Pelit | Uusi Pokémon-peli tietää, miten olla lempeä, koukuttava ja maltillinen

Näkökulma

Miltä tuntuu palata vanhalle kotiseudulle vuosien jälkeen? Mitä päässä liikkuu, kun näkee lapsuuden tutut paikat aikuisen näkökulmasta?

Kaikki on pienempää ja arkisempaa, ehkä tyhjempääkin. Mutta taikuutta on tallessa: eletyn elämän ilot ja surut voi nähdä edessään. Muistaa hyvin, mitä kauan sitten koki ja miltä silloin tuntui.

Onko kyse kaipuusta, onnellisuudesta, saavuttamattomista vai täyttyneistä unelmista? Vai niiden riipaisevasta yhteydestä?

Paluun entisaikojen viattomuuteen voi kokea myös videopelin kautta – ja tunteikkaasti.

Ajatus määrittää sympaattista, monenikäisille soveltuvaa toimintaroolipeliä Pokémon Brilliant Diamond. Se on uskollinen uusintaversio vuoden 2006 seikkailusta Pokémon Diamond.

Tarinassa nuori tyttö tai poika hyvästelee äitinsä ja lähtee tarpomaan ulos luontoon. Hän ryhtyy Pokémon-kouluttajaksi.

Tämä tarkoittaa luolista, metsistä ja niityiltä löydettävien, söpöjen pokémon-hirviöiden nappaamista matkaan mukaan. Pokémonien kanssa ystävystytään ja niistä tehdään kyvykkäämpiä kamppailuihin, joissa kohdataan muita vapaita olioita tai toisten kouluttajien treenaamia otuksia.

Seikkailun aikana taktikoidaan vuoropohjaisissa kamppailuissa, haalitaan parempia varusteita ja ajetaan joutuisasti polkupyörällä. Samalla hyväntuulinen tarina etenee kaupungista toiseen, joissa myös jutellaan lukuisille sivuhahmoille. Eikä kenelläkään ole pahaa sanottavaa.

Kaava on muuttumaton läpi sarjan pääosien. Rakenne on osoittautunut koukuttavaksi: sarja on maailmanlaajuinen ilmiö, jonka pelejä on myyty yli 380 miljoonaa kappaletta. Se on maailman suosituimpia pelisarjoja.

Vuonna 2016 julkaistua, ilmaiseksi pelattavaa Pokémon Go -kännykkäpeliä on ladattu puolestaan yli miljardi kertaa. Peli toteutti kantaidean hienosti tosimaailmassa, kun pokémoneja etsittiin ulkona kävellen.

Yksi osa Pokémon-pelien suosion salaisuutta on niiden itsepintainen luottaminen vanhoihin vahvuuksiin ja arvoihin. Näin pelit ovat sekä viehättäneet uusia sukupolvia että tuntuneet turvallisilta konkareille.

Sarja on periytynyt perheissä vanhemmilta lapsille ja pysynyt siten ajankohtaisena yli 25 vuotta.

Näistä hittipelin keräilykorteista maksetaan nyt todella hurjia summia – Yle kertoo japanilaishirviöiden uudesta noususta: "Kauaa ne eivät ole hyllyillä pysyneet"

Pokémonin loi japanilainen, julkisuutta kartteleva Satoshi Tajiri vuonna 1996. Lapsena kavereidensa keskuudessa ”tohtori ötökkänä” tunnettua Tajiria inspiroivat lapsuutensa patikka- ja tutkimusretket. Tajiri oli intohimoisesti kerännyt hyönteisiä mitä jännittävimmistä paikoista Tokion esikaupunkialueelta. Hän oli vuosien varrella masentunut huomatessaan, miten erilaisten hyönteisten lukumäärä oli pudonnut syrjäisen asuinalueensa kaupunkilaistuessa.

Tajiri halusi välittää pelin keinoin tunteen uuden ja innostavan löytämisestä. Ja juuri siltä sarjan pelaaminen on tuntunut.

Brilliant Diamond yhdistää siihen kaihoisan tunteen paluusta tuttuihin maisemiin. Nyt harva asia on muuttunut. Hyvin maltillinen uusintaversio ei tarjoa räväkkää grafiikkaa, vaan herättää myötätunnon pitämällä paikat liki ennallaan.

Kamppailut ovat taktisia eivätkä väkivaltaisia. Rajattu hahmoanimaatio antaa aina vain viitteitä iskuista tai loitsuista. Kyse on lempeänsävyisestä kisailusta, jossa pointti on kannustaa toisia.

Brilliant Diamond on eräänlainen pelillinen ikkuna aiempaan, viattomampaan aikaan, ja siten mieluisa tapaus.

Moni nimittäin muistanee, miltä tuntui, kun sai napattua sen ensimmäisen pokémoninsa – vaikka hyönteisiä ei olisi koskaan kerännytkään.

Pelit

Pokémon täytti 25 vuotta

Ensimmäiset Pokémon Green- ja Red-pelit julkaistiin Japanissa 27.2. 1996. Eurooppaan ne tulivat kolme vuotta myöhemmin.

Pokémon-sana muodostuu englannin sanaparista pocket monster eli taskuhirviö.

Peleistä julkaistaan aina yhtä aikaa kaksi rinnakkaista versiota, jotka tarjoavat saman seikkailun mutta eroavat pokémoneiltaan.

Juju on vaihdella kavereiden kanssa pokémoneja versioiden välillä, siten voi kerätä kaikki.

Sarjan luoja Satoshi Tajiri halusi vaihto-ominaisuuden heti ensimmäisiin peleihin, sillä uskoi sen olevan lapsille tärkeä.

Sarja ei ole koskaan ollut teknisesti viimeistä huutoa, vaan on kääntänyt rajat vahvuudekseen.

Ensimmäiset pelit tulivat Game Boy -käsikonsolille, joka oli jo julkaisussaan ajasta jäljessä vihersävyisellä grafiikallaan.

Kun Tajiri oli nähnyt Game Boyn linkkikaapelin, hän oli saanut vision, miten pokémonit matkaisivat piuhaa pitkin koneesta ja pelistä toiseen. Sittemmin homma on toiminut langattomasti.

Pelit on aina julkaistu käsikonsoleille, jotta niitä voi pelata ulkona ja ottaa mukaan kavereiden luokse.

Mitä jos videopelin tekisikin itse? Game Builder Garage antaa sopivasti perspektiiviä ja tekee kenestä tahansa pelisuunnittelijan

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut