Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Palveleva puhelin toiminut 30 vuotta Keski-Uudellamaalla – vapaaehtoiset vastasivat lähes 6 000 puheluun

Palveleva puhelin juhlii 30 vuotta kestänyttä keskusteluapua Keski-Uudellamaalla.

– Paljon on ehtinyt 30 vuodessa tapahtua. Toiminnan kannalta merkittävä muutos oli siirtyminen valtakunnalliseksi vuonna 2007. Muutos turvasi päivystäjien ja soittajien nimettömyyden, kertoo Palvelen puhelimen koordinaattori Minna Kotajärvi Järvenpään seurakunnan tiedotteessa.

– 2000-luvulla puhelimen rinnalle on tullut nettikirje, chat ja kirje. Nämä neljä toimintoa muodostavat Kirkon keskusteluavun.

Tekniikka on muuttunut ja tuonut uusia mahdollisuuksia.

– On hienoa, että voimme vastata myös chatin kautta tuleviin yhteydenottoihin ja näin palvella monipuolisesti.

Alun perin Palvelevan puhelimen yhteiseen numeroon päädyttiin, koska seurakunnan työntekijöillä ei ollut mahdollisuutta vastata kaikkiin saapuneisiin puheluihin.

Palvelevan puhelimen toiminta alkoi Helsingissä vuonna 1964.

Järvenpäässä innostuttiin Palvelevan puhelimen toiminnasta 30 vuotta sitten, ja ensimmäiset päivystäjät rekrytoitiin lokakuussa 1992.

Keski-Uudenmaan toimipisteeseen kuuluivat Järvenpään, Keravan, Tuusulan ja Sipoon suomalainen seurakunta.

– Nyt alueellisessa yhteistyössä Järvenpään kanssa ovat Nurmijärven, Riihimäen, Hausjärven, Lopen, Hyvinkään ja Mäntsälän seurakunnat, Minna Kotajärvi kertoo tiedotteessa.

– Ryhmäämme kuuluu päivystäjiä myös Pornaisista, Sipoosta, Tuusulasta, Keravalta, Karkkilasta, Vihdistä, Kirkkonummelta, Helsingistä ja Espoosta. Alueellamme on vapaaehtoisia päivystäjiä yli 80 ja jälleen rekrytoimme uusia kiinnostuneita tammikuussa alkavalle valmennuskurssille.

Toimipiste on nykyisin Suomen suurin.

– Viime vuonna alueemme vapaaehtoiset vastasivat lähes 6 000 puheluun sekä kävivät yli 800 chat-keskustelua.