Ruoan verkkokaupan hurja kasvu ei ole jäämässä vain hetken huumaksi – suomalaisilla verkkokaupoilla jopa satojen prosenttien kasvua

Verkkokauppaostoksia kerätään K-citymarket Eastonissa Helsingin Itäkeskuksessa. -KOIVISTO ANTTI AIMO-KOIVISTO / LEHTIKUVA

STT

Koronaviruskevät vaikutti mittavasti suomalaiseen kaupankäyntiin. Kun rajoitustoimet iskivät, siirtyivät kansalaiset selkeämmin verkkokauppojen asiakkaiksi.

Verkkokaupoille on jäämässä keväästä monenlaista oppia ja lopputuloksia. Selkein voittaja on kuitenkin selvillä. Ruoan verkkokauppa otti suuren harppauksen, joka näkyy jatkossa suomalaisten ostotottumuksissa.

Analyysiyhtiö Nielsen arvioi ruoan verkkokaupan markkinaosuuden olevan 0,6 prosenttia viime vuonna. Koronakevät on muuttanut tilannetta pysyvästi, alan suuret toimijat arvioivat.

Keskon chief digital officer Anni Ronkainen arvioi, että ruoan verkkokauppa tulee jäämään selkeästi korkeammalle tasolle kuin ennen koronakevättä.

– Näemme asiasta viitteitä jo kesäkuun kehityksessä, sillä vaikka olemme tulleet jo kevään huippuviikoista alas, oli kesäkuun myynti viisinkertaista viime vuoteen verrattuna. Uskomme, että tästä on tullut useille ihmisille pysyvä asiointitapa.

Yleensä kesäsesokin hiljentaa verkkokauppaa.

– Nyt myynnin taso on pysynyt näin hyvänä. Minulla on luottavainen näkymä siihen, että nouseva ruoan verkkokaupan käyttö jatkuu vielä syksyllä. Näemme jo nyt sen, että aktiivisten ruoan verkkokaupan käyttäjien määrä on noussut. Se kertoo siitä, että ihmiset ovat omaksuneet uusia ostotottumuksia ja uuden palvelun, kertoo puolestaan SOK :n digitaalisten palveluiden päällikkö Matti Torniainen.

Volyymit kasvoivat hurjasti

Keskon Ronkainen näkee ruoan verkkokaupassa tapahtuneen selkeän digiloikan. Yhtiön ruoan verkkokaupan kasvu oli jo viime vuonna yli 100 prosenttia, mutta nyt keväällä se siirtyi aivan uusi luvuille.

– Kolikon kääntöpuolena tälle positiiviselle seikalle oli ehkä se, että volyymit kasvoivat hurjasti ja nopeammin kuin pystyimme ennustamaan. Tämän vuoksi varsinkin alkuryntäyksen aikaan asiakkaat joutuivat odottamaan turhankin pitkään tilauksiaan, Ronkainen sanoo.

Kesko on avannut maaliskuun lopusta heinäkuun alkuun ulottuvalla välillä 200 uutta ruoan verkkokauppaa. Verkkokauppojen määrä miltei kaksinkertaistui muutamassa kuukaudessa, nyt niitä 451.

– Kiivaimpina aikoina menimme noin 20 kaupan viikkotahtia. Poikkeusaikana toteutimme kaiken etänä, joten tämä vaati kyllä meidän tiimeiltämme aivan erilaista tekemistä.

Tavoitteita ylitetty

S-ryhmän vähittäiskaupan osalta kasvu on ollut yhtäläisesti vahvaa.

– Vaikka kysyntä onkin tasaantunut, myynti on säilynyt korkealla tasolla. Olemme menneet kolminkertaisilla tasoilla verrattuna viime vuoden vastaaviin. Tällä hetkellä meillä on edelleen selkeästi ennätysmäärä aktiivisia asiakkaita ruoan verkkokaupassa, Torniainen kertoo.

Myös S-ryhmällä ruoan verkkokauppaa tarjoavien pisteiden määrä on kasvanut. Verkoston koko on kasvanut yli tavoitteiden, mikä oli alun perin noin 70 myymälää vuoden loppuun mennessä.

– Tavoitteemme tähän vuoteen lähtiessämme oli tuplata ruokakaupan verkostomme koko. Nyt olemme jo käytännössä ylittäneet sen tavoitteen. Olemme siis kiihdyttäneet selkeästi tahtia, Torniainen tiivistää kasvua.

Torniaisella on uskoa siihen, että jo selkeästi uutta jalansijaa ostotottumuksissa saavuttanut ruoan verkkokauppa voi saada vielä lisävauhtia syksymmällä.

– Uskon, että kun arki pyörähtää käyntiin lomien jälkeen käytiin, niin kiire ja vapaa-ajan tarve aktivoivat taas asiakkaita tilaamaan verkkokaupasta.

Kuopan kautta kasvuun

Verkkokauppa-asiantuntija Leevi Parsama kuvaa yritysten toimineen neljällä osa-alueella poikkeusaikana.

