Vietitkö koronavuotesi samoin kuin muut? Kaupan data näyttää, mitä vuoden aikana oikein touhuttiin

Koronavuonna remontoitiin ahkerasti. Kuvituskuva. Riitta Suomalainen
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Vietitkö koronavuotta samoin kuin sadat tuhannet muut suomalaiset? Ensin hamstrattiin vessapaperia, sitten ryhdyttiin ulkoilemaan ja kuntoilemaan sekä remontoimaan kotia.

Lauantaina 13. maaliskuuta tulee tasan vuosi siitä, kun päivittäistavarakaupasta ostettiin hyllyt tyhjiksi vessapaperista, pastasta ja säilykkeistä.

Vuosi koronaa on muuttanut monia asioita, mukaan lukien etätyön lisääntyminen ja lounaan syöminen kotona.

– Ruoka myös valmistetaan yhä useammin alusta asti itse. Melkoisen epävarman vuoden jälkeen omavaraisuuden ja huoltovarmuuden merkitys on noussut ihan uudelle tasolle ja suomalaisen tuotannon ja lähiruoan arvostus on kasvanut, sanoo K-ryhmän tiedotteessa päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

K-ryhmän myyntidatan mukaan koronapandemian alussa kaupassa alettiin asioida harvemmin, mutta samaan aikaan ostettiin kerralla enemmän. Keskiostos K-ruokakaupoissa kasvoi noin 20 prosenttia.

Ruoanlaittoon ostettiin ruokapakasteita ja säilykkeitä ja arjen perusruokaa kokattiin esimerkiksi jauhelihasta ja kalapakasteista. Myyntitilastojen kärkeen ylsivät myös kasvikset ja juurekset ja esimerkiksi sienten myynti kasvoi toukokuussa yli 60 prosenttia edellisvuodesta. Myös leipomisesta innostuttiin.

Kevään rajoitustoimet aiheuttivat leivonnan ja kotikuntoilun lisäksi myös remontti- ja piharakentamisen buumin. Terasseja rakennettiin niin, että huhti-toukokuussa hankitulla terassilaudalla saisi rakennettua polun Suomesta aina Yhdysvaltoihin asti.

Ulkoseinämaalia sudittiin puolestaan ennätysmäiset kaksi miljoonaa litraa, ilmenee K-Raudan datasta. Määrä vastaa 64 000 rintamamiestalon maalausta kahteen kertaan.

Myös ulkoporeammeet, paljut ja kylpytynnyrit ja niihin liittyvät tarvikkeet kasvattivat myyntiään.

Kuntoilupuolella ostettiin esimerkiksi käsipainoja ja kahvakuulia yhteensä runsaat 22 000 kiloa.

Sähköautojen lataaminen kauppareissujen yhteydessä kasvoi huomattavasti. Merkittävintä kasvu oli viime joulukuussa, jolloin latausmäärät K-Lataus -pisteillä kasvoivat yli 40 prosenttia edellisvuodesta, vaikka uusia latauspisteitä avattiin viime vuonna vain kaksi.

Ennen koronaa maskit eivät kuuluneet suomalaisten arkeen ollenkaan. Vuoden aikana niitä myytiin pelkästään K-ruokakaupoista yli 40 miljoonaa kappaletta.

Kommentoi

Mainos: Keski-Uudenmaan kehittämiskeskus

Lisäkasvua ulkomailta – kansainvälistymisstrategia syntyi Keuken kanssa

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut