Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Koeajo | 668 kilometrin ajosäde – Tällainen on täyssähköinen E-sarjan Mersu EQE

Taksienkin suosiman Mercedeksen E-sarjan tontille ilmestynyt täyssähkömalli EQE on mainio maantieauto, jolla pääsee pitkälle.

Mercedes-Benz laajentaa nyt sähkömallistoaan nopeasti monien muiden valmistajien tapaan. Sekä katumaastureihin että perinteisempiin henkilöautoluokkiin tulee nyt uutta. Siinä missä aiemmin esitelty EQS-malli hujahti heittämällä edustusluokkaan, hiljattain jälleenmyyjille saatu EQE sen sijaan puhuttelee jo hieman tavallisempaakin autoilijaa.

Näin ainakin siinä tapauksessa, jos on tottunut ajamaan paljon ja liikkumaan laadukkaiksi mielletyllä kalustolla, kuten Mercedeksen E-sarjan malleilla – kuten vaikkapa monet taksiyrittäjät ovat.

Jos uutta EQE:tä vertaa mitoiltaan muuhun Mercedeksen mallistoon, on lähin vertailukohta CLS-mallissa. Tavalliseen E-sarjalaiseen verrattuna EQE:n sisätiloissa on enemmän hartiatilaa, matkustamo on hieman pidempi ja autossa myös istutaan hieman E-mallia korkeammalla. Vastaavasti E-mallin sedanin tavaratila on EQE:tä suurempi.

EQE ei suinkaan korvaa perinteistä E-sarjaa vaan on kokonaan oma mallinsa, vertailukohta vain on ilmeinen.

Täyssähköisessä EQE:ssä on paljon EQS:stä tuttuja yksityiskohtia esimerkiksi ohjaamon tyylissä suurine näyttöineen, mutta maltillisempien mittojen myötä EQE näyttää kokonaisuutena hieman isoveljeään jäntevämmältä ja tasapainoisemmalta.

Tekniikan puolella tarjolla on kuusi erilaista mallia. Malliston pienimmät versiot, EQE 300 ja 350 kulkevat pienemmän, 89-kilowattituntisen akun voimin, kun isommat 350+, 350:n nelivetomalli, 500 ja AMG-versiot käyttävät hieman suurempaa akkua. Moottorien tehot vaihtelevat 245 hevosvoimasta 625:een.

Toimintamatkan puolesta pisimmän tarjouksen esittää nyt koeajoautona ollut takavetoinen 350+, jonka uusimmalle versiolle lupaillaan 668 kilometrin toimintamatkaa. Lukema on mainio etenkin, kun Mercedes pärjää myös latauksen nopeudessa aivan mukavasti.

EQE on teknisesti hyvin moderni auto, ja esimerkiksi tarjolla oleva nelipyöräohjaus on vielä harvinaisuus tässä luokassa.

Ainakin kesäkelissä EQE:llä voisi päästä helposti yli 500 kilometrin toimintamatkaan.

Maantiellä uusi EQE tuntuu siltä, että merkin pitkää kokemusta takavetoisten maantiesedanien valmistamisessa on tosiaakin osattu hyödyntää. EQE on nimittäin todella hyvä maantieauto: se etenee erittäin vakaasti, ohjauksen tuntuma tiehen on hyvä muttei liian urheiluhenkinen ja jousitus toimii erinomaisesti.

Mercedeksellä on kuitenkin mukava ajaa myös mutkatiellä. Tekisikin mieli väittää, että EQE istuu ajossa paremmin kuljettajan käteen kuin isompi EQS-malli, vaikka molemmat toki ovat hienoja maantiellä.

EQE on myös sisämelultaan huomattavan hiljainen, mikä toki on eduksi matka-ajossa. Nurkka-ajossa Mercedes on yllättävänkin ketterä pyöritellä.

Koeajettu EQE 350+ kulutti sähköä 15,8 kilowattituntia sataselle, mikä on todella vähän. Näin ollen on realistista olettaa, että ainakin kesäkelissä EQE:llä voisi päästä helposti yli 500 kilometrin toimintamatkaan, lähelle 600 kilometriäkin.

Tulos on oikein hyvä siihenkin nähden, että 292 hevosvoiman tehoilla EQE 350+ lähtee ohituksiin mukavan nöyrästi. Huippuvääntöä on 530 newtonia, ja voimaa on tarjolla kaikissa nopeuksissa mukavasti.

Tämä tekniikka, etenkin nelivetoisena, olisikin mainio valinta EQE:hen hinnan ja tehon kompromissina. Eivät EQE:t toki erityisen halpoja ole: tämän takavetomallinkin lähtöhinta kipuaa yli 80 000 euroon.

Ajettavuuden puolesta uusi EQE on hyvinkin taksitasoa, eikä sisätiloissa muutoinkaan ole suurta moitteen sijaa. Kuljettajan ympäristö on todella tyylikäs ja näyttävä, eikä vähiten keskikonsolin ison näytön ja sen hienojen grafiikoiden ansiosta. Näyttö on hyvä myös toiminnallisesti.

AMG-mallisen ohjauspyörän nappulat tosin ovat jälleen hieman hankalat käyttää, vakioratti on tämän suhteen helpompi.

EQE:n sisätiloissa on kaikkiaan laadun tuntua, viimeistely on kunnossa.

Etutiloiltaan EQE on on hyvää isojen porrasperien tasoa. Takana jalkatilaa on pituussunnassa oikein hyvin, eikä leveydessäkään ole moittimista. Laskeva kattolinja nipistää hieman päätilaa, mutta vasta todella pitkillä ihmisillä.

Tilojen suhteen pieni kauneusvirhe on tavaratilassa: lastausluukku jää aika pieneksi, eikä kontti tilansakaan puolesta ole kovin suuri. Litroja on 430, mikä ei ole valtavasti näin isoon autoon.

Kokonaisuutena Mercedeksen uusi EQE on hieno täyssähköauto, joka herättää varmasti kiinnostusta hyvää maantieajon sähköautoa etsivissä. EQE:n ajettavuudessa on paljon sitä perinteistä mersumaista rauhallisuutta, josta toiset pitävät ja jota toiset vastaavasti pitävät tylsyytenä.

Taksiyrittäjille EQE on epäilemättä houkutteleva vaihtoehto, sillä toimintamatka alkaa riittää jo pidempäänkin keikkaan. Mutta ei tämä toki pelkkä ammattikuskien herkku ole, kuten eivät ole olleet E-sarjalaisetkaan, vaan valmistaja epäilemättä tavoittelee myös aivan tavallisia hyvää matka-autoa etsiviä autoilijoita.

Mercedeksen ajettavuus on mainio ja kulutus huomattavan pientä, mikä ilahduttaakin erityisesti matka-ajossa. Suurta tavaratilaa tarvitsevan kannattaa kuitenkin vielä kurkkia esimerkiksi E-sarjan farmarin ja sieltä löytyvien lataushybridien suuntaan.

Joka tapauksessa EQE on aivan varmasti yksi tämän hetken parhaista sähköautoista.