– Välttämättömyystarvikkeita myyvät yritykset ovat saaneet jatkuvaa myyntiä. Kun ihmiset joutuivat pysymään kodeissaan, kotoiluun ja ulkoiluun liittyvien yritysten kauppa puolestaan kasvoi. Osa yrityksistä lähti kuopan kautta kasvuun, kuten esimerkiksi muodin suuret verkkokauppatoimijat.

Parsama antoi eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan raporttiin näkemyksensä pandemian vaikutuksista digitaaliseen kauppaan. Hän on työskennellyt pitkään verkkokauppojen kehittämisen parissa.

Poikkeustilasta kärsijöihin kuuluvat erityisesti palveluita verkossa myyvät yritykset.

– Kaikki matkailu-, viihde- ja palvelualan verkkokaupat olivat suurissa vaikeuksissa. Tietyissä suurissa paikoissa tilanne oli jopa todella karu. Kuten laskettelukeskuksissa, jotka joutuivat valtion päätöksellä laittamaan paikat kiinni kesken parhaan sesongin , Parsama kuvailee.

Suuri kasvu nähtävillä

Parsama näkee kahdenlaista toimintatapaa, kun yritykset yrittävät pärjätä kurimuksessa. Osa pysyttelee vanhassa liiketoimintamallissaan ja kamppailee olemassaolostaan. Osa taas reagoi vastoinkäymisiin ja alkaa hakea uutta liiketoimintamallia.

– Yleisesti ottaen kuitenkin verkkokaupat ovat kasvaneet kymmeniä prosentteja ja osa jopa satoja. Eräs arvostettu suomalainen brändi, jolla on pari-kolmekymmentä omaa myymälää ja iso jälleenmyyjäverkosto, kertoi verkkokauppansa myyneen toukokuussa yksinään enemmän kuin kaikki heidän myymälänsä ja verkkokauppansa yhdessä vuosi sitten. Tuollainen antaa kuvaa volyymeista.

Parsama muistuttaa, että ruoan verkkokauppa poikkeaa luonteeltaan selvästi muusta verkkokauppakentästä.

– Ruokakasseja myydään kuitenkin vain sellaisen muutaman kymmenen kilometrin sisälle. Pelkästä ruoan verkkokaupasta keskusteleminen ei kerro verkkokaupasta kaikkea, Parsama sanoo.

Hän muistuttaa globaalisuuden huomioimisesta.

– Kukaan ei voi tehdä kansainvälisesti menestyvää ruoan verkkokauppaa Keminmaalta käsin, mutta menestyvän nuorisotrendikaupan voi.

Myös ulkomaat vaikuttivat

Ruoan verkkokauppa on kuitenkin selkeästi Suomen verkkokauppakentän suurin voittaja poikkeusajan vaikutuksissa.

– Kun esimerkiksi ikäihmisten on ollut valtiovallan ohjeistuksen mukaisesti pakko välttää kaupassa käyntiä, on heidän pitänyt itse tai heidän lapsiensa tai lapsenlapsiensa tilata ostoskasseja heille kotiin. Sitä kautta ihmiset ovat huomanneet, että tämä onkin järkevää ja toimivaa.

Parsaman mukaan digitaalisen kaupan, eli verkkokaupan ja siihen kietoutuvan saumattoman asiakkaan palvelemisen kokonaisuuden, menestykseen ei vaikuta aina yrityksen koko. Monesti massojen käyttäytymisen ennakointi on yksi voittavista elementeistä.

Poikkeusaikana yritykset ovat joutuneet kotimaan rajoitusten lisäksi miettimään asioitaan myös kansainväliseltä näkökulmalta.

– Esimerkiksi kovaa kasvua tekevä frisbeegolf-yritys Innovastore joutui mukautumaan ulkomaille myydessään muiden maiden koronapolitiikkaan. Yhdysvalloissa Kalifornian säädökset vaikuttivat heidän logistiikkaansa enemmän kuin koronavirustilanne Suomessa.

Kuluttajat hyötyvät

Leevi Parsama kertoo, että tilanne on myös poikkeusajan myrskyissä pärjänneille yrityksille eräällä tavalla haastava.

– Monet verkkokauppiaat eivät välttämättä uskalla sanoa sitä, että heillä meni hyvin rajoitusten aikana.

Tämä johtuu hänen mukaansa kokonaiskuvasta.

– Suomessa oli samaan aikaan yrityksiä, jotka ovat olleet suuressa pulassa. Monia kauppiaita vaivaa tässä tilanteessa kainous kertoa mahdollisista onnistumisistaan, Parsama pohtii.

Koko digitaalisen kaupan saralla Parsama näkee tapahtuneen selkeää kehitystä. Hän muistuttaa, että pakkotilanne on usein paras mahdollinen motivaatiotekijä. Verkkokaupassa ja digitaalisessa kaupassa saavutettu harppaus hyödyttää myös kuluttajia.

