Etäkäsitöissä on syntynyt villasukkia ja lapasia – omaa osaamista hyödynnettiin, kun kaikki opetus siirtyi virtuaaliseksi

Käsityö etänä painottui suunnitteluun, joka koululla saattaa välillä jäädä vähäiseksi. Meri Poikkilinja, Julia Ulmanen

Meri Poikkilinja, Julia Ulmanen

Korona-aikana on innostuttu monenlaisista käsitöistä. Etäopetusaikana koulukäsitöitä suunniteltiin enemmän, mutta oppilaat kaipasivat opettajan lähiapua työskentelyssä.

Käsityö on korona-aikana nostanut suosiotaan. Sosiaalinen media innostaa nuoria tekemään käsitöitä entistä enemmän. Sosiaalisessa mediassa, kuten nuorten suosimassa TikTok-sovelluksessa, on levinnyt erilaisia käsitöitä. Korut ja korvikset muun muassa ovat suosiossa. Tällä hetkellä pinnalle ovat nousseet itse tehdyt sormukset. Muita suosittuja töitä ovat olleet hiusdonitsit ja virkatut vaatteet, kuten topit.

Nuoret ovat innostuneet käsitöistä ja perustaneet jopa yrityksiä, jossa myyvät käsitöitään. Sormusyritykset ovat kasvattaneet suosiota. Sosiaalisessa mediassa törmää usein pieniin sormusyrityksiin, joista voi tilata itselleen sormuksia. Monet ovat myös tehneet muun muassa TikTok-sovellukseen tutoriaaleja, kuinka tehdä itselle sormus.

Mistä sitten saa ideoita käsitöihin? Kävimme haastattelemassa käsityönopettajaamme Johanna Tiittasta.

– Saan paljon ideoita pinterest-kuvasovelluksesta. Kaupoissa kiertely ja tuotteiden katselu herättää ideoita. Seuraan myös ilmaisessa kuvienjakopalvelussa Instagramissa monia käsityötilejä, kommentoi Tiittanen.

Etäopiskelun käsityöt tuottivat vaikeuksia monille, mutta töitä päästiin kuitenkin toteuttamaan.

Haastavia töitä on muun muassa ollut yhdeksännen luokan päättäjäistansseihin tehtävät puvut.

Johanna Tiittanen

– Käsityö etänä oli hyvin erilaista. Se painottui suunnitteluun, joka koululla saattaa välillä jäädä vähäiseksi. Oppilaat toteuttivat töitä, joihin heiltä kotoa tarvikkeet löytyivät. Valinnaisaineissa käsityön luokasta tarvikkeita sai ottaa myös kotiin, kertoo Tiittanen.

Alun perin Johanna Tiittasesta ei pitänyt tulla käsityönopettaja vaan hän haaveili sisustusarkkitehdin alasta.

– Olen aina pitänyt käsitöiden tekemisestä. En ajatellut, että minusta tulisi opettaja, mutta koulussa avustamisen jälkeen innostuin ideasta. Ajattelin, miksi en yhdistäisi harrastusta työhöni, muistelee Tiittanen.

– Haastavia töitä on muun muassa ollut yhdeksännen luokan päättäjäistansseihin tehtävät puvut. Niissä opettajakin oppii uutta, sillä puvun täytyy istua täydellisesti. Mottona pidänkin, että ”minun ei tarvitse hallita kaikkia tekniikoita, vaan voin kehittyä koko ajan”, kertoo Tiittanen.

Mikä on nyt muotia käsitöissä ja mikä puhuttelee nuoria?

– Korona-aikana käsityöt ovat vetäneet kaikenikäisiä puoleensa, sillä aikaa löytyy. Lankatyöt, kuten makrameet, ovat suosittuja tällä hetkellä. Islantilaisneuleet ovat suosittuja vanhempien ihmisten keskuudessa, mutta kouluun tämä villitys ei ole vielä löytänyt tietänsä, toteaa Tiittanen.

Haastattelimme muutamia oppilaita heidän kokemuksistaan käsityön etäopetuksesta. Oppilaat olivat asiasta aika yksimielisiä:

”Suoraan sanoen en pitänyt etäopetuksesta, sillä oli yksinäistä ja avun saaminen oli vaikeampaa”, ” Oli ihan kivaa, mutta apua oli vaikeampi saada”, ”Oli tylsää, koska en päässyt jatkamaan yhdeksännen luokan tanssiaismekkoani” ja ”Käsityön etäopiskelu oli ihan mukavaa, mutta mieluisampaa on koulussa”, oppilaat kertovat.

Kysyimme myös oppilailta, mitä he tekivät käsityön etäopiskelun aikana. Oppilaat olivat tehneet muun muassa neulonta- ja virkkaustöitä, kuten villasukkia ja lapasia. Myös trendikkäät sormukset olivat osana etätyötä.

Kirjoittajat ovat TET-harjoittelussa Keski-Uusimaassa

Kommentoi

Mainos: Keski-Uudenmaan kehittämiskeskus

Lisäkasvua ulkomailta – kansainvälistymisstrategia syntyi Keuken kanssa

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut