Keski-Uusimaassa oli joskus kiinnostavaa asiaa ryhmästä, jossa yrittäjiä ohjataan suosittelemaan toistensa palveluja eteenpäin. Ryhmän konsulttia kutsuttiin lehtijutussa bisnestaikuriksi.
Jotain taikuutta siinä tarvitaankin, jotta suomalainen saadaan suosittelemaan asiakkaalleen toisen yritystä. Sen verran kateellinen ja pahansuopa tämä kansa on.
Muistan kun kerran olin siirtymässä huonekaluliikkeestä viereiseen liikkeeseen, pari nuorta miesmyyjää koetti tehdä parhaansa antaakseen minulle kuvan, ettei sinne kannata mennä.
Menin kuitenkin ja sieltä löytyi sopuhintaan tarvitsemani. Edellisestä liikkeestä sen sijaan jäi hieman epäreilu vaikutelma.
Vanhan tarinan mukaan esimerkiksi juutalaiset tekevät usein hankintansa toisen juutalaisen liikkeestä. Hinta ei ratkaise, vaan yhteenkuuluvaisuus. Ilmankos he ovat menestyneet.
Jos joukolle yrittäjiä löytyy joku heitä yhdistävä side, ja he päättävät tukea toinen toisensa liiketoimintaa suosimalla ja suosittelemalla toistensa palveluja tai tuotteita en ihmettele yhtään, jos he menestyvät yhdessä.
Oikea asenne ja järjestelmällisesti toimiva yhteisrintama tuo varmasti tulosta. Yhdistävä side voi olla sama liikekeskus tai vaikkapa alueellinen yrittäjien yhteisö.
Viereisen liikkeen yrittäjä on samalla myös potentiaalinen asiakas. Hyvissä väleissä ollen liikekiinteistön yrittäjät ovat toistensa vakioasiakkaita, vastavuoroisesti.
Kaikista ei ole yrittäjiksi, eikä varsinkaan palvelualoille. Mutta menestyäkseen yrittäjän imagon täytyy olla ystävällinen, palveluhenkinen ja reilu.
Joskus se voi ilmetä juuri siten, että ohjaa asiakkaan tarpeineen toisen yrittäjän luo, jos oma palvelutarjonta ei osu tai on ruuhkaa.
Kassa ei kilahda sillä kertaa, mutta jonain päivänä sama asiakas palaa ystävälliseen liikkeeseen.
Kirjoittaja on keravalainen kynäilijä.