EU-parlamentti hyväksyi rekkaliikenteen yhteiset pelisäännöt – säännöillä pyritään parantamaan kuljettajien työolosuhteita ja kuljetusalan reilua kilpailua

Yhteisillä pelisäännöillä pyritään siihen, että jatkossa EU:n sisällä kuljetusalalla vallitsisivat reilummat kilpailuolosuhteet. Vesa Moilanen / LEHTIKUVA

STT

Yli kolme vuotta valmisteltu paketti maantieliikenteen kuljetusten yhteisistä pelisäännöistä on ylittänyt maaliviivan EU:n lainsäädäntökoneistossa. EU-parlamentti on hyväksynyt paketin. Äänestyksessä olleet muutosesitykset eivät menneet läpi.

Yhteisillä pelisäännöillä pyritään siihen, että jatkossa EU:n sisällä kuljetusalalla vallitsisivat reilummat kilpailuolosuhteet ja että kuljettajien työolosuhteissa pidettäisiin kiinni vähintään yhteisistä minimivaatimuksista.

Europarlamentaarikko Henna Virkkunen (kok.) on toiminut EU-parlamentin pääneuvottelijana pakettiin kuuluvassa asetuksessa, joka koskee kuljettajien ajo- ja lepoaikoja sekä älykkäitä ajopiirtureita.

Virkkunen kertoo, että yhteisistä pelisäännöistä sopiminen ei ole ollut yksinkertaista. Viimeisistä yksityiskohdista jatkui kova vääntö parlamentissa äänestyksen loppumetreille asti.

– Eniten vastustusta on aiheuttanut se, että jatkossa kuljettajan on halutessaan päästävä vähintään neljän viikoin välein käymään kotimaassaan. Sitä monet Itä-Euroopan maat vastustavat todella paljon, Virkkunen kertoo STT:lle.

Lisäksi kuljetusyritykset velvoitetaan järjestämään työt niin, että ajoneuvon pitää palata kotimaahansa vähintään kuusi kertaa vuodessa eli kahdeksan viikon välein. Näin pyritään estämään se, ettei yhteen EU-maahan rekisteröity ajoneuvo voisi ajaa yhtäjaksoisesti vain toisaalla.

Paketti tasaa epäreilua kilpailua

Liikennealan työnantaja- ja elinkeinojärjestöjen yhteisen EU-edunvalvonnan toimitusjohtaja Pasi Moisio kertoo, että nykyisellään alemman kustannustason jäsenmaihin rekisteröidyt kuljetusfirmat ovat voineet hyödyntää kilpailuetuna sitä, että ne ajavat kuljetuksia yhtenään kalliimman kustannustason jäsenmaissa.

– Sehän ei enää liity jäsenmaan omaan tuonti- tai vientitoimintaan, vaan on ihan selkeästi palveluvientiä, Moisio sanoo STT:lle.

Moision mukaan suomalaisille kuljetusfirmoille kotimaankäyntejä vaativat säännöt eivät tuota päänvaivaa, sillä suomalaisrekat eivät yleensä jää ajelemaan pitkiksi ajoiksi muualle EU-maihin. Reiteissä suoruus ja tehokkuus ovat arvossaan.

– Meiltä lähtee vientikuorma Suomesta vaikkapa Portugaliin, vie kuorman sinne ja sieltä takaisin tullessaan tuo paikallisia tuotteita Suomeen. Tämä kaikki tapahtuu niin vilkkaasti kuin säännöt mahdollistavat.

Lepoajan jouston turvin kuljettaja ehtii kotisaunaan

Suomesta rekkamatka kohti Keski- ja Etelä-Eurooppaa alkaa tyypillisesti lautan kyydissä, ja uudet säännökset lepoajoista tuovat matkaan hieman helpotusta. Jatkossa lautalla vietetty aika voidaan lukea lepoajaksi, jos kuljettajalla on hytti käytössään.

Moisio kertoo suomalaisen vaikutuksen kädenjäljen näkyvän siinä, että lepoaikasäädöksissä on myös parin tunnin jousto kotiinpaluun osalta.

– Suomessa kansallisessa liikenteessä on pitkät etäisyydet ja siihen liittyy aina problematiikka siitä, jos ajotuntien täyttyessä jäädään tunnin tai parin päähän kotoa, jossa olisi sauna lämpiämässä, Moisio selittää.

Paketissa säädetään myös siitä, että kuljettajat eivät saisi enää viettää pitkiä viikkolepojaan auton hytissä, vaan yli 45 tunnin viikkolepoon vaaditaan asianmukaiset olosuhteet. Virkkusen mukaan näin pyritään estämään kuljettajien asuminen kuukausitolkulla autoissaan.

Valvonnalle tarvetta

Liikkuvuuspaketin hyväksynnän myötä kuljetusala pääsee eroon vuosia jatkuneesta epätietoisuudesta, Moisio iloitsee.

– Sitten meidän ei tarvitse enää ihmetellä, miten nämä aivan perustason säädökset ovat muotoutumassa, vaan voidaan katsoa pidemmälle tulevaisuuteen, esimerkiksi vihreän kehityksen ohjelman, digitalisaation ja automatisaation mahdollisuuksiin, Moisio sanoo.

Paketin eri osiin kuuluu erilaisia siirtymisaikoja. Esimerkiksi kuljettajien lepoaikoja koskevat säännöt otetaan käyttöön jo 20 päivän kuluttua säädösten voimaantulosta. Kuljettajien lähettämistä eri maihin koskevat säännöt taas otetaan käyttöön 1,5 vuoden kuluttua.

Nähtäväksi jää, miten hyvin uudet yhteiset pelisäännöt siirtyvät käytäntöön. Moisio korostaa valvonnan tärkeyttä ja kansallisten viranomaisten yhteistyötä tietojenvaihdossa.

Virkkunen sanoo, että puutteellinen valvonta on ollut iso kritiikin kohde Suomessa. Hän huomauttaa tiedonkulkua parantavan sen, että paketissa on sovittu aikataulusta, jolla rekoissa otetaan käyttöön älykkäät ajopiirturit.

Vuodesta 2026 eteenpäin ajopiirturit on tarkoitus ottaa käyttöön myös kuljetusliikenteessä käytettävissä isoissa pakettiautoissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Lippalakkivisiirien takana on hymy herkässä – messutyöntekijä toimittaa monta asiaa päivän aikana ja huolehtii turvallisuudesta
  2. Selvitimme kasvomaskipakettien hinnat ja myyntipaikat lähialueella – "Tällä menekillä ei tule ihan heti loppumaan"
  3. Näköislehdessä tänään: Sami Yaffa tyrmistyi paratiisirannan muoviroskasta ja teki sarjakuvakirjansa pahiksesta muovia lisäävän Plastimiehen
  4. Keskustan puoluejohtajaehdokkaita tentattiin Tuusulassa – Kulmuni: "Vallan vuodet tylsistyttävät ajattelua"
  5. Tuusulan asuntomessut: 14-vuotiaan Ida Sipolan teos "Tuusulan ilo" koristaa sähkömuuntamoa – "En olisi ikinä uskonut, että tikku-ukkotyö voi voittaa"
  6. Northug: "Poliisi löysi luotani kokaiinia"
  7. Trump lietsoi valhetta demokraattien varapresidenttiehdokkaan kelpoisuudesta
  8. Tiede- ja kulttuuriministeri Saarikko vaatii kannanotossaan Suomeen toista koronatestausjärjestelmää – "Meidän on tehtävä kaikkemme, että vaihtoehdoksi ei jää vain Suomi kiinni -malli"
  9. Bayern-pelaajien oli vaikea ymmärtää ylivoimaansa – Barcelona jäi täysin saksalaisjyrän alle
  10. Ahdistusta, masennusta, itsemurha-ajatuksia... Kysely valottaa koronapandemian vaikutuksia yhdysvaltalaisten mielenterveyteen – "Aikuiset eivät ole kunnossa Amerikassa"
  11. Uutissuomalaisen debatti: Verkkojätti Amazon on ollut koronakriisin voittaja, mutta tutkija näkee uhkia senkin ympärillä – "Miten käy, jos seuraava katastrofi tapahtuu internetissä?"
  12. Lukijalta: Järvenpää soi -kaupunkifestivaali
  13. Uutissuomalaisen debatti: Tutkija Leena Ilmola-Sheppard listaa kolme pärjäämisen sääntöä Suomen viranomaisille ja yrityksille – "Valitusvirren veisuu luo harvoin menestystä"
  14. Ari Helmisen uutisanalyysi: Korona latistaa SDP:n, keskustan ja kokoomuksen kokousten tunnelman – ja hillitsee pitkien puukkojen yötä
  15. Iskelmätähti katkaisi hoivakodin korona-arjen

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Keravalla koronatartuntoja 89 – tartuntaketjut on saatu katkaistua
  2. Järvenpää suosittelee kasvomaskien käyttöä sisäisessä joukkoliikenteessä – Keusote ohjeistaa pian tarkemmin
  3. Keusoten puhelinpalvelu ruuhkautunut – osa takaisinsoitoista venyy seuraavaan päivään
  4. Keravalla ei aikailtu: vähävaraisten maskit jakoon jo maanantaina – Keusoten "maskiryhmä" vasta pohtii, missä ja miten maskeja jaetaan
  5. Kaija Koo julkaisee uuden singlen – "Toivottavasti uusi kappaleeni pysäyttää miettimään elämän ainutkertaisuutta"
  6. Halaavat varkaat iskeneet useaan otteeseen: "Ovat hyvin vikkeliä ja taitavia toimissaan"
  7. Järvenpään talousohjelmaa on tarvetta kiristää vielä lähes 12 miljoonalla eurolla – keinovalikoima laajin opetuksessa ja kasvatuksessa
  8. Tuusulan asuntomessut: 14-vuotiaan Ida Sipolan teos "Tuusulan ilo" koristaa sähkömuuntamoa – "En olisi ikinä uskonut, että tikku-ukkotyö voi voittaa"
  9. Topi Raitanen juoksi Monacon Timanttiliigassa este-ennätyksensä
  10. Iskelmätähti katkaisi hoivakodin korona-arjen
  11. Kertakäyttömaskien määrä kasvaa vauhdilla – miten ne pitäisi käytön jälkeen hävittää? Ainakaan yhteen paikkaan niitä ei saa laittaa, varoittaa asiantuntija
  12. Peltolan asukkaat ovat kyllästyneet Ohratie 1:n levottomuuksiin: "Asuntomurtoja, autorallia ja murhapidätyksiä" – poliisi ja kaupunki lähes toimettomina
  13. Näköislehdessä tänään: Leipä tuli jo uudelleen, onko seuraavaksi makkaran vuoro?
  14. Sahankulman risteyskolarin ambulanssi oli hälytysajossa matkalla sairaalaan – potilas vaihdettiin "lennossa" ehjään ambulanssiin
  15. Ministeri Krista Mikkonen vieraili asuntomessuilla

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.