Lyhyet ajomatkat pakkasella voivat tyhjentää auton akun – tässä vinkkejä talviajoon

Polttoainetoiminen lisälämmitin ja maski auton nokassa nopeuttavat auton moottorin lämpenemistä talvipakkasilla, työnjohtaja Riku Voutilainen Autohuhta Oy:stä sanoo. Sauvo Jylhä

Satu Jalo

Autojen akkuongelmat tuppaavat alkamaan heti, kun lämpötila menee pakkasen puolelle, mutta 10–20 asteen pakkanen lisää korjaamolle hinattavien autojen määrää selvästi, kertoo Tuusulan Ristikivessä sijaitsevan autokorjaamo Autohuhta Oy:n työnjohtaja Riku Voutilainen.

Käyttöikänsä päässä oleva akku ei enää lataudu kunnolla. Auton omistajalle akkuvika tulee yleensä kuin salama kirkkaalta taivaalta.

– Akkuja kun ei huolleta, vaan ne vaihdetaan yleensä vasta sitten, kun niissä on vikaa. Akun jännitteen mittaaminen ei yleensä kuulu huolto-ohjelmaan, ja harvoin asiakkaat sitä erikseen pyytävät.

– Jännite kannattaisi kuitenkin testata joko ennen talvea tai viimeistään ennen kovempia pakkasia. Pakkanen vaikuttaa akun toimintaan siten, että kesäkelillä sama akku voisi vielä toimia, mutta pakkaskelillä akku hyytyykin, Voutilainen sanoo.

Auton akku alkaa latautua ajon aikana sitä nopeammin, mitä nopeammin auton moottori saadaan lämpimäksi.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin nopeuttaa auton moottorin lämpenemistä. Toisaalta lisälämmittimen käyttö talvella myös rasittaa auton akkua. Joissakin autoissa lisälämmittimelle on oma akku, mutta se on Voutilaisen mukaan harvinaista.

Vikavaloja syttyy useasti kovilla pakkasilla.

Jos lisälämmitintä käyttää puoli tuntia ennen liikkeelle lähtöä, kannattaa autolla Voutilaisen mukaan ajaa vähintään 10–20 kilometriä sen jälkeen. Muuten akku ei ala latautua ajon aikana ja muutaman kilometrin niin sanottu nurkka-ajo hyydyttää auton akun ennen pitkää.

Hyötyä on myös auton keulalle asennettavasta talvimaskista, joka estää kylmän ilmavirran pääsyn moottoritilaan ajon aikana ja siten moottori lämpenee nopeammin.

Akun jännitettä voi pitää yllä moottoritilaan asennettavalla ylläpitolaturilla.

– Laturia voi käyttää vaikka joka päivä, eikä akku voi latautua liikaa. Laturin voi lisätä samaan pistokkeeseen lohkolämmittimen kanssa.

Kovilla pakkasilla auton polttoainesuodatin saattaa jäätyä, mutta Voutilaisen mukaan ongelma on nykyään harvinainen.

– Dieselautoissa on välillä sitä ongelmaa, että polttoainesuodatin jäätyy, koska sinne on päässyt kosteutta ja likaa. Suodattimen vaihto kuuluu kuitenkin yleensä autojen huolto-ohjelmaan.

Pakkanen voi hankaloittaa liikkeelle lähtöä autolla, jossa on avaimeton käynnistys.

– Jos avaimen paristo on tiensä päässä, auto ei välttämättä käynnisty, jos auto ei tunnista avainta ja poista ajonestoa. Silloin ei auta muu kuin vaihtaa paristo. Sekin tosin kuuluu yleensä autojen huolto-ohjelmaan.

Joissakin autoissa auton saa käynnistettyä tarvittaessa myös manuaalisella avaimella.

Kaiken kaikkiaan pakkasen vaikutus näkyy uusissa autoissa vanhoja autoja enemmän.

– Vikavaloja syttyy useasti kovilla pakkasilla kun akkujen varaukset tippuvat. Uudemmat autot on herkempiä sytyttämään vikavaloja kuin vanhat, koska niissä on paljon enemmän sähkölaitteita ja tunnistimia kuin vanhoissa autoissa.

Voutilaisen mukaan akun käyttöikä on paljolti kiinni sen käytöstä.

– Tarvikeakku voi kestää kymmenenkin vuotta, ja toisaalta voi olla vaihdon tarpeessa jo parin vuoden päästäkin.

Uusi akku maksaa Voutilaisen mukaan keskimäärin 100–300 euroa.

Vinkkejä

Auton polttoainetankin korkin avaaminen pakkasella voi olla hankalaa. Voutilainen antaa vinkin.

– Ajaisin lämpimään parkkihalliin hetkeksi sulattamaan korkkia ja avaisin korkin valmiiksi siellä.

Toinen hyväksi havaittu vinkki on pitää kuumalla vedellä täytettyä muovipussia hetki korkin päällä. Sen jälkeen korkki yleensä aukeaa.

Pissapoikaa voi Voutilaisen mukaan käyttää pakkasellakin huoletta, kunhan säiliössä on tarpeeksi vahvaa ainetta eikä sitä ole sekoitettu veden kanssa.

Voutilaisen mukaan myös auton keskuslukitus voi pakkasella jäätyä, jos sinne pääsee vettä. Myös siihen auttaa yleensä lämpimään halliin ajo, kunhan auto vain saa tarpeeksi pitkään sulaa ja kuivua.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut