Perhelän korttelin livestriimi Youtubessa: Autoilun murros menossa – tarvitaanko paljon vai vähän autopaikkoja?

Kuvakaappaus Youtubesta Perhelä-info 15.12. Aihio arkkitehdit ja YIT

Tanja-Elina Niemi

Perhelän kortteli on Järvenpään ja koko Uudenmaankin mittakaavassa poikkeuksellinen rakennushanke.

Uusinta tietoa Bulevardikorttelin rakentumisesta saatiin tiistai-illan livestriimissä Youtubessa, jossa parhaimmillaan oli noin 70 kuulijaa.

Katsojia hellittiin kauniilla havainnekuvilla, joissa Järvenpää näyttäytyy trendikkäänä. Paljon parjattu monttu on täyttynyt.

Bulevardikortteli muodostuu kolmesta asuinrakennuksesta, joihin tulee yhteensä yli 300 asuntoa. Toimistotilaa on noin 7 000 kerrosneliön verran ja liiketiloja yhteensä noin 6 000 kerrosneliötä.

Maamerkkinä toimii – paitsi 20-kerroksinen asuintornitalo – myös viereisen toimistorakennuksen katolle tuleva "neuvottelukeskus". Niistä muodostuu kaupungin silhuetti junalla lähestyttäessä.

KORTTELIN toteutussuunnittelu on jo puolessä välissä ja rakentaminen alkaa keväällä.

YIT:n yksikönjohtaja Tero Karislahti kertoi muun muassa, että noin 30 prosenttia kiinnostuneista asunnon ostajista tulee Järvenpäästä, loput muualta, mikä kertoo Järvenpään vetovoimasta.

Hän uskoo, että asunnot tulevat kiinnostamaan myös sijoittajia.

Ennakkoon pohdintaa järvenpääläisissä on herättänyt autopaikkojen vähyys.

Parkkipaikkojen määrästä kysyttiinkin livestriimin aikana.

Kysyjille kerrottiin, että korttelin kohdalla pohjavesi on korkealla, mikä vaikuttaa suunnitteluun.

Tontille tulee 80 autopaikkaa ja loput viereiseen pysäköintilaitokseen eli yhteensä 290 paikkaa.

AIHIO arkkitehtien toimitusjohtaja Timo Meuronen selvitti, että autoilun suhteen eletään murroksessa: päärata kulkee Bulevardikorttelin vieressä ja ihmiset ovat alkaneet tehdä etätöitä.

Tulevaisuus näyttää, minkä verran ihmiset ovat jatkossa riippuvaisia autosta.

– Kaikki kaupungit ovat saman pohdinnan edessä, että paljonko autopaikkoja jatkossa tarvitaan, hän pohti.

Meurosen mukaan Bulevardikortteli edustaa tulevaa kaupunkirakentamista.

Järvenpään vs. kaavoitusjohtaja Juhana Hiironen toi esiin kaupungin halun edistää pyöräilykulttuuria, vaikka parkkipaikkojakin pitää olla niitä tarvitseville.

Vielä ei osattu kertoa, mitä liikkeitä kortteliin on tulossa.

– Toteutussuunnittelu on kesken ja neuvotteluja käydään, kertoi YIT:n Tero Karislahti.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut