Klinik- tekoäly on valjastettu potilasturvaan, ja jossa asiointi etenee jonottamatta eteenpäin

Klinik- on digitaalinen asiointijärjestelmä, jossa apua tarvitseva "klikkailee" niin sanottuja oireklikkauspilviä.

Anu Miettinen

Toukokuusta 2020 tammikuun 2021 loppuun mennessä Keravan terveyspalveluilla on ollut käytössä tekoälyä hyödyntävä digitaalinen asiointijärjestelmä, Klinik.

Tekoälyn kerrotaan auttavan arvioimaan terveyskeskuksen potilaita, jonot lyhenee ja hoitoon pääsy nopeutuu.

– Klinikin lähtökohtana on ollut se, että kenenkään ei tarvitse kääntyä vaivansa eikä asiansa vuoksi pois. Järjestelmä lisää esimerkiksi potilasturvallisuutta, Petteri Hirvonen Klinik Healthcare Solutionin toimitusjohtaja kertoo.

Keravalla Klinikin kautta on tullut alle vuodessa 6541 yhteydenottoa. Viidennes asiointijärjestelmää käyttäneistä on yli 60-vuotiaita.

– Meille tämä tieto on tärkeä, koska se kertoo että Klinik -järjestelmää on helppo käyttää ja joka on ollut tavoitteenamme, toteaa Hirvonen.

Yksi merkittävä syy Klinikin suosion takana ovat Hirvosen mukaan myös Keravan terveyspalvelujen näkemykselliset johtajat, joka ovat mahdollistaneet myös lääkäreiden pikakonsultaatiot.

Keinoäly tuottaa niin sanottuja oireklikkauspilviä

Petteri Hirvonen

– Annan kunniamaininnan Keravalle, sillä olemme huomanneet että siellä on digimyönteisiä lääkäreitä.

Keinoäly tuottaa hyödyllistä dataa myös Keravan Terveyskeskuksen johdolle, sillä sama tieto kulkee myös heille, ja myös he näkevät mitä kuntalaisille kuuluu.

Yhteydenotot voivat kertoa esimerkiksi flunssakauden tulosta reaaliaikaisesti.

Keravan terveyskeskuksen apulaisylilääkärin Henri Terhon mukaan Klinikin keskiössä on aina mahdollisimman hyvä potilaan hoito.

– Asiointijärjestelmä mahdollistaa potilaan yhteydenoton terveyskeskukseen ajasta riippumatta ja alustava hoidon tarpeen arviointi helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten työtä, Terho toteaa.

Klinikissä kukin kunta voi valita itse palvelukategoriat.

Keravalla eniten eli 54 prosenttia asioinneista valitsi kolmestatoista kategoriasta "Vaiva- tai sairaudenhoito" kategorian.

– Klinikin käyttäjän ei tarvitse tehdä itsestään diagnoosia, vaan esimerkiksi vaiva- ja sairaudenhoito kategoriassa kartoitetaan ensin pääasiallisen vaivan sijainti klikkaamalla ruumiinosaa, ja kertomalla perustiedot itsestä, Hirvonen kertoo.

Kirjaantumisia esimerkiksi pankkitunnuksilla ei tarvita eikä käyttäjäprofiilin luontia salasanoineen, joka madaltaa asiointijärjestelmän käyttämistä

– Keinoäly tuottaa niin sanottuja oireklikkauspilviä. Tekoäly tekee laskelmat, millaiset diagnoosit voivat olla kyseessä. Jos asiakkaan tilanne on akuutti, tekoäly toimii lähettämällä välittömästi potilaalle toiminta-ohjeet ottaa yhteyttä hätänumeroon.

Toiseksi eniten Keravalla on klikattu "Pitkäaikaissairauden hoito" kategoriaa, kolmantena "Sairaslomatodistuksen pyyntö" ja neljäntenä on "Reseptin uusiminen".

– Kun puheluita tulee vähemmän, niin työtehtävät voidaan terveyspalveluissa jakaa tehokkaammin, esimerkiksi reseptinuusiminen toimii hyvin sähköisessä viestimissä, Hirvonen sanoo.

– Kun käynti asiointijärjestelmässä on helppo ja havainnollinen, niin se voimaannuttaa ihmistä, jolloin hoitokokemus alkaa myönteisesti.

Miten Klinikille?

Klinik löytyy verkosta esimerkiksi "Keravan terveyskeskus" -hakusanalla.

Palvelun avulla ohjataan entistä nopeammin oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin.

Kun on antanut tarvittavat tiedot, yhteydenotto tulee ohjauksena sopivimman hoidon alkuun.

Keravan terveyskeskuksen tavoitteena on ei kiireellisissä tapauksissa ottaa yhteyttä viimeistään kahden vuorokauden sisällä yhteydenotosta.

Vaivasta riippuen, tuloksena voi olla omahoito-ohje, lääkärin tai hoitajan vastaanotto tai muu sopiva hoidon aloitus. On hyvä huomoida, että lomakkeelle kirjoittama teksti tallennetaan sellaisenaan potilastietojärjestelmään.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut