Keravalainen Heimo Mäkinen, 86, on pettynyt mies. Hän otti lonkkaleikkauksen jälkeen Keravan kaupungilta kotiateriapalvelun, johon hän oli tyytyväinen. Uusi vuosi siirsi keravalaiset Vantaan ja Keravan hyvinvointialueeseen, ja kotiaterian tuottajaksi vaihtui Attendo Oy.
– Hinta on pysynyt samana, mutta annos on paljon aiempaa pienempi ja jälkiruoka on jätetty kokonaan pois, hän kiteyttää.
Mäkinen maksaa kotiin tuodusta ateriasta 10,60 euroa. Hän kertoo etsineensä maanantaisen annoksen lisukesalaatista luvattua ananasta, mutta jäi löytymättä. Paljon oli vihreitä lehtiä. Tiistaina kotiateria oli löysähköä muusia ja makkaraa puolitoista pätkää, lisänä pieni salaattiannos.
Mäkinen aikoo luopua palvelusta, kun leikattu lonkka on kunnossa, mutta on huolissaan niistä ikäihmisistä, joilla ei ole vaihtoehtoja.
Hinta on pysynyt samana, mutta annos on paljon aiempaa pienempi.
Heimo Mäkinen
Huononnus on myös ruokalistan näkeminen, Heimo Mäkinen sanoo. Keravan kaupunki toimitti paperisen ruokalistan, jossa luki mitä kullakin viikolla on tulossa. Viime vuoden lopun listalla komeilevat vielä vatkatut herukkapuurot, kauraisat marjaherkut, omenapaistokset vaniljakastikkeella ja erilaiset kiisselit. Nyt jälkiruokia ei siis annoksiin enää sisälly. Ruokalistakin pitää käydä katsomassa palvelutuottajan verkkosivuilla. Paperisessa asiakastiedotteessa on verkkosivujen osoite, joka on ytimekäs noin 90 merkkiä sisältävä polku.

Ateriat toimittaa koteihin nyt Keravallakin Finnmax-niminen yritys. Heimo Mäkisellä on sopimuksessa erikseen mainittu toivomus siitä, että kuljettaja käyttää maskia, mutta näin ei ole ollut, hän lisää.
Koko Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ateriapalveluiden tuottaminen siirtyi Attendo-SOLille tammikuun ensimmäisenä päivänä.
– Aiemmin Keravan kaupungin alueella ateriapalveluista vastasi Keravan kaupungin ateriakeskus, joka on hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa lopettanut kotiaterioiden tuottamisen, kertoo Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhusten palveluiden järjestämisen ja ostopalveluiden päällikkö Satu Kiuru.
Kiuru toteaa, että ateriapalveluiden sisältö on määritelty niin, että ateriat vastaavat asiakasryhmän ravitsemushoidon tarpeita ja täyttävät asiakkaiden ravitsemussuositusten mukaiset vaatimukset.
"Vanhukset on heitetty bussin alle" – Heimon, 86, kotiateria sai Keskarin lukijoilta täystyrmäyksen
Keravalla oli aiemmin sosiaali- ja terveyspalveluiden ateria-asiakkaiden lisäksi myös omia suoria asiakkaita, joille ei nyt enää tuoteta palvelua toiminnan päätyttyä.
– Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kotiin vietävien aterioiden palvelun piiriin asiakkaat pääsevät heidän palvelutarpeensa mukaisesti ottamalla yhteyttä seniorineuvontaan, josta asiakkaan palveluntarvetta lähdetään kartoittamaan tarkemmin, Kiuru selvittää.
Hyvinvointialue ei ollut ihan iskussa heti aamusta – Puuro jäi tarjoamatta hoivakodissa