Säätely kiristyy – pian sinunkin lennokkisi voi tarvita lupakirjan

EU-säädökset kiristävät pian lennokkien lennättämistä ja lupakäytäntöjä myös Suomessa. risto aalto

Tarja Koljonen / Uutissuomalainen

Miehittämättömien ilma-alusten ja lennokkien sääntely on Suomessakin kiristymässä voimaan tulevien EU-tason säädösten takia. Kauko-ohjattavien lennokkien määrä on noussut muutamassa vuodessa huikeasti.

EU:n luonnos miehittämättömän ilmailun sääntelystä julkistetaan kommentointia varten todennäköisesti jo huhtikuussa. Säädös on tulossa voimaan vuoden 2017 lopussa, mutta monien sen artiklojen soveltamiseen liittyy jopa kolmen vuoden siirtymäaika.

–Kaikki muut EU-valtiot ovat selvästi konservatiivisempia, joten Suomelle on tulossa selkeä tiukennus nykyiseen käytäntöön, johtava asiantuntija Jukka Hannola Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista sanoo.

Suomessa on ollut poikkeuksellisen liberaali lainsäädäntö lennokkien suhteen toisin kuin useimmissa muissa Euroopan maissa. EU-tason säätely tuo alalle lisää erilaisia lupia ja hyväksymiskäytäntöjä.

–Meillä on harvaanasuttu maa, joten tiukemmalle sääntelylle ei ole ollut tarvetta, yksikönpäällikkö Päivi Metsävainio Trafista sanoo.

Selkeä muutos on tulossa myös laitteiden luokitteluun.

–Suomessa on eritelty harraste- ja ammattilaistoiminta sääntelyssä. EU sääntely tullee niputtamaan harrastajat ja ammattilaiset saman sääntelyn piiriin, Hannola sanoo.

Lennokkien määrä on noussut muutaman vuoden sisällä huikeasti sekä Suomessa että kaikkialla maailmassa.

Tarkkaa tietoa harrastelennokkien määrästä Trafilla ei ole, sillä niitä ei rekisteröidä. Ammattimaisesti käytettävillä kauko-ohjattavilla lennokeilla on sen sijaan ollut ilmoitusvelvollisuus lokakuusta 2015 lähtien.

–Tällä hetkellä 1 295 toimijaa on tehnyt ilmoituksen ammattimaisesta toiminnasta, Metsävainio kertoo.

Yleisimmin lennokkeja käytetään erilaisiin kuvauksiin ja korkeiden paikkojen tarkastuksiin.

PuolustusministeriJussi Niinistön asettama työryhmä selvittää parhaillaan, missä tilanteessa ja millä keinoin miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin liikkeisiin voidaan puuttua, ja kenellä on valta tehdä asiassa päätökset.

Puolustusministeriön mukaan miehittämättömät alukset voivat olla uhka maanpuolustukselle.

Suomen lentäjäliitto on vaatinut pakollista koulutusta tai lupakirjaa lennokkien lennättäjille. Se haluaisi myös, että harrastelennokit rekisteröitäisiin.

Trafissa toivotaan EU-säätelyn jättävän kansallista liikkumavaraa.

Trafi järjestää lennokkiharrastajille ja ammattitoimijoille tietoiskuja ja panostaa aktiiviseen viestintään, jotta sääntöjä ei rikottaisi ainakaan tiedonpuutteen vuoksi.

– Keski-Eurooppaan verrattuna meillä on pieni asukastiheys ja paljon ilmatilaa käytettävissä. Tämä tarjoaa erinomaiset olosuhteet miehittämättömän ilmailun kehittämiselle, Hannola sanoo.

Hannolan mukaan ala on otollinen maaperä uusien innovaatioiden, palveluiden ja sitä kautta uuden liiketoiminnan syntymiselle.

Harrastus vai työ?

Lennokin lennättäminenkin on ilmailua. Drone on kansanomainen ilmaisu, jolla tarkoitetaan kaikkia miehittämättömiä laitteita maalla, merellä ja ilmassa.

Suomessa on erotettu harrastustoiminta ja lentotyö.

Droneen on oltava suora näköyhteys ja sen on oltava koko ajan ohjattavissa.

Dronejen lennättäminen ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella ei ole sallittua. Lennätyskorkeuden pitää olla alle 150 metriä, lentoaseman lähialueelle enintään 50 metriä.

Trafi kehittää mobiilisovellusta, josta voi tarkistaa päivittäisiä lentorajoituksia.

Lähde: Trafi.fi

Aiheeseen liittyvää

  1. Kiinan presidentin vierailusta Helsinkiin järeä lentokielto – droneharrastaja voi menettää lennokkinsa valtiolle 28.3.2017 14:47

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut