Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä kasvoi viime vuonna – Keski-Uudellamaalla aletaan kouluttaa uusia vapaaehtoisia elokuussa

Palvelut: Kohta kaksi vuotta jatkunut pandemia vaikeutti monien asiakkaiden muutenkin vaikeaa tilannetta.

Rikosuhripäivystyksen (Riku) palveluita käytti viime vuonna 26 700 asiakasta, eli 18 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Asiakasmäärien kasvu jakautui tasaisesti kaikkien eri palvelumuotojen kesken, tiedotteessa kerrotaan. Tänään tiistaina 22.2. vietetään kansainvälistä rikosuhripäivää.

Rikosuhripäivystyksen palvelut pohjautuvat vahvasti ammatillisesti ohjattuun vapaaehtoistoimintaan. Keski-Uudellamaalla koulutetaan heti tulevan kesän jälkeen uusia vapaaehtoisia, kun Rikun uusi peruskurssi starttaa elokuussa.

Lähes puolet Rikun asiakkaista oli lähisuhdeväkivallan, seksuaalirikosten tai muun väkivallan uhreja. Asiakkaissa on myös paljon petosten ja identiteettivarkauksien uhreja. Myös uhkailu, häirintä ja kiristys ovat tavallisia syitä Rikun asiakkaaksi hakeutumiseen. Lisäksi tukea haettiin paljon erilaisiin rikosprosessia ja vahingonkorvauksia koskeviin kysymyksiin.

Koronan takia jo ennestään pitkät rikosprosessit venyivät eri puolilla Suomea. Kohta kaksi vuotta jatkunut pandemia vaikeutti monien asiakkaiden muutenkin vaikeaa tilannetta.

– Toinen koronavuosi toi epävarmuutta rikosprosessin eri vaiheisiin ja hankaloitti myös Rikun henkilöstön ja vapaaehtoisten tekemää auttamistyötä. Arjen työssä näkyy, että monet asiakkaat voivat huonosti rikosprosessien pidentymisen takia ja heitä joudutaan kannattelemaan epävarmojen prosessien läpi, sanoo Rikun toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

– Rikun vapaaehtoisten apu ja tuki on monelle rikoksen uhrille korvaamatonta näissä tilanteissa. Sen lisäksi, että tapahtuneista voidaan käydä luottamuksellista keskustelua, pystyy tukihenkilö olla konkreettisesti asiakkaan mukana esimerkiksi poliisikuulustelussa, mahdollisessa sovittelussa tai oikeudenkäynnissä. Tehtävänämme on varmistaa, että asiakkaan oikeusturva toteutuu parhaalla mahdollisella tavalla, eikä hänen tarvitse kulkea koko pitkää rikosprosessia yksin, lisää Rikun Keski-Uudenmaan palvelupisteen toiminnanohjaaja Tuija Hellsten.

Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalvelussa oli 6 600 asiakasta, kun vuonna 2020 luku oli 5 500.

Juristin puhelinneuvonnassa asiakasmäärä kasvoi 41 prosenttia. Viime vuonna asiakkaita oli 900, kun vuonna 2020 soittajia oli 640. Juristin puhelinneuvonnassa toimii noin 30 vapaaehtoista juristia eri puolilla Suomea.

Rikuchatin asiakasmäärä kasvoi 8 prosenttia. Chat-palvelussa oli viime vuonna 4 000 asiakasta, kun vuonna 2020 luku oli 3 700.

Myös Vastaamo-tietomurto toi edelleen palveluihin paljon asiakkaita, joskin vähemmän kuin vuonna 2020.

– Ihmiset ovat kiitettävästi löytäneet nämä Rikun valtakunnalliset palvelut. Niin Rikun työntekijät kuin vapaaehtoisetkin vastaavat puheluihin jokaisena arkipäivänä kello 9–20. Chatissa palvellaan arkisin kello 9–15, muistuttaa Hellsten.