Musiikkia rakastavilla oli karkkipäivä: Sibelius soi taas Sibelius-salissa

Musiikki: Järvenpää-talolla ei ole soitettu konsertteja sitten viime marraskuun

Järvenpää-talon Sibelius-salissa päästiin taas musiikin äärelle torstaina. Saliin otettiin senhetkisten rajoitusten mukaiset sata kuulijaa. Jan Pippingsköld

Jan Pippingsköld

Musiikin rakastajat ovat kärvistelleet kuukausia konserttipulassa koronan takia. Järvenpää-talolla soitettiin paikalla olevalle yleisölle edellisen kerran viime vuoden lopulla, mutta nyt konserttikautta käynnistellään taas. Startti olikin komea: Suomalainen Barokkiorkesteri FIBO soitti Sibeliusta. Torstain konsertissa kuultiin Lemminkäinen.

– Sibelius on aina Sibelius, ja nyt on hyvät soittajat, espoolainen Ulla Virtasalo sanoi ennen konsertin alkua.

Matti Virtasalo tiivisti odotukset yhteen sanaan:

– Karkkipäivä!

Espoolaispariskunta on aktiivisia konserteissa kävijöitä, joilla on kausikortit niin RSO:n kuin Tapiola Sinfoniettankin konsertteihin, ja kesällä käytiin niissä musiikkitapahtumissa, jotka pystyttiin järjestämään.

Espoolaiset musiikin ystävät toi Järvenpäähän konserttiin yksinkertainen syy:

– Musiikin nälkä.

Nälkäisiä oli liikkeellä paljon. Jokainen lippu oli myyty, ja ovella kävi ihmisiä toiveikkaina kysymässä, olisiko myyntiin vapautunut vielä lippuja. Toisaalta joku seurue ei ollut päässytkään tulemaan, ja järjestäjiltä kysyttiin, voisiko liput vapauttaa uudelleen myytäväksi.

Järvenpää-talon johtaja Jari Salminen puntaroi puhelimessa maanantaina, miten nälkä ja korona-aikana opittu arkuus toisiinsa suhtautuvat.

– Luulisin, että sitten kun tapahtumia saadaan järjestettyä ja ihmiset huomaavat, että ne ovat turvallisia, se arkuus katoaa, hän arvioi.

Rajoitusten purkamista hän todellakin toivoo:

– Tapahtumia voidaan järjestää järjellisesti ja konsertit ovat kannattavia, jos rajoituksista päästään.

– Jos koronapassi otetaan käyttöön, se otetaan kyllä hyvin vastaan. Se on vain harmillisen hitaasti edennyt, Salminen sanoo.

Järvenpää-talon konserteista suuren osan järjestävät ohjelmatoimistot, jotka tekevät myös päätöksen mahdollisesta siirrosta tai perumisesta ja huolehtivat käytännön toimista. Osan, kuten torstain Sibelius-konsertin, järjestää kaupungin kulttuuri- ja tapahtumatuotanto ja osan talo itse.

Yleisössä ihmeteltiin torstaina voimassa olleita rajoitustoimia:

– Junassa saa olla vaikka kuinka paljon ihmisiä, mutta konsertissa on näin tiukat rajoitukset. Ei siinä ole järkeä. Mehän istumme maskit kasvoilla paikoillamme, katsojat kummastelivat.

– Turvaväli oli aluksi yksi metri, nyt se oli kaksi metriä ja lauantaina se poistui kokonaan.

– Rajoitukset tulevat tietoon ihan viime tipassa ja ovat voimassa harmillisen lyhyen aikaa. Pitäisi voida suunnitella pidemmälle, Salminen harmittelee.

– Meillä on konsertteja, jotka ovat jo kolmannella päivämäärällä: ensin oli alkuperäinen päivä, sitten ensimmäinen siirto ja vielä toinenkin, Salminen kertoo.

Muuttuvia ja epäreiluja rajoituksia moittii myös orkesterin taiteellinen johtaja Petteri Pitko. Hän sanoo, että ne eivät kohtele eri toimintoja oikeudenmukaisesti.

– Pienet protestit, joita on nähty, herättävät huolen siitä, että epäreilut rajoitukset murentavat luottamusta julkiseen valtaan, hän pohtii.

Barokkiorkesteri on korona-aikanakin pyrkinyt järjestämään musiikkia rakastaville tilaisuuksia kuunnella sitä ja muusikoille tilaisuuksia esiintyä. Striimaukset ovat yksi tapa, yhteistyö Ylen kanssa on myös ollut tärkeä asia.

– Nyt kun Helsingin juhlaviikoille tuli peruutus, järjestimme konsertin yhdessä Musiikkitalon kanssa.

Muusikkojen työtilaisuudet ovat nyt olleet vähissä.

– Muusikot ovat hyvin erilaisissa tilanteissa, toisille päätyö on opettaminen ja esiintymisistä tulee vain osa tuloista, toisille esiintymiset ovat tärkeämpi tulonlähde, Pitko muistuttaa.

Sibelius-salissa on noin 560 paikkaa. Torstaina niistä sai olla käytössä sata, siis vajaa viidennes.

– Olemme soittaneet pienemmille yleisöille isommissa saleissa. Mutta kyllä se on eri asia soittaa elävälle yleisölle kuin mikrofoneille ja kameroille, hän miettii. Vuorovaikutus on osa konserttitilannetta,

Konsertin päätteeksi kuulutettiin:

– Arvoisa yleisö. Jotta turvavälit säilyvät, poistutaan salista riveittäin takarivistä aloittaen, ovimiesten opastuksen mukaan.

Karkkipäivä on ohi. Maku säilyy.

Kommentoi

Mainos: Keski-Uudenmaan kehittämiskeskus

Lisäkasvua ulkomailta – kansainvälistymisstrategia syntyi Keuken kanssa

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut