Vaarallinen päivä Lahdenväylällä – siviiliautot rysähtelivät holtittomasti päin pelastusajoneuvoja kahdella onnettomuuspaikalla

Maanantai oli Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen tämän talven tähän asti kiireisin päivä, kun tuulet yön aikana kääntyivät puhaltamaan pohjoisesta ja löivät tiet jäähän. Aamulla autoilijoita odotti pääkallokeli, mikä tiesi lukuisia kolareita ja ulosajoja.

– Meidän alueellamme liikenneonnettomuuksia oli parikymmentä, joista suurin osa Lahdenväylällä, pelastuslaitoksen päivystävä päällikkö Jarkko Selin kertoo.

Ikävällä tavalla poikkeuksellisen päivästä teki se, että kahdella onnettomuuspaikalla siviiliautot rysähtivät päin pelastusajoneuvoja.

– Vähän ennen puoltapäivää yksi auto törmäsi nostolava-auton kulmaan ja alkuiltapäivästä kolme autoa suoja-auton perään, Selin tarkentaa.

Suoja-auto on liikenneonnettomuuspaikoilla käytettävä ajoneuvo – iso paloauto – joka pysäköidään poikittain tielle ennen varsinaista onnettomuuspaikkaa.

Ei tuurilla, vaan riskien minimoimisella.

– Sen tehtävänä on suojata sekä pelastushenkilöstöä että onnettomuuspaikkaa.

Suoja-auto katkaisee onnettomuusalueelle johtavan kaistan muulta liikenteeltä, joka ohjataan onnettomuuspaikan ohi varoituskeiloilla.

– Maanantain kaltaisia päiviä on harvoin ja tällaisia törmäyksiä vielä harvemmin; Etelä-Suomessa keskimäärin yksi vuodessa.

Pelastushenkilöstö tietää, miten onnettomuuspaikoilla toimitaan, mutta autoilijoilla on vielä opittavaa.

– Heti, kun edessä vilkkuu joko keltaista tai sinistä, on vauhtia hiljennettävä, Selin tähdentää.

Vaikka vaaratilanteita liikenneonnettomuuspaikoilla on ollut – oli maanantainakin – niin tiettävästi kukaan pelastushenkilöstöön kuuluva ei ole menettänyt henkeään törmäystilanteessa.

– Ei meillä Suomessa, mutta jos muistan oikein, niin Ruotsissa vastaavissa tilanteissa on kuollut kaksi.

Silkasta onnesta ei ole kysymys, vaan riskien minimoimisesta.

Mainos: Keski-Uusimaa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut