Mitä tässä silloin | Lättähattu vei Porvooseen

Porvoon radalla kulki matkustajajunia yli sata vuotta.

Tämänviikkoinen kuvapari kertoo tarinaa liikenteestä ja – kuten aina – muutoksesta.

Mustavalkoinen kuva on otettu vuonna 1961 Lahdentien sillalta Keravan keskustaan päin. Vasemmalla kulkee vielä keskeneräinen Sipoontie, eli nykyinen Ahjontie. Oikealla on kuvan ottohetkellä jo lähes 90 vuotta vanha junarata, jota pitkin puksuttaa Valmetin kiskobussi eli kansankielellä lättähattu.

Kuvan Keravalta Porvooseen kulkeva rata on toden totta vanha: rata rakennettiin vuosina 1872–74. Täten Talmaan, Nikkilään tai vaikka Hinthaaraan pääsi junalla jo silloin kun Turkuun tai Tampereelle jouduttiin kulkemaan toisin neuvoin.

Henkilöliikenne radalla jatkui yli sata vuotta toukokuuhun 1981 asti, jolloin se matkustajien vähäisen määrän vuoksi lopetettiin.

Vaikka kuvan lättähattu siis kulkikin rataa vielä parikymmentä vuotta, oli maailma sen ympärillä jo kuvan ottohetkellä muutoksessa. Kymmenisen vuotta Ahjontien valmistumisen jälkeen, vuonna 1973, valmistui toista kuvaa hallitseva Lahden moottoritie. Siitä ei ole enää pitkä aika lättähattujen eläkepäiviin.

Junalla saattaa päästä Talmaan jo muutaman vuoden päästä.

Rata ei kuitenkaan jäänyt täysin vaille käyttöä: sitä pitkin kulkee edelleen tavaraliikennettä Kilpilahteen ja kesäisin muutamia museoajeluja yleisölle.

Eikä henkilöliikenne Porvoon radalla päättynyt välttämättä lopullisesti. Suunnitelmia matkustajaliikenteen aloittamisesta Keravalta Nikkilään on heitetty ilmoille. Junalla saattaa päästä Talmaan jo muutaman vuoden päästä, aivan kuin 150 vuotta sitten.

Juttusarjassa esitellään keskiuusmaalaisia paikkoja ennen ja nyt. Ehdota paikkaa tai kuvaa sähköpostitse: vu.toimitus@media.fi.

Järvenpää kasvoi myllyn ympärille

Koivikon huvilasta taistelukouluksi

Kellokosken juhlatalolla rikas historia – talo on saanut alkunsa vuoden 1866 lakimuutoksesta

Koskenmäellä tapahtui mysteerikolari 64 vuotta sitten

Mainos: Keski-Uusimaa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut