Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Aikaa ei voi enää varata paikan päällä – 28.9. lähtien ajan Keravan terveyskeskukseen saa vain sähköisesti tai soittamalla

Keravan terveyskeskus uudistaa neuvonta- ja ajanvarauspalvelujaan. Keskiviikosta 28.9. alkaen asiakkaiden tulee aina ottaa yhteyttä terveyskeskukseen etukäteen joko sähköisesti tai puhelimitse. Myös kiireellistä hoitoa tarvitsevia potilaita palvellaan ainoastaan ajanvarauksella, kerrotaan Keravan kaupungin tiedotteessa.

Uudistuksen myötä vastaanottoaikaa ei voi enää varata asioimalla paikan päällä terveyskeskuksen neuvonta- ja potilastoimistossa. Kiireettömissä asioissa potilaiden tulee ottaa yhteyttä terveyskeskukseen ensisijaisesti sähköisesti Klinik-verkkopalvelun kautta.

Jos sähköinen asiointi ei ole mahdollista, on vaihtoehtona terveyskeskukseen soittaminen.

Esimerkiksi monet infektiotaudit ovat sellaisia, joiden hoito onnistuu hyvin etäyhteyksien avulla.

Päivi Fonsén

Terveyskeskuksen ajanvarausnumero 09 2949 3456 palvelee 28.9. alkaen sekä kiireetöntä että kiireellistä hoitoa tarvitsevia asiakkaita maanantaista torstaisin klo 8–15.45 sekä perjantaisin klo 8–14.

– Asiakkaan tulee numeroon soittaessaan valita, onko kyse kiireellisestä vai kiireettömästä sairaudesta tai oireesta. Hoitoalan ammattilainen tekee puhelimessa hoidon tarpeen arvioinnin ja varaa tarvittaessa ajan hoitajan tai lääkärin vastaanotolle. Asiakas voi asioida terveyskeskuksessa ilman ajanvarausta, jos kyseessä on kiireellinen asia eikä hän ole saanut takaisinsoittoa terveyskeskuksesta kahden tunnin kuluttua yhteydenotosta, tiedotteessa ohjeistetaan.

Terveyskeskuksen ollessa suljettu asiakkaat voivat soittaa kiireellisissä asioissa Päivystysavun numeroon 116 117. Hätätilanteessa on aina soitettava hätänumeroon 112.

Uudistuvan neuvonta- ja ajanvarauspalvelun tavoitteena on sujuvoittaa terveyskeskuksen asiakkaiden hoitoon pääsyä. Kun asiakas on terveyskeskukseen yhteydessä etukäteen, voidaan hänelle nopeammin tarjota oikeita palveluja. Moni asia hoituu myös helposti puhelimitse ilman käyntiä terveyskeskuksessa.

– Esimerkiksi monet infektiotaudit ovat sellaisia, joiden hoito onnistuu hyvin etäyhteyksien avulla. Varsinkin taudin alkuvaiheessa monia vaivoja voidaan lievittää kotikonstein ja usein oireet helpottuvat omahoidon avulla. Silloin ei tarvitse lähteä kipeänä terveyskeskukseen jonottamaan. Koronaa on edelleen liikkeellä ja lisäksi influenssakausi on tulossa, joten oireisena olisi muutenkin hyvä jäädä kotiin sairastamaan ja näin ehkäistä tautien leviämistä, muistuttaa johtava ylilääkäri Päivi Fonsén tiedotteessa.