Lahelan ja Hyrylän suoran tieyhteyden yksityiskohdat kirkastuvat – tien liittymäkohdat Hyrylään ja Hämeentielle vielä auki: "Sen pitäisi valmistua Lahelanpelto II:n toteuttamisen jälkeen"

Lahelanorsi tulee todennäköisesti liittymään Hyrylän päässä joko kartan mukaisesti Hyryläntiehen Kauppatien risteyksen kohdalla tai jopa todennäköisemmin suoraan Nahkurintiehen.

Nalle Nieminen

Lahelantien itäpuolelle kaavoitetaan Lahelanpellon asuinaluetta. Sen yhteydessä rakennettavan Lahelanorren kohtalo on nyt entistä selkeämpi.

Kauan odotettu Lahelanorsi tulee toimimaan Lahelan ja Hyrylän välisenä tieyhteytenä sekä Lahelanpeltoon nousevan asuinalueen kokoojakatuna.

Alun perin Lahelanpellon liikenneyhteysrumbassa tanssittiin kolmen vaihtoehdon välillä.

Tuusulan kuntasuunnittelupäällikön Asko Honkasen mukaan liikenneselvitysten perusteella yhteys Lahelantieltä Hyryläntielle oli kaikista kannattavin.

– Toinen vaihtoehto olisi ollut tien rakentaminen Lahelantien risteyksestä etelään Sahankulmaan. Molemmissa vaihtoehdoissa Tuusulanjoen ylitys olisi ollut välttämätöntä, joten kustannukset eivät olisi juurikaan eronneet. Tavoittelemme yhteyksiä keskustaan eri puolilta taajamaa, ja Sahankulman liittymä ei olisi palvellut tätä tarkoitusta, selittää Honkanen.

Kolmas vaihtoehto olisi ollut jättää Lahelanorsi rakentamatta, mutta tämä olisi muun muassa painottanut Koskenmäen kiertoliittymää entisestään.

– Lisäksi Lahelanpellolle muuttaminen kävisi vähemmän kannattavaksi, jos alueelta ei laadittaisi selvää yhteyttä pääliikenneverkkoon. Tavoitteena on, että Lahelanpellon alue saadaan niin tehokkaaksi, että myydyt asunnot kattavat Lahelanorresta koituvat kulut, täsmentää Honkanen.

Tien suunta on nyt valittu, mutta liittymäkohdasta Hyrylässä ollaan epävarmoja.

– Näppituntumalta paras liittymäkohta näyttää olevan suoraan Nahkurintiehen, toteaa Honkanen.

– Muita mahdollisuuksia ovat Hyrylänkadun ja Kauppatien risteykset Hyryläntiellä. Hyrylänkatu vaikuttaa epätodennäköisimmältä vaihtoehdolta suuresta korkeuserosta johtuen, kertoo Honkanen.

Mahdollista on myös, että tulevaisuudessa Lahelanorrelta tehdään liittymä Hämeentielle.

– Hämeentie on ely-keskuksen hallinnoima tie. Heidän mukaansa liittymää voidaan harkita vasta, kun Keski-Uudenmaan poikittaiset liikenneyhteydet paranevat, sanoo Honkanen.

– Se tarkoittaa, että joudumme tekemään ensin joko alituksen tai ylityksen Hämeentielle ja pohtimaan liittymän rakentamista myöhemmin. Ei siis mikään ihan nopea juttu, Honkanen naurahtaa.

Tällä hetkellä ely-keskuksella on työn alla muun muassa Valtatie 3:n ja 4:n välisen Vanhankylän koulutien ja Vähänummentien kautta kulkevan poikittaisen tieyhteyden parantaminen.

Lahelanpellon asuinalue toteutetaan kahdessa osassa.

Läntisen osan eli Lahelanpelto II:n valmistuttua alkaa itäisen osan eli Lahelanpelto III:n toteuttaminen.

– Näillä näkymin Lahelanpelto II kaavoitetaan muutaman vuoden kuluessa ja kyseinen alue on täysin valmis kymmenen vuoden sisään, arvioi Honkanen.

Lahelanorsi on kriittinen Lahelanpelto III:n tonttien myynnin ja muun muassa Autiorinteen alueen kaavoittamisen kannalta.

– Sen vuoksi Lahelanorren tulisi olla rakennettu ennen Lahelanpelto III:n toteuttamista. Viimeisin hyvä arvio on, että tie on valmis vuoteen 2030 mennessä, paljastaa Honkanen.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut