Ratahankkeen rakennustyöt alkoivat Keravan Kytömaan ja Järvenpään Ainolan välillä

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen rakennustyöt alkoivat Kytömaan ja Ainolan välillä, Väylävirasto kertoo tiedotteessaan.

Työt alkoivat puunkaadoilla ja pelto-osuuksien raivauksella. Raivaustöistä ei aiheudu merkittävää meluhaittaa.  

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa parannetaan Suomen vilkkaimman liikennöidyn rataosan toimivuutta.

Väylävirasto toteaa, että tavoitteena on rataosan välityskyvyn lisääminen.

Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa ja lopulta rataosuus tulisi olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen.

Hanke parantaa pääradan toimintavarmuutta ja mahdollistaa henkilöliikenteen lisäämisen.

Kytömaan ja Ainolan väliset rakennustyöt koskevat sellaisia teitä ja katuja, jotka nykyisessä sijainnissaan jäisivät tulevien lisäraiteiden ja niihin liittyvien rakenteiden alle. Urakoitsijaksi on valittu Louhintahiekka Oy.

Kytömaantiellä muutokset kohdistuvat Lahden oikoradan sillan ja Laurikkalantien väliselle osuudelle ja Horsmatiellä Perttiläntien ja Matinkujan väliselle osuudelle.

Lisäksi yhteistyössä Järvenpään kaupungin kanssa on suunniteltu tarvittavia muutoksia jalankulku- ja pyöräteihin radan molemmin puolin.

– Korvaavat yhteydet pyritään rakentamaan niin, että nykyiset tiet säilyvät rakentamisen ajan käyttökelpoisina hetkellisiä katkoja lukuun ottamatta, hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta kertoo.

Myös lisäraiteiden toteutus on vaiheistettu niin, että matkustajille ja radanvarren asukkaille aiheutuvat häiriöt voidaan minimoida.

Varsinaiset lisäraiteiden rakennustyöt alkavat sähköratatöillä keväällä 2022. Lisäraiteiden arvioidaan valmistuvan vuoden 2026 loppuun mennessä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut