Suomalaiset pysyvät lahjabudjeteissaan tiukemmin kuin ruotsalaiset. Joululahjoihin aiotaan käyttää eniten rahaa marraskuun viimeisenä perjantaina.
Tiedot selviävät shoppailu- ja maksupalveluyhtiö Klarnan tänään julkaisemasta kansainvälisestä kyselytutkimuksesta. Siinä selvitettiin juhlapyhäsesongin ostokäyttäytymistä 17 eri markkinalla.
Tänä vuonna 30 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista suunnittelee käyttävänsä lahjoihin 101–250 euroa. Summa on 251–500 euroa 24 prosentilla vastaajista. Melkein yhtä moni kaavailee, että käyttää korkeintaan 100 euroa. Yksi prosentti kertoo, että suunnittelee käyttävänsä yli 2 000 euroa.
Lähes joka viides (18 prosenttia) aikoo käyttää lahjoihin enemmän rahaa kuin viime vuonna.
Suomessa ja Norjassa kuluttajat pitävät budjeteistaan tiukemmin kiinni kuin Ruotsissa: Suomessa 74 prosenttia ja Norjassa 76 prosenttia aikoo pysyä budjetissa. Suomalaisista ja norjalaisista vain joka neljäs on valmis joustamaan budjetistaan jos löytää täydellisen lahjan.
– Suomalaiset ovat tarkkoja rahankäyttäjiä. Klarnan tekemien kansainvälisten tutkimusten mukaan myös poikkeuksellisen kiinnostuneita henkilökohtaisesta taloudestaan, kertoo tiedotteessa Klarna Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz.
Suomalaiset ovat tarkkoja rahankäyttäjiä.
Kyselyn tulokset ennakoivat, että Black Friday on Suomessa taas vilkkain ostospäivä. Yli puolet kyselyyn vastanneista suomalaisista (55 prosenttia) uskoo käyttävänsä tänä vuonna eniten rahaa lahjoihin marraskuun viimeisenä perjantaina.
Kyselyn mukaan joulunajan ostoskausi on käynnistynyt kaikkialla Pohjoismaissa ennätyksellisen aikaisin. Joululahjojen hankinnan on aloittanut jo syyskuussa 15 prosenttia suomalaisista, 11 prosenttia ruotsalaisista ja 17 prosenttia norjalaisista.
Lähes joka neljäs vastaajista (23 prosenttia) kertoo aloittavansa jouluostosten tekemisen aiemmin kuin viime vuonna. Kuluttajat ovat aikaisin liikkeellä ensisijaisesti siksi, että he voivat hyödyntää tarjouksia.
Kolme neljästä (76 prosenttia) kyselyyn vastanneesta kertoo ostavansa lahjoja perheelleen, kolmasosa (33 prosenttia) suunnittelee ostavansa ystävilleen ja 45 prosenttia etsii täydellistä lahjaa kumppanilleen.
Norjalaiset ostavat suomalaisia ja ruotsalaisia useammin lahjoja ystävilleen.
Lemmikeillekin hankitaan lahjoja. Suomalaisista lemmikinomistajista 70 prosenttia aikoo ostaa lahjoja lemmikeilleen. Suosituimmat lahjat ovat ruokaa (74 prosenttia) ja leluja (68 prosenttia).
Alle 40-vuotiaille kuluttajille kestävä kehitys on entistä tärkeämpää. He etsivät lahjahankintoja miettiessään aktiivisesti vastuullisia, eettisyyteen panostavia brändejä.
Kyselyn mukaan kaikissa ikäryhmissä suositaan ympäristöystävällisiä pakkauksia.
Kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä Dynatan kanssa alkusyksystä 2021. Kyselyyn vastasi 1 076 suomalaista, 1 057 norjalaista ja 1 020 ruotsalaista. Kansainvälisesti vastaajia oli yhteensä lähes 17 000 He olivat 18–66+ -vuotiaita.
Klarnan ostodata perustuu Klarnan palvelussa tehtyihin verkko-ostoksiin marras- ja joulukuussa 2020.