Järvenpään Citymarketin ympyrä on nyt valmis liikenteelle

Helsingintien ja Lääkärinkujan risteyksen liikennevalot korvannut kiertoliittymä kuvattuna viime viikon keskiviikkona. Takana näkyy K-Citymarket. Sauvo Jylhä

Jouko Tuomas-Kettunen

Ilkka Hallenbergillä ei mene pää pyörälle Järvenpään K-Citymarketin liikenneympyrässä.

Hän ajaa siitä päivittäin ja tuntuma paranee viikko viikolta.

– Aikaisemmin tilanne oli huonompi, kun siinä oli väliaikainen kiertoliittymä. Mutta siihen tottui. En usko, että tässä tulee isoja ongelmia.

Järvenpääläinen Hallenberg sanoo, että Helsingintien ja Lääkärinkujan risteyksen liikennevalot korvannut kiertoliittymä oli hyvä ratkaisu.

– Se on tarpeellinen, hän toteaa ja muistelee esimerkiksi joulun ajan jättiruuhkia Helsingintiellä.

Järvenpääläinen Ilkka Hallenberg pyöräytti ympyrästä ostoksille K-Citymarketiin. Takana näkyy Helsingintien ja Lääkärinkunjan risteyksen työmaa. Hän toivoisi kiertoliittymää myös Helsingintien ja Pohjoisväylän risteykseen. Sauvo Jylhä

Ilkka Hallenbergin mielestä Citymarketin ympyrä on selkeä lopullisesti valmistuessaan.

– Kun vertaa esimerkiksi K-Raudan ja Lidlin vieressä olevaan ympyrään.

Siellä joutuu joka kerta erikseen miettimään oikeita ajolinjoja.

Hallenberg toivoisi kiertoliittymää myös Helsingintien ja Pohjoisväylän risteykseen.

Kun siinä ovat liikennevalot jostakin syystä vilkulla, niin helposti rytisee kolareita.

– Ympyrä toimii aina. Liikennevalot eivät aina.

Kiertoliittymien etuna on myös se, ettei synny turhauttavaa seisoskelua valoissa, kun muuta liikennettä ei juurikaan ole.

Järvenpään kaupungin tilaaman ympyrätyön urakka valmistuu sopimuksen mukaan 30. marraskuuta.

– Projekti on sujunut kokonaisuudessa erittäin hyvin, kertoo rakennuttajapäällikkö Janne Arponen Järvenpään kaupungilta.

– Hanke on myös pysynyt pääosin hyvin aikataulussa sekä suunnitelluissa kustannuksissa,

Arponen kertoo, että ainoa työ, mikä vaikuttaisi jäävän suunnitellun urakka-ajan ulkopuolelle on Pöytäalhonkujan kevytväylän kulmaan jäävän luiskan tuennan tekeminen tukimuurilla tai muulla vastaavalla rakenteella.

– Tämän rakenteen tarve ilmeni vasta urakan aikana.

Tuentaan sopivan rakenteen suunnittelu on siirtänyt toteutusta siten, että itse työtä ei saada kokonaisuudessa tehtyä valmiiksi urakan suunniteltuun valmistumiseen.

– Luiskan rakentaminen ei juurikaan vaikuta muiden hankkeen alueiden käyttöön, Janne Arponen kertoo.

Kiertoliittymän urakkahinta on arviolta 1,5 miljoonaa euroa. Urakoitsija on toiminut TerraWise Oy.

Valmis kiertoliittymä Citymarketin kupeessa tulee sujuvoittamaan liikennettä huomattavasti.

Monet paikalliset olivat valitelleet muun muassa kaupan parkkialueelta poistumisen vaikeutta.

Väliaikainen liikenneympyrä risteykseen toteutettiin kesäkuussa. Alussa se aiheutti paljonkin hämmennystä. Sitä ajettiin jopa väärään suuntaan, koska vanha risteys ilmeisesti kummitteli monen autoilijan päässä.

Valmistuessaan kiertoliittymä on mitoitettu siten, että isoimmatkin rekat mahtuvat siitä läpi.

Rakentamisen kannalta kiertoliittymä on sijainnut vaikealla paikalla. Työmaa-aikaiset järjestelyt toivat runsaasti haasteita urakoitsijalle.

Kaupunki kertoo tuoreessa tiedotteessaan, että kiertoliittymä valmistui puolessa vuodessa.

Liittymän tarkoituksena on helpottaa alueen liikenneruuhkia ja liikenteenohjausta.

Koska kiertoliittymä tulee Helsingintien katualueen lisäksi osittain Citymarketin tontille, muutokset on tehty yhteistyössä Keskon kanssa, joka rahoitti hanketta 25 prosentin osuudella.

Keskon lisäksi tärkeänä yhteistyökumppanina hankkeessa oli Järvenpään Vesi, joka saneerasi alueen vesihuoltoa, käytännössä jäte- ja hulevesiverkostoa.

– Kiertoliittymän käytön totuttelemiseen menee ihmisiltä todennäköisesti jonkin aikaa, mutta jo nyt vaikuttaisi siltä että sillä on ollut toivottu vaikutus Citymarketin liikenteen jonoutumiseen, sanoo liikenneinsinööri Timi Veikkolainen kaupungin tiedotteessa.

Uutta liikkumistapaa päästiin harjoittelemaan ensi kertaa kesäkuussa, kun risteyksen liikennejärjestelyjä muutettiin ja risteykseen rakennettiin väliaikainen kiertoliittymä. Osa Helsingintien kaistoista otettiin pois käytöstä.

Järvenpään tiedotteessa kerrotaan, että Helsingintiellä kokeillaan ensimmäistä kertaa myös yksisuuntaista pyöräliikennettä.

Yksisuuntaisuus tarkoittaa sitä, että pyöräilijä ajaa aina samaan suuntaan kuin autoliikenne ja pyöräily on erotettu jalankulusta.

Yksisuuntaisuus on kaupunginhallituksen hyväksymänä mukana Järvenpään pyöräilyn kehittämissuunnitelmassa, ja Helsingintien ympäristö päätyi yhdeksi ensimmäisistä sovelluskohteista.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut