Näin maailman parhaaksi valitussa ruokakaupassa menee – kauppias Markku Hautala lupaa paljastaa uuden yllätyksen tammikuussa

Järvenpään viestintäjohtaja sanoo Citymarketin nousseen kaupungin matkailunähtävyyksien joukkoon.

Markku Hautalan takana olevasta luukusta saa tilata joulukuun alusta lähtien Slo Brosin tacoja. Niitä tulee myyntiin myös kaupan hevi-osastolle. Anton Soinne
Satu Jalo

Satu Jalo

Järvenpään K-Citymarket valittiin maailman parhaaksi ruokakaupaksi vähän yli vuosi sitten Lontoossa järjestetyssä gaalassa. Tunnuksen jälkeen kauppaan on matkattu tutustumaan kaukaakin, varsinkin viikonloppuisin.

Koronan vuoksi asiakkaat käyvät nyt kaupassa entistä harvemmin, mutta ostavat kerralla enemmän. Kauppiaan vauhti ei ole hidastunut tippaakaan.

– Rima on itselläni korkealla. Enää ei riitä, että tehdään, mitä osataan, vaan tehdään, mitä opitaan, Markku Hautala sanoo.

Hän kertoo työpäiviensä sisällön muuttuneen niin, että kun ennen päivästä piti varata 1–2 tuntia tärkeiden, ei-rutiiniluonteisten asioiden hoitamiseen, nykyään niihin menee 4–5 tuntia päivässä. Lomapäivien pitäminen on vaikeaa. Mahdotontakin, jos hän ei sulje puhelinta.

– Se soi koko ajan. Pidän yleensä puhelinta äänettömällä ja soitan takaisin vain niille, jotka tunnen.

Uusia tuotteita asiakkaille tarjotessaan Hautala ei halua tyytyä pelkkiin valmiisiin konsepteihin, vaan luoda jotain uutta. Yksi esimerkiksi siitä on yhdessä hiljattain edesmenneen huippukokki Matti Jämsénin kanssa kehitetty ruokakaupan ja ravintolan yhteenliittymä eli grocerant.

Vaikka uusien ideoiden kehittelemiseen ja ajattelulle on vaikea löytää aikaa, haluaa Hautala antaa panoksensa oman alan kehittymiseen Suomessa muun muassa luennoimalla yliopistoissa ja auttamalla start up -yrityksiä.

Paikan päällä Citymarketissa käsintehtyjen ruokien suosio jatkuu. Hautala sanoo, että 17 hengen tiimi yhdessä Sesonki Delin ja Kotikeittiön kanssa myy ruokaa yhteensä noin viiden keskikokoisen ravintolan verran.

– Sushia menee edelleen suuret määrät ja on ollut hauska huomata, että sitä myydään nyt kaikkialla.

Ravintola Sesongin tiloista kysyttäessä Hautala menee salaperäiseksi.

– En voi vielä siitä kertoa, mutta tammikuun alussa selviää lisää. Sen sanon, että siihen on tulossa jotain sellaista, mitä Suomessa ei ole ennen nähty.

Seuraavaksi kauppaan tulee myyntiin joulukuun alussa Slo Brosin tacoja.

Mutta onko Järvenpään kaupunki käyttänyt hyödykseen sitä faktaa, että kaupungissa on maailman parhaaksi valittu ruokakauppa?

– Onhan sitä hehkutettu puheissa ja viestinnässä, mutta ei varsinaisesti mainonnassa. Ei ole oikeastaan tarvinnut, koska sana on levinnyt hyvin muutenkin, kertoo kaupungin viestinnästä ja markkinoinnista vastaava viestintäjohtaja Heli Vastamäki.

Hän on kuullut, että Citymarket on noussut kaupungin matkakohteiden joukkoon Ainoloiden ja muiden tunnettujen paikallisten kohteiden rinnalle.

Vastamäki uskoo, että Cittarin ja Hautalan menestys kantavat tulevaisuudessakin.

– Kauppahan kehittyy koko ajan ja pysyy varmasti maailman parhaiden joukossa jatkossakin. Ei tuollaisia tunnustuksia kovin usein Suomeen tule.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut