”Hyvä ajatus kääntyi itseään vastaan” – Helsingintien kiertoliittymän suojatien valaistus häikäisee autoilijaa, Järvenpään kaupunki aikoo tarkastella vaihtoehtoja

Jorma Piisinen kuvasi sateisena iltana Helsingintien kiertoliittymän suojatien valaistusta, jonka hän kokee jättävän tien ylittäjät valoverhon taakse, kun valot häikäisevät autoilijaa. Jorma Piisinen

Auli Henriksson

Sateinen myöhäisilta maanantaina havahdutti kaupunginvaltuutettu Jorma Piisisen (ps.) huomaamaan liikenteen vaaranpaikan Järvenpään Helsingintiellä. Piisinen häikäistyi Justin ja K-Citymarketin välisen alueen suojatien valaistuksesta ja huomasi, että suojatiellä kulkijoita oli todella vaikea havaita. Hän jakoi tilanteesta ottamansa kuvan Facebookin Järvenpää -ryhmässä ja sai useissa kommenteissa palautetta samaa häikäistymistä tässä Helsingintien kiertoliittymässä kokeneilta autoilijoilta.

– Olen nämä valaistukset kyllä huomannut jo aiemmin, mutta en ole pimeällä liikkunut. Nyt maanantai-iltana, kun tulin valtuustosta vesisateessa, ajattelin että tästä on pakko saada kuva. Tein u-lenkin ja katsoin sellaisen välin, ettei ole muita autoja ja suojatiellä on kävelijöitä. Sain kuvan otettua ja laitoin Järvenpää-ryhmään, jossa se alkoi resonoimaan voimakkaasti, hän kertoo.

Piisinen kertoo vielä samaisena maanantai-iltana laittaneensa kokemastaan tietoa kaupungille.

– Laitoin viestiä kaupungin liikennesuunnittelijoille ja kysyin, jakavatko he kaupunkilaisten huolen. Ammattilaisina heillä on varmasti näkemystä siitä, miten pikaisilla toimilla saataisiin pelastettua tilanne, ettei kenellekään tulisi musta joulu.

Piisinen kuvailee suojatien valaistuksen olevan äärettömän kauniin näköinen, ja suojateiden valaistuksen olevan tärkeää, mutta tämä ratkaisu ei hänen mielestään toimi pimeällä sadekelillä. Hän huomauttaa, että pimeä laskeutuu koko ajan aikaisemmin eikä sateiltakaan syksyllä vältytä, joten hän toivoisi tilanteeseen korjausta nopeasti.

Jorma Piisinen päivänvalossa Helsingintien suojatiellä. Illalla sadekelillä hän säikähti, miten huonosti tien ylittäjät näkyivät autoilijalle ja laittoi palautetta kaupungille. Matalat pollarit asennettiin juuri vähentämään häikäistymistä, mutta näyttää että vaikutus oli päinvastainen. Sauvo Jylhä

Ajoradan molemmilla puolin on erittäin kirkkaat valaisimet.

Jorma Piisinen

– Hyvä ajatus on kääntynyt itseään vastaan. Suojatien etu- ja takareunassa on ajoradan molemmilla puolin erittäin kirkkaat valaisimet, noin puolen metrin korkeudella maanpinnasta. Valaisimien sijoittelu on huono jalankulkijoiden turvallisuuden kannalta. Kirkkaat valot häikäisevät autoilijan ja kätkevät jalankulkijat ikäänkuin valoverhon taakse, hän luonnehtii tilannetta.

Liikennesuunnittelija Mikko Kaukinen ja suunnittelupäällikkö Heidi Saarenpää Järvenpään kaupungilta kertovat Järvenpäässä käytetyn tämäntyyppisiä matalia valoja noin 15 vuoden ajan, mutta Helsingitien kiertoliittymän valojen poikkeavan hieman aiemmista ja ne ovat matalampia.

– Matalammilla pollareilla on pyritty vähentämään häikäistymistä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että valittu valaisintyyppi ei ole paras mahdollinen suojateiden läheisyydessä käytettynä, he toteavat.

Valaisimia ei ole erikseen suunnattu, vaan valaisintyyppi määrittää sen, miten valo jakautuu.

– Tarkastelemme vaihtoehtoja tilanteen parantamiseksi, ja valojen saamiseksi vähemmän autoilijoita häikäiseviksi, Kaukinen ja Saarenpää sanovat.

Samantyyliset valot kuin Helsingintien kiertoliittymässä, löytyvät Järvenpäästä myös Rantakadun suojatieltä Prisman lähellä sekä Postitien Zapatan kohdalla ylittävältä suojatieltä.

– Tällä hetkellä ei ole suunnitelmissa asentaa niitä lisää, he sanovat.

Myös Rantakadun suojatien valojen autoilijaa häikäisevästä ominaisuudesta on tullut kaupungille aiemmin yksittäinen palaute.

– Rantakadun ja Helsingintien kiertoliittymän valaisimia koskevat palautteet ovat ainoita palautteita koskien autoilijoiden häikäisyä suojateillä.

Suojatiellä

Kuljettajan tulee suojatietä lähestyessä muistaa noudattaa aina liikennevaloja.

Kuljettajan tulee antaa tietä jalankulkijalle suojatiellä ja osoittaa pysähtymisaikeensa hiljentämällä vauhtia ajoissa.

Kuljettajan tulee noudattaa nopeusrajoituksia sekä sovittaa nopeus niin, että voi tarvittaessa pysähtyä.

Risteyksessä kääntyessä tai liikenneympyrästä poistuessa kuljettajan tulee väistää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Jos suojatien eteen on pysähtynyt auto, älä ohita sitä pysähtymättä itse.

Lähde: Liikenneturva

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut