Suolisto vihaa stressiä ja sokeria – Tiesitkö, että suolistomikrobien toiminta vaikuttaa jopa mielialaamme?

Hanna Varjonen muistuttaa, että oliiviöljy, kuten muutkin prosessoimattomat öljyt, ovat suoliston ystäviä, ja niitä kannattaa nauttia vaikkapa ruokalusikallinen päivässä. Mari Mäkinen

Mari Mäkinen

Diplomiravintoneuvoja Hanna Varjonen auttaa työssään ihmisiä, joille ruoka aiheuttaa ongelmia. Kyseessä voi olla esimerkiksi jokin ruoka-aineyliherkkyys, painonhallintaongelma, kohonneet veren sokeri- ja rasva-arvot tai oireileva suolisto.

Juuri suolisto-oireista kärsivät ovat Varjosen suurin asiakaskunta. Osa hakee tukihoitoa jo diagnosoituun sairauteen.

– Isoin ryhmä on kuitenkin se, joka ei ole saanut mitään diagnoosia, mutta suolisto oireilee.

Hanna Varjonen sanoo, että ruokavalio vaikuttaa siihen, miten suolisto voi.

– Suoliston mikrobit ovat erittäin tärkeitä suoliston ja koko ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Suolistossa asuu kavereita, joita ruokimme. Vääränlainen ravinto aiheuttaa sen, että sinne pesiytyy vääränlaisia veijareita töihin.

Varjonen kutsuu suolistoa terveydentilamme kehdoksi, paikaksi, josta ravinteet imeytyvät – tai jäävät imeytymättä – koko elimistön käytettäväksi.

Jos suoliston suurimmat viholliset pitäisi nimetä, sanoisin sokeri ja vehnä.

– Suolistolla on yhteys aivoihin ja hermostoon. Suolistomikrobit vastaavat osaltaan siitä, millainen mieliala meillä on, sillä yli yhdeksänkymmentä prosenttia mielialahormoni serotoniinista muodostuu suolistomikrobien toimesta. Suolistossa on valtava määrä hermopäätteitä, ja suoliston mikrobit pystyvät kommunikoimaan aivojemme kanssa hermoston välityksellä. Siksi suolistoa kutsutaan toisiksi aivoiksi.

Suoliston tasapaino saattaa kuitenkin heilahtaa. Varjosen mukaan syitä voi olla monia: muun muassa perimä, ravinto, antibioottikuurit ja niiden heikentämä suoliston mikrobiomi tai ympäristömyrkyt ja lisäaineet. Kun tasapaino pettää, ravintoaineet eivät enää imeydy kunnolla eikä elimistö saa kaikkia tarvitsemiaan rakennuspalikoita.

– Oireina voi olla erilaisia vatsavaivoja kuten turvotusta, kipuja ja kramppeja. Lisäksi voi tulla iho-oireita, väsymystä, muistiongelmia, nenän ja kurkun limaisuutta ja tukkoisuutta, Varjonen listaa esimerkkejä.

– Se pitää kuitenkin muistaa, että jos vatsaoireet alkavat äkillisesti ilman selkeää syytä, on lääkäri oikea osoite.

Hanna Varjonen välttää mustavalkoista ajattelua ruokavaliossa. Jos ruoka-aineyliherkkyyksiä ei ole, lähes kaikki on sallittu, mutta kohtuuden rajoissa.

– Jos suoliston suurimmat viholliset pitäisi nimetä, sanoisin sokeri ja vehnä. Ne eivät kuulu jokapäiväiseen ruokavalioon. Yliherkälle jo pienikin määrä vehnää voi aiheuttaa ongelmia. Lisäksi välttelisin kemiallisesti käsiteltyjä, prosessoituja rasvoja.

Näiden tilalla Varjonen neuvoo nauttimaan luonnollisia rasvan lähteitä, kuten kylmäpuristettuja kasviöljyjä, pähkinöitä, avokadoa ja kalaa. Vehnän tilalle hän suosittelee täysjyväviljoja, mutta vain, jos gluteeni ei aiheuta ongelmia.

– Tärkeimmäksi yksittäiseksi ruoka-aineryhmäksi nostaisin kuitenkin kasvikset, joita suomalaisten ruokavaliossa on keskimääräisesti liian vähän. Suoliston rakastaa kasviksia ja niillä on hyvä varmistaa kuidun saanti. Lisäksi pitää juoda tarpeeksi vettä, jota suolisto tarvitsee imeytymisprosessiin.

Varjonen muistuttaa, että makeutusaineet eivät ole ratkaisu vähentää sokerin käyttöä. Makeutusaineet hän sijoittaakin suoliston viholliset -listalle.

– Ne muuntavat suoliston mikrobiomia epäsuotuisaan suuntaan ja pitävät yllä makeanhimon kehää.

Stressi pois

Elimistön stressitila vaikuttaa suuresti suolen toimintaan. Hanna Varjonen toteaa, että suomalaiset ovat jo pitkään eläneet kovan suorittamisen aiheuttaman stressin alla. Korona on vain pahentanut tilannetta.

Elimistö on jatkuvassa ylivirittyneisyystilassa, jossa ruoka ei sula, vaan aineenvaihdunta on luissa, lihaksissa, sydämessä ja keuhkoissa. Suolisto ei voi toimittaa omaa tehtäväänsä, ja keho on taistele tai pakene -tilassa.

– Silloin ruokavalion liiallinen kontrollointi voi vain lisätä stressiä. Siksi haluan tuoda ruokavalioasioihin rentoutta. Annan suuntaviivat ja ymmärryksen siihen, miten mikäkin asia vaikuttaa, Varjonen toteaa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut