Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Keusotelta meni Omakantaan virheellisiä diagnooseja – Taustalla ohjelmistorobotin virhe

Keusotessa asioineiden yhteensä noin tuhannen asiakkaan Omakantaan on kirjautunut helmikuun aikana virheellisiä diagnooseja tietojärjestelmävirheen vuoksi. Vian korjaus on aloitettu eikä tilanne vaadi toimenpiteitä asiakkaalta.

Vika kohdistuu Keusoten lääkärin ja hoitajan vastaanottojen, akuuttiosastojen ja kotisairaalan sekä kotihoidon asiakkaisiin, jotka ovat valinneet hoitopaikakseen Tuusulan.

– Onneksi robotin tekemä virhe havaittiin nopeasti. Meillä on aktiivinen tietosuojatiimi, kiittelee kuntayhtymän johtaja Pirjo Laitinen-Parkkonen.

Virheelliset kirjaukset ovat aiheutuneet Keusoten uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän kehitystyössä käytettävän ohjelmistorobotin viasta, jonka avulla tiedon siirto Omakantaan tapahtuu. Asiakkaalle virheellinen diagnoosi näkyy yhdistelmädiagnoosina olemassa olevan diagnoosin tilalla, ja sen yhteydessä näkyy merkinnän tekijänä ”Robocon” tai ”Konversiorobotti Konsti”.

Ohjelmistorobotteja käytetään apuna asiakas- ja potilastietojen siirtämisessä vanhoista järjestelmistä uusiin.

Omat diagnoosit ja lääkemääräykset voi halutessaan tarkistaa Omakannasta.