Autoilija, tiedätkö mikä on pelastuskuja? – Keski-Uudenmaan pelastuslaitos muistuttaa hälytysajoneuvojen väistämisestä suositulla videolla

Autoilijat antoivat helmikuussa Turun moottoritiellä esimerkillisesti tietä pelastusajoneuvoille. Juha Niitynpää

Anne Koski

KESKI-UUSIMAA | Sininen valo välähtää auton peilin kautta. Paloauton sireeni voimistuu koko ajan sen lähestyessä. Ja sehän tulee vauhdilla. Pala nousee kurkkuun. Autoja on aamuruuhkassa useampikaistaisella tiellä niin edessä, takana kuin sivullakin.

Nyt pitäisi antaa tilaa. Tiedätkö miten?

Keski-Uudenmaan pelastuslaitos julkaisi Facebook-sivuillaan videon, joka opastaa, miten kannattaa väistää hälytysajoneuvoa useampikaistaisella tiellä.

–Tästä on ollut silloin tällöin puhetta, että tarttis tehdä jotain, toteaa palopäällikkö Juha Rajala

Video löytyy jutun lopusta. Sitäon katsottu yli 55000 kertaa, ja sen on kuvannut palomies Tomi Laaksonen Kehä kolmosella. Kehän lisäksi Rajala mainitsee myös Tuusulantien paikkana, jossa liikkuu niin paljon autoja, että se tuo oman haasteensa hälytysajoneuvojen väistämiseen.

–Onneksi tiet on saatu siihen kuntoon, että on enemmän tilaa väistää, hän sanoo.

Kun monikaistaisella tiellä ryhdytään väistämään hälytysajoneuvoja, sana pelastuskuja kuvaa hyvin sitä, mitä pitäisi tehdä. Ajoneuvo ajetaan oman kaistan reunaan tai pientareelle, jolloin keskelle jää hälytysajoneuvoille tilaa ohittaa.

–Ja silloin pitää muistaa laittaa vilkku päälle, jotta muut näkevät, mihin on lähdössä. Pelastusajoneuvossakin havaitaan, että se on huomattu, Rajala sanoo.

–Ja kun suunta on valittu, pitäisi pysyä päätöksessä. Joskus näkee tilanteita, joissa laitetaan vilkku oikealle, mutta yhtäkkiä päätetäänkin lähteä vasemmalle. Siinä syntyy turhia vaaratilanteita, hän lisää.

Kun auto on reunassa, tilannetta kannattaa tarkkailla peileistä ja odottaa, että kaikki hälytysajoneuvot ovat menneet ohi.

–Letka yritetään pitää mahdollisimman kiinteänä, mutta joskus hitaammat tukiyksiköt, kuten nostolava- ja säiliöautot saattavat jäädä jossakin vaiheessa jälkeen suuremman painon takia, Rajala muistuttaa.

–Hälytysajoneuvot pyrkivät pitämään tietyn ajolinjan, elokuvista tuttua poukkoilua autojen välissä pyritään välttämään viimeiseen asti, hän lisää.