Lepolan koululla halutaan varmistaa, ettei kukaan jää yksin – "Toivon, että muut koulut ottaisivat projektista koppia"

Luokanopettaja Minna Lankinen on ylpeä viidesluokkalaisista, jotka haluavat poistaa yksinäisyyden. Aamos Saarnio tärkeän julisteen koulun seinälle. Anton Soinne

Jutta Halminen

Kiva, kun sinäkin olit kaikkien kaveri ja otit kaikki huomioon välitunnilla ja tunnilla. Näihin sanoihin päättyi Lepolan koulun projekti, Ettei kukaan jäisi yksin. Kyseessä on 11–12-vuotiaiden projekti, jolla he haluavat varmistaa, että kaikilla on kaveri eikä kenenkään tarvitse viettää esimerkiksi välitunteja tahtomattaan yksin.

Tuusulan Lepolan koulun yhteiskuntaopin ryhmä toivoi voivansa vaikuttaa yksinäisyyteen. Luokanopettaja Minna Lankinen muistuttaa, ettei yksinäisyys ole helppo ajatus.

– Pohdimme, mitä eroa on yksin olemisella ja yksinäisyydellä. Mitä yksinäisyys on välitunnilla? Millaista on jäädä yksin oppitunnilla ryhmää tai paria valitessa? Menisitkö pyytämään samanikäistä tai vanhempaa oppilasta kaveriksi? Onko helpompaa auttaa nuorempia oppilaita? Mitä sanoisit, kun haluat jutella sinulle vieraalle oppilaalle? Onko yksinäisen helppo kertoa omasta olostaan?

Oppilaat valmistelivat projektin eri osa-alueet yhdessä ja pienissä ryhmissä. Projektiin kuului kuulutus koko koululle, tiedote opettajille ja rehtorille, mielipidekirjoitus paikallislehteen sekä seinälle laitettavat posterit ja sarjakuva. Lehti-ilmoitus merkitsi lapsille paljon, sillä se toi Lankisen mukaan projektiin konkretiaa.

– Sen kirjoittaminen ei ollut niin helppoa kuin ensin ajattelimme, sillä meidän täytyi keskittyä kirjoittamaan teksti, jonka myös koulun ulkopuoliset ymmärtävät, mielipidekirjoituksen kirjoittaneet Matti sekä Aleksi Hellgren sanovat.

Julisteet laitettiin seinälle ruokalan läheisyyteen, sillä kaikki kulkevat siitä ohi syömään. Oppilaat tekivät myös lokeron, johon voi kirjoittaa nimen, jos on yksinäinen. He kuitenkin pohtivat sitä, uskaltaako lapsi kirjoittaa nimensä kaikkien nähtäville.

Parasta on se, että kaikki on heistä lähtöisin.

Minna Lankinen

– Oppilaat ovat tehneet mielestäni hienoa työtä. Parasta on se, että kaikki on heistä lähtöisin, idea, sanat ja teot. Halu vaikuttaa ja tehdä muutos, Lankinen sanoo.

Projekti lähti liikkeelle oppilaista. He tekivät sen yhdessä tavoitteenaan nähdä, missä voi vaikuttaa ja pohtivat, mihin he haluaisivat vaikuttaa.

– Tämän ikäiset ovat kasvaneet siihen, että he osaavat toimia. Suurin osa luokasta on ollut päiväkodista asti yhdessä, joten kaikki tuntevat toisensa, Lankinen sanoo.

Yhteiskuntaoppi ja tämä projekti on vain yksi osa oppiainetta. Lankisen mukaan meni hetki ennen kuin lapset ymmärsivät, mitä yhteiskuntaoppi on.

– Se on elämää, sitä mikä meillä tässä on, Lankinen sanoo.

– Katson ulkona tarkemmin, ketkä seisovat yksin. Ymmärrän myös sen, että jotkut haluavat olla yksin, mutta silti kannattaa kysyä haluaisiko hän tulla mukaan leikkimään, viidesluokkalainen Aamos Saarnio sanoo.

Projektin äitinä voi pitää viidesluokkalaista Lidia Sassia, joka ehdotti kyseistä projektia.

– Olemme nähneet usein, että osa on yksin välitunnilla. Toivon, että yksinäisyys loppuisi ja, että muut koulut ottaisivat projektista koppia, Sassi sanoo.

Kun projekti alkoi, etenkään koulun pihalla ei enää näkynyt oppilaita, jotka olisivat olleet yksin.

– Projektin alettua ei ole kertaakaan tarvinnut kysyä keneltäkään haluaako hän tulla mukaan porukkaan, Saarnio sanoo.

Yhteiskuntaoppi

Miten voin vaikuttaa?

Yhteiskuntaopissa opetellaan taitoja elämää varten. Yksi kysymys on, miten 11–12 -vuotias voi vaikuttaa kotona, koulussa, harrastuksessaan tai asuinpaikassaan? Syksyn yhteiskuntaopin ryhmä teki vaikuttavuusprojektin kouluympäristön turvallisuudesta poistamalla roskaaminen koulussa ja vapaa-ajalla koulun uudistetulla pihalla. Oppilaat kirjoittivat kuulutuksen sekä tiedottivat wilman kautta henkilökuntaa. Projektiin kuului roskienkeruukampanja ja laskukaavoja "roska päivässä" -tahdista. Ympäristön siisteys oli loppukesän ja alkusyksyn aikaan kaikkien oppilaiden mielestä tärkein asia.

K-0 ratkoo monimutkaisia, vakavia ja pitkittyneitä kiusaamisia Järvenpäässä – "Koronakeväänä ristiriidat jäivät kouluissa piiloon, mutta syyslukukausi oli sitten sitäkin kiireisempi"

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut