Formula 1:n MM-sarjaa pitkään hallinnut Mercedes hakee selvyyttä poikkeukselliseen ratkaisuunsa F1-ajokkinsa suunnittelussa. Mercedes selvittää Barcelonan radalla viikonvaihteessa, jatkaako se sivuponttoonittomalla autolla vai jatkaako auton kehitystyötä perinteisemmin ratkaisuin.
Saksalaistalli on tipahtanut kehityksen kärjestä keskikastin kärkitalliksi. Ferrarin ja Red Bullin autot ovat olleet alkukaudesta kehityksen kärjessä. Mercedeksen ongelmana on auton kiivas pomppinen suorilla.
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff epäilee, että ongelmat johtuvat ponttooniratkaisusta, mutta talli saa asiasta pitävämpää dataa Barcelonan talvitesteistä tutulta radalta.
– Varikolla kulkiessa näkee, että automme pohjalevy on enemmän esillä kuin missään muussa autossa. Se saattaa olla syy auton tasapainottomuuteen, Wolff kertoo Autosport-lehdelle.
– Jatkossa meidän täytyy löytää keinot kehittää auton käyttäytymisen ennustettavuutta ajajien näkökulmasta.
Kyse on myös ensi kaudesta
Teoriassa Mercedes voi ohjata ilmavirtaa vapaammin auton takaosaan, kun autosta puuttuvat leveät sivuponttoonit. Auto kuitenkin pomppii pienemmissä nopeuksissa kuin vastustajilla. Autot ovat rauhattomia myös jarrutusten alussa
Ongelma näyttää haittaavan erityisesti seitsenkertaisen maailmanmestari Lewis Hamiltonin ohituskykyä. Valtteri Bottaksen tallissa korvannut George Russell on sopeutunut ongelmaan paremmin.
Talli selvittää Barcelonassa kolmea kysymystä. Harkinnassa on paluu nykyisen auton varhaisempaan versioon. Paluu taaksepäin pakottaisi kuitenkin sovittamaan auton tuoreimmat kehitysosat aiempaan kehitysversioon.
Ratkaistavana on myös tallin kehityssuunta ensi kaudeksi. Ensi kauden suunnittelu on jo aloitettu, joten tallin pitää päättää nopeasti, jatketaanko sitä nykymallista vai käyttäen tavanomaisia sivuponttooneita.
MM-kauden kuudes kilpailu ajetaan sunnuntaina Barcelonassa.