HSL: "Junat myöhästyivät keskimäärin vajaan minuutin" – Ajoaikatauluja viilataan

HSL:n tilaama junaliikenne ulottuu rantaradalla Siuntioon. Kuvituskuva. Teemu Vestovuo/Arkisto

Jouni Lampinen

Helsingin seudun liikenteen eli HSL:n suunnittelema ja tilaama lähijunaliikenne ei pysynyt riittävän hyvin aikataulussaan syyskuussa, HSL:n sopimuspäällikkö Tuomo Lankinen vahvistaa.

– Meille jäi täsmällisyydessä hieman saavutettavaa.

Junat myöhästyivät keskimäärin vajaan minuutin syyskuussa, Lankinen kertoo.

– Sopimustäsmällisyyden mittarissa myöhästymisrajamme nollataso on 39 sekuntia. Perutut junat eivät vaikuta täsmällisyysmittariin, vaan niille on oma mittari.

Jos junat myöhästyvät keskimäärin enemmän kuin 39 sekuntia, siitä seuraa taloudellisia sanktioita, Lankinen tietää.

Syyskuun myöhästymisten keskiarvo ei johda maksimisanktioihin, joiden rajana on minuutin keskiarvon ylittyminen.

K- ja P-junien ajoaikatauluja viilataan.

Tuomo Lankinen

Tuomo Lankinen viittaa antamillaan sanktiorajoilla tuoreeseen sopimukseen.

HSL allekirjoitti VR:n kanssa kymmenvuotisen sopimuksen Helsingin seudun lähijunaliikenteestä. Uuden sopimuksen mukainen liikenne alkoi kesäkuussa 2021.

VR voitti HSL:n järjestämän kilpailun Helsingin seudun lähijunien liikennöinnistä ja kunnossapidosta toukokuussa 2020.

– Syyskuu oli kuitenkin vasta ensimmäinen kuukausi ilman ratatöitä, jolloin lähtökohdat hyvään täsmällisyyteen olivat paremmat kuin kesällä, Lankinen sanoo.

– Meillä on käytössä bonuksia, jos täsmällisyystavoitteet täyttyvät erityisen hyvin.

Kesäkuukausina tilanne ei ollut siis vielä otollinen aikataulujen toteutumisen tarkalle seulomiselle, koska pääradan ratatyöt vaikuttivat voimakkaasti lähijunaliikenteeseen, Lankinen täsmentää.

– Ratatyöt vaikuttivat erityisesti Helsingin ja Keravan väliä kulkevan K-junan aikatauluihin. Ratatöillä oli vaikutus myös I- ja P-junien kulkemiseen.

Ratatöihin kuuluivat Keravan asetinlaitteen uusiminen ja Pukinmäen siltatyöt, jotka vaikuttavat lähijunien kulkuun 7.6. alkaen ja elokuun loppupuolelle asti.

Ratainfran viat eivät ole ennakoitavissa ja ne vaikuttavat luonnollisesti junaliikenteen täsmällisyyteen, Lankinen lisää.

– Väyläviraston vastuulla on huolehtia ratainfrasta, joiden viat vaikuttavat junaliikenteen täsmällisyyteen.

Joka tapauksessa HSL:n lähijunaliikenne oli selkeästi jäljessä täsmällisyystavoitteesta syyskuussa, Lankinen myöntää.

Tuomo Lankinen kertoo, että K- ja P-junien aikatauluja muutetaan ja ne astuvat voimaan 12. joulukuuta.

– Muutoksia on tulossa asemien välisiin lähtöaikoihin. K- ja P-junien ajoaikatauluja viilataan. HSL tiedottaa muutoksista lähempänä ajankohtaa ja ne löytyvät sitten myös HSL:n reittioppaasta.

HSL:n sopimuspäällikkö painottaa, että aikatauluasiat ovat erittäin tärkeitä monestakin syystä. Täsmällisyystavoitteet on huomioitu mahdollisimman hyvin HSL:n ja VR:n välisessä sopimuksessa, Lankinen huomauttaa.

– Junaliikenne toimii HSL:n yhtenä runkoyhteytenä. Liikenteen on oltava täsmällistä, jotta esimerkiksi vaihtoyhteydet junista busseihin ja busseista juniin toimivat luvatusti.

HSL:n tilaama junaliikenne ulottuu rantaradalla Siuntioon ja pääradalla Keravalle asti sekä sisältää kehäradan liikenteen.

Kommentoi

Mainos: Keski-Uudenmaan kehittämiskeskus

Lisäkasvua ulkomailta – kansainvälistymisstrategia syntyi Keuken kanssa

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut