla"
  6. Kunnan suunnitelmat rakentaa kerrostaloja pientaloalueen viereen sai asukkaat suunniltaan Tuusulassa – "Toiveitamme ei ole kuunneltu"
  7. Järvenpään poliisiasema elinkaarensa päässä – ratkaisu uusista tiloista löytymässä? "Mitään päätöksiä ei ole tehty"
  8. Jokelassa pillastuneita hevosia vapaalla jalalla – ilveksen epäillään hyökänneen hevosten kimppuun
  9. Hurja tulipalo kerrostalossa Järvenpään Prismaa vastapäätä – parvekkeelle paenneet saatiin alas nostolava-autolla: "Siellä on seinät ja katot aivan mustana"
  10. Koira sai lieden päälle ja aiheutti tulipalon
  11. Näköislehdessä tänään: Jukka Ylitalon autokokoelman arvo jo satojatuhansia – "Ensisijaisesti ostan näitä kiinnostuksen takia"
  12. Melkein joka taloudessa on kaapeissa hylättyä elektroniikkaa, vaikka se olisi arvokkainta kierrätystavaraa
  13. Avoterassin saa rakentaa ilman minkäänlaista lupaa – lasittaminen voi syödä rakennusoikeutta
  14. Vaikuttava taidekokonaisuus valmistui Ahjon purkutaloon – 94 taiteilijan teokset pian yleisön nähtäville: "En ole aikaisemmin tehnyt tällaista"
  15. Järvenpään yhteiskoulun moduulit siirretään – 14 kilometrin kiertoreitti aiheuttaa haittaa liikenteelle

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.