Ota vain luuri käteen ja rupea soittelemaan. Siitä vaan kirjoitat tarjouksen ja lähetät. Postaat someen kolmasti viikossa ja niitä tarjouspyyntöjä rupeaa satelemaan. Kamera päälle ja hurmaat.
Myynnin valmentajia ja neuvoja piisaa. Valtaosaa näkemistäni vaivaa se, ettei niissä ymmärretä ihmisten monimuotoisuutta. Se mikä on helppoa ja toimii neuvojalla, ei välttämättä ole vaivatonta tai toimi neuvon vastaanottajalla. Äskeisessä lauseessa on muuten bluffi, jonka paljastan tämän kolumnin lopussa.
Ajattele vaikka timmikuntoista personal traineria, joka kertoo, että syö vähemmän kuin kulutat ja viidesti viikossa salille. Jos se olisi näin helppoa, ei olisi ylipainoisia portaissa läähättäjiä.
Miksi etenkin myyntityö on useimmille niin ylipääsemättömän hankalaa?
Teoriassahan moni asia on todella helppoa. Puhelimella soittamisen osaa jokainen; valitse vain numero ja paina vihreää kuvaketta. Kaikkihan osaa kirjoittaa; sormet näppäimistölle ja painele. Otat vain itseäsi niskasta kiinni.
Miksi etenkin myyntityö on useimmille niin ylipääsemättömän hankalaa? Siksi, että siinä joutuu tekemään jotain oman luontonsa vastaista. Taustalla voi olla kokemattomuus, epämukavuus tai jopa trauma.
Pitää siis hyväksyä se, että myyntityö ei sovi kaikille. Useimmille se voisi sopiakin, jos sen saisi tehdä minimoimalla omaan luontoaan vasten toimiminen ja maksimoimalla vahvuuksien hyödyntäminen.
Onneksi maailman monimutkaistuessa on samalla toimintamahdollisuuksien kirjo kasvanut valtavasti. Jokaiseen myyntityön yksittäiseen vaiheeseen löytyy kasvava määrä vaihtoehtoisia toimintatapoja. Niistä voi löytyä sinullekin sopivampi tapa toimia. Sellainen, joka ei nosta tuskan hikeä otsallesi jo pelkästä ryhtymisen rupeamisen harkitsemisesta.
Nuo myyntityön kiveen hakatut vaiheetkin voi kyseenalaistaa. Moni vaihe voi osoittautua täysin turhaksi, kun hyppää heti omalle vahvuusvaiheelle.
Myynnin guruvalmentajia kuunnellessa kannattaa myös kysyä, miksi he ovat tekemässä valmennustyötä, jos ovat niin loistavia myyjiä. Eivätkö he pääsisi paljon helpommalla, kun vain myisivät vähällä vaivalla ihan hitosti?
Kirjoittaja on tietokirjailija ja vaikutusvoimavalmentaja.