– Yritykset alkavat ymmärtää, miten ne herättävät kiinnostusta, tuottavat tietoa ja tukevat asiakkaiden ostopäätöksiä. Yritysten on pakko tiedostaa monia asioita, mutta ennen kaikkea, kenelle he myyvät, mikä on heidän asiakassegmenttinsä. Se palvelee aina myös kuluttajaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Lippalakkivisiirien takana on hymy herkässä – messutyöntekijä toimittaa monta asiaa päivän aikana ja huolehtii turvallisuudesta
  2. Selvitimme kasvomaskipakettien hinnat ja myyntipaikat lähialueella – "Tällä menekillä ei tule ihan heti loppumaan"
  3. Näköislehdessä tänään: Sami Yaffa tyrmistyi paratiisirannan muoviroskasta ja teki sarjakuvakirjansa pahiksesta muovia lisäävän Plastimiehen
  4. Keskustan puoluejohtajaehdokkaita tentattiin Tuusulassa – Kulmuni: "Vallan vuodet tylsistyttävät ajattelua"
  5. Tuusulan asuntomessut: 14-vuotiaan Ida Sipolan teos "Tuusulan ilo" koristaa sähkömuuntamoa – "En olisi ikinä uskonut, että tikku-ukkotyö voi voittaa"
  6. Eemil Helander haluaa juosta, koska siinä vain oma työ ratkaisee
  7. Northug: "Poliisi löysi luotani kokaiinia"
  8. Trump lietsoi valhetta demokraattien varapresidenttiehdokkaan kelpoisuudesta
  9. Tiede- ja kulttuuriministeri Saarikko vaatii kannanotossaan Suomeen toista koronatestausjärjestelmää – "Meidän on tehtävä kaikkemme, että vaihtoehdoksi ei jää vain Suomi kiinni -malli"
  10. Bayern-pelaajien oli vaikea ymmärtää ylivoimaansa – Barcelona jäi täysin saksalaisjyrän alle
  11. Ahdistusta, masennusta, itsemurha-ajatuksia... Kysely valottaa koronapandemian vaikutuksia yhdysvaltalaisten mielenterveyteen – "Aikuiset eivät ole kunnossa Amerikassa"
  12. Uutissuomalaisen debatti: Verkkojätti Amazon on ollut koronakriisin voittaja, mutta tutkija näkee uhkia senkin ympärillä – "Miten käy, jos seuraava katastrofi tapahtuu internetissä?"
  13. Lukijalta: Järvenpää soi -kaupunkifestivaali
  14. Uutissuomalaisen debatti: Tutkija Leena Ilmola-Sheppard listaa kolme pärjäämisen sääntöä Suomen viranomaisille ja yrityksille – "Valitusvirren veisuu luo harvoin menestystä"
  15. Ari Helmisen uutisanalyysi: Korona latistaa SDP:n, keskustan ja kokoomuksen kokousten tunnelman – ja hillitsee pitkien puukkojen yötä

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Keravalla koronatartuntoja 89 – tartuntaketjut on saatu katkaistua
  2. Järvenpää suosittelee kasvomaskien käyttöä sisäisessä joukkoliikenteessä – Keusote ohjeistaa pian tarkemmin
  3. Keusoten puhelinpalvelu ruuhkautunut – osa takaisinsoitoista venyy seuraavaan päivään
  4. Keravalla ei aikailtu: vähävaraisten maskit jakoon jo maanantaina – Keusoten "maskiryhmä" vasta pohtii, missä ja miten maskeja jaetaan
  5. Kaija Koo julkaisee uuden singlen – "Toivottavasti uusi kappaleeni pysäyttää miettimään elämän ainutkertaisuutta"
  6. Halaavat varkaat iskeneet useaan otteeseen: "Ovat hyvin vikkeliä ja taitavia toimissaan"
  7. Järvenpään talousohjelmaa on tarvetta kiristää vielä lähes 12 miljoonalla eurolla – keinovalikoima laajin opetuksessa ja kasvatuksessa
  8. Tuusulan asuntomessut: 14-vuotiaan Ida Sipolan teos "Tuusulan ilo" koristaa sähkömuuntamoa – "En olisi ikinä uskonut, että tikku-ukkotyö voi voittaa"
  9. Topi Raitanen juoksi Monacon Timanttiliigassa este-ennätyksensä
  10. Iskelmätähti katkaisi hoivakodin korona-arjen
  11. Kertakäyttömaskien määrä kasvaa vauhdilla – miten ne pitäisi käytön jälkeen hävittää? Ainakaan yhteen paikkaan niitä ei saa laittaa, varoittaa asiantuntija
  12. Peltolan asukkaat ovat kyllästyneet Ohratie 1:n levottomuuksiin: "Asuntomurtoja, autorallia ja murhapidätyksiä" – poliisi ja kaupunki lähes toimettomina
  13. Tuusulan kuntapomoa epäillään rikoksista – "Ex-puolison mustamaalausta"
  14. Sahankulman risteyskolarin ambulanssi oli hälytysajossa matkalla sairaalaan – potilas vaihdettiin "lennossa" ehjään ambulanssiin
  15. Näköislehdessä tänään: Leipä tuli jo uudelleen, onko seuraavaksi makkaran vuoro?

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.