Keravalainen viulisti-abiturientti korostaa lähiopetuksen merkitystä – "Penkkareiden siirtyminen harmittaa, mutta ei niin paljon kuin peruuntuneet konsertit"

Keravalainen viulisti Sanni Rämö on tämän vuoden abi. Keravan musiikkiopistossa hän aloitti viisivuotiaana. Sauvo Jylhä

Jouko Tuomas-Kettunen

Taiteen perusopetuksen siirtyminen takaisin lähiopetukseen alle 20-vuotiaiden osalta oli todella merkittävä päätös musiikkiopistoille.

Monelle opiskelijalle kavereiden näkeminen yhteisen harrastuksen puitteissa voi olla jopa järisyttävän tärkeää.

– Ihan pienellä lapsella lähipetukseen liittyy paljon myös sellaisten taitojen oppimista, jotka eivät liity pelkästään musiikkiin, toteaa keravalainen abiturientti ja viulisti Sanni Rämö.

– Opitaan yhteistyön tekemistä ja syntyy lapsuudesta aikuisiän kynnykselle kestäviä ihmissuhteita.

Taiteen perusopetus siirtyi lähiopetukseen alle 20-vuotiaiden osalta. Pianisti Ruusu Syväniemi ja viulisti Sanni Rämö pitivät yhteisharjoitukset Keravalla. Sauvo Jylhä

Hän aloitti viulunsoiton opinnot viisivuotiaana Keravan musiikkiopistossa Terhi Kojon oppilaana.

– Muistan, miten silloin ryhmätunnit ja yhteissoittokavereiden näkeminen toimivat tärkeinä motivaattoreina, 18-vuotias Rämö muistelee musiikkiopintojensa alkuhetkiä Keravalla.

Niillä hetkillä on kasvattava merkitys laajemminkin. Ne hetket ovat kullanarvoisia.

– Harrastukset ovat älyttömän tärkeitä. Jos lapsella ei ole aktiviteetteja, näkyy se myös koulussa ja siellä viihtymiseen.

Sanni Rämö on saanut tuhansien muiden keskiuusmaalaisten nuorten tavoin kokea koronapandemian järkyttävät vaikutukset kahdella rintamalla: koulussa ja harrastuksissa.

Hän on helsinkiläisen Sibelius-lukion tämän vuoden abi ja käy viulutunneilla Keravan musiikkiopistossa.

– Jotkut selviävät paremmin, toiset huonommin. Se on yksilöllistä. Joillekin etäopetus koulussa ei sovi ollenkaan. Voi olla ahdasta kotona ja kirjastotkaan eivät ole auki.

Rämö on kiitollinen, että hänellä on ollut kotona hyvät olosuhteet sekä koulunkäynnille että musiikille.

– Musiikkiopiston etäopetuksessa on alustana käytetty erilaisia alustoja kuten Zoomia ja Skypeä. Lisäksi opettajalle on lähetetty soittovideoita, joilta tekniset asiat näkyvät ja kuuluvat selvemmin.

Opettaja on niitä sitten kommentoinut ja opetus on edennyt.

Tempoileva rytmi lähiopetuksesta etäopetukseen ja taas takaisin on rassannut. Lukio-opinnoissa tämä on tuntunut kurjalta.

– Syksy oli kaikille koululaisille tosi rankka. Kotona, koulussa, kotona ja siihen väliin vielä ylppärit.

Sanni Rämö kirjoittaa ylioppilaaksi kolmessa ja puolessa vuodessa. Valkolakin hän saa ensi jouluna. Hän halusi väljempää aikataulua.

– Miksi ylppäreissä pärjäämisen vaatimukset ovat edelleen samat, vaikka elämme poikkeusaikaa? Se luo paineita, Sanni Rämö ihmettelee.

Erityisen tärkeää lähiopetus on lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille.

– Ero peruskoulusta lukioon siirtymisessä on merkittävä. Pitäisi päästä tutustumaan rauhassa ympäristöön ja kavereihin.

Abi Sanni Rämölle penkkarit ja niiden siirtyminen eivät ole se isoin juttu koulussa.

Enemmän harmittaa Sibelius-lukion lukuisten konserttien peruuntumiset esimerkiksi musiikkidiplomin yhteydessä.

– Ei elämä tähän lopu. Tilaisuuksia kyllä tulee jatkossa.

Sibelius-lukion musiikkilinjalla opiskeleva Rämö aikoo tähdätä lukion jälkeen musiikkialan ammattiopintoihin.

– Esimerkiksi musiikinopettajan ammatti kiinnostaa.

Keravan musiikkiopistolla siihenkin on luotu hyvää pohjaa.

– Olen päässyt pianotunneille ja soittanut bändeissä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut