Viiden liikkeen tasapainojumppa – keskity laatuun toistomäärän sijaan

Tasapainojumpan vinkit antaa liikunnanohjaaja Emmiina Suorsa Järvenpään liikuntapalveluista.

Pidä liikkeiden ajan hyvä tuki keskivartalossa. Kuvittele että vetäisit tiukkoja farkkuja jalkaasi.

Pehmennä polvia koukistamalla niitä hieman ja pyöräytä hartiat taakse alas ryhdikkääseen asentoon.

Tarkista vielä pään asento, että niska on neutraalissa asennossa selkärangan jatkeena.

Liikkeitä on vain viisi, joten keskity laatuun toistomäärän sijaan. Tee liikkeet tasaisella alustalla, mielellään ilman jalkineita. Voit ottaa tukea seinästä tai tuolin selkänojasta. Halutessasi voit haastaa itseäsi seisomalla pehmeän maton tai taiteltujen villasukkien päällä.

Tasapainoa on hyvä harjoittaa joka päivä toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Tee liikkeitä 30–60 sekuntia kerrallaan.

1. Keinuttelu päkiöiltä kantapäille

– Vie paino kantapäille, työnnä lantiota taakse ja nojaa samalla ylävartalosta eteen

– Suorista vartalo ja vie paino päkiöille/varpaille

– Tasapainota käsillä viemällä niitä lantion kanssa vastakkaiseen suuntaan

2. Ympyrä sivulla

– Hae tasapaino toiselle jalalle ja nosta toista jalkaa ilmaan sivulle

– Lähde piirtämään ilmassa olevalla jalalla pientä tai isoa ympyrää ilmassa ja vaihda välillä suuntaa

– Yritä pitää vartalo tukijalan päällä, äläkä kallista vartaloa sivulle

3. Kukkoseisonta kierrolla

– Hae tasapaino toiselle jalalle ja nosta toinen jalka vartalon eteen koukkuun

– Tuo kädet vartalon eteen yhteen kämmenet vastakkain

– Pidä tasapaino tukijalalla ja lähde kiertämään toista kättä vaakatasossa vartalon sivukautta mahdollisimman pitkälle taakse

– Anna katseen kiertää mukana

4. Tandemseisonta ja nyrkkeily eteen

– Astu jalat peräkkäin, takajalan varpaat kiinni etujalan kantapäähän

– Tuo kädet rinnanpäälle koukkuun ja lähde nyrkkeilemään käsiä eteen vuoron perään

– Lisää ylävartalon kiertoliike nyrkkeilyyn, jolloin saat liikkeestä haastavamman

5. Villasukkatwistaus

– Laita villasukat jalkojen alle ja tuo jalat vierekkäin

– Koukista polvia ja twistaa jalkoja puolelta toiselle, kierrä samalla ylävartaloa vastakkaiseen suuntaan

– Haasta itseäsi tekemällä samat liikkeet yhdellä jalalla seisten

